Πέμπτη 5 Μαΐου 2022

Θάνος Κωτσόπουλος


}Η επιτυχία είναι ο κίνδυνος των κινδύνων στη νεότητα. Πρέπει, όταν αυτή έρθει, να στυλωθεί κανείς και να την πολεμήσει με σκληρή αυτοκριτική και με θηριώδη εργατικότητα, αλλιώς θα γίνει σκλάβος σ’ όλη του τη ζωή στην αυταρέσκεια και σ’ εκείνους που τους αρέσει σήμερα και δεν τους αρέσει αύριο. Σ’ αυτούς που τον διορίζουν και τον παύουν κατά τα κέφια τους και που υποχρεώνεται να τους κολακεύει ες αεί.


Ο ηθοποιός δεν έχει ανάγκη από τεχνάσματα και προστασίες, όταν αξίζει. Πρέπει όμως να έχει μία σχεδόν μεταφυσική πίστη στη δουλειά του, μίαν απόλυτα δική του μυστική ανάγκη να ’ναι αυτό που πρέπει να ’ναι, δηλαδή αληθινός καλλιτέχνης, ανεξάρτητα αν του το αναγνωρίζουν ή όχι. Διαφορετικά θα βουλιάξει μες στις ευκαιρίες του επαγγέλματος και θα χαθεί.
~

Απόσπασμα από τον πρόλογο του Θάνου Κωτσόπουλου στην επανάληψη της ραδιοφωνικής παράστασης του Άμλετ με τον Αλέξη Μινωτή ως Άμλετ και τον Θάνο Κωτσόπουλο ως Κλαύδιο από το Τρίτο Πρόγραμμα.
Τη δεκαετία του ’90 το Τρίτο Πρόγραμμα παρουσίαζε κάθε εβδομάδα ένα θεατρικό έργο από το αρχείο της ΕΡΑ. Την παράσταση προλόγιζε ένας από τους ηθοποιούς της ραδιοφωνικής παράστασης. Όλοι μιλούσαν για το παρελθόν και τις αναμνήσεις τους. Ο Θάνος Κωτσόπουλος ήταν ο μόνος που απευθύνθηκε στους νέους.

Πηγή: Hellas Special – Tέτη Σώλου

 

ëΟ Θάνος Κωτσόπουλος γεννήθηκε στο Αικατερινοντάρ της Ρωσίας, τον Οκτώβριο του 1911 και έφυγε απ’ τη ζωή στις 18 Μαρτίου 1993.
Ήταν πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών (1931) και αριστούχος απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου (1932).

Πρωταγωνίστησε σε μεγάλο αριθμό θεατρικών έργων στο Εθνικό Θέατρο, στο Θέατρο Αθηνών του Κωστή Μπαστιά, στο θίασο Κατερίνας και στο θίασο Βάσως Μανωλίδου – Γιώργου Παπά – Θάνου Κωτσόπουλου. Το 1946 διορίστηκε καθηγητής στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και το 1962 ανέλαβε διευθυντής. Στην περίοδο 1967–1973 περιορίσθηκε ως σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (Κ.Θ.Β.Ε.) στα έργα «Θυσία του Αβραάμ», «Αγαμέμνων», «Μάκβεθ», «Βασιλιάς Ληρ», «Φιλάργυρος», «Ερωτόκριτος» κ.ά. Έχει διακριθεί σε ρόλους του αρχαίου Δράματος. Μεγάλη επίσης υπήρξε η συμβολή του στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση.Το 1974 συνταξιοδοτήθηκε, αλλά συνέχισε να διδάσκει σε δραματικές σχολές ενώ το 1978 διορίσθηκε διευθυντής του Άρματος Θέσπιδος. Έχει γράψει επίσης τα θεατρικά έργα: «Ο πόλεμος τελείωσε» (Α’ Καλοκαιρινό βραβείο), «Ο Λυτρωμός», «Εδώ δεν είναι Μεξικό», «Ατρείδες». Ήταν μέλος της Εταιρείας Θεατρικών Συγγραφέων.

Tο γραμματόσημό του φιλοτέχνησε ο ζωγράφος Κώστας Ι. Σπυριούνης, για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία. ë

 


ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΗ ΕΚΠΟΜΠΗ: Η ΩΡΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ 
ΤΙΤΛΟΣ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ, ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΝΙΚΟΥ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ. 
ΑΠΟ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ: ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΦΙΑΣ, ΜΑΛΑΙΝΑ ΑΝΟΥΣΑΚΗ ΚΑΙ ΘΑΝΟΣ ΚΩΤΣΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΟΥΣ ΡΑΔΙΟΘΑΛΑΜΟΥΣ ΤΟΥ ΖΑΠΠΕΙΟΥ. 
ΜΕΤΑΔΟΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ Ε. Ι. Ρ.

23 σχόλια:

  1. Υπέροχο αφιέρωμα Μαρία! Μα πιο πολύ θα σταθώ στα λόγια του μεγάλου αυτού ηθοποιού μας, τις παροτρύνσεις τους προς νέους καλλιτέχνες και τη διαχείριση της όποιας επιτυχίας ή όχι. Ακόμη και για μένα, που προσπαθώ να κάνω κάτι καλό στη συγγραφή, τα λόγια του ήταν βάλσαμο.
    ΥΓ: Μας λείπει και το ραδιοφωνικό και το τηλεοπτικό θέατρο, ειδικά σε εμάς εδώ στην επαρχία.
    Την Καλημέρα μου, Μαρία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το αυτό σκεφτόμουν κι εγώ Βασίλη, περί θεάτρου στο ραδιόφωνο. Υπάρχουν αρχειοθετημένες εκπομπές στο youtube, πάντως. Και το δεύτερο πρόγραμμα, αυτή την περίοδο παίζει επετειακές εκπομπές, μεταξύ των οποίων και θεατρικές παραστάσεις.
      Κι αυτό που επίσης θα έπρεπε να ξαναπροβληθεί στην τηλεόραση είναι το θέατρο της Δευτέρας. Υπάρχουν παραστάσεις "διαμάντια". Κι εδώ μας σώζει το διαδίκτυο όπου όλο αυτό το υλικό είναι διαθέσιμο.
      Την καλησπέρα μου, Βασίλη και σ' ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο!

      Διαγραφή
  2. Σπουδαίος καλλιτέχνης και τα λόγια του γεμάτα σοφία. Μετρημένος και αξιοπρεπής καμιά σχέση με ό,τι βλέπουμε σήμερα. Μου λείπει και εμένα το θέατρο από το ραδιόφωνο. Είχε τη δική του γοητεία και εμπλούτιζε σκέψεις και γνώσεις .
    Ωραίο αφιέρωμα, η μνήμη του θα μείνει σε όσους ενδιαφέρονται για την ποιότητα της τέχνης
    Καλή σου μέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ πολύ Άννα μου! Ακριβώς επειδή είναι στον αντίποδα αυτών που σήμερα θεωρούμε "επιτυχημένους ηθοποιούς", σκέφτηκα να θυμηθούμε τι σημαίνει ήθος και πώς θα έπρεπε να διαχειρίζεται η επιτυχία απ' όσους την κατακτούν.
      Την καλημέρα μου κι ευχές για ένα όμορφο σ/κ ♥

      Διαγραφή
  3. Γαλλοτραφής η αφεντιά μου, μόνο ακουστά είχα αυτόν τον ταλαντούχο ηθοποιό και πολύ λυπάμαι γι αυτή την παράλειψη... αλλά, να που έρχεται μια ευλογημένη στιγμή και μια εξαιρετική ανάρτηση έρχεται να καλύψει το κενό και να με οδηγήσει πριν το "ψάξω" στο διαδίκτυο, να ρωτήσω και τον σύζυγο μου!
    Ο Κωτσόπουλος υπήρξε για τρια χρόνια Ο δάσκαλος του συζύγου μου (Νίκος Πιλάβιος) στο Εθνικό και ρωτώντας τον, πώς τον θυμάται, μου είπε: "Καλός, ευγενικός και εξαιρετικός δάσκαλος"!
    "Η επιτυχία είναι ο κίνδυνος των κινδύνων στη νεότητα", αυτή η φράση έχει όντος καταστρέψει πολλούς νέους που η αλαζονεία τους δεν τους άφησε να διαχειριστούν της επιτυχία τους!
    Με κίνδυνο να γίνω και πάλι κουραστική Μαρία μου, στέλνω τα ΑΦιλάκια μου, με πολλά ευχαριστώ και με πολύ αγάπη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τι ωραία σύμπτωση κι αυτή! Ο σπουδαίος δάσκαλος κι ο προικισμένος μαθητής. Πολύ χαίρομαι γι' αυτή την όμορφη συγκυρία, Στεφανία μου!
      Ποτέ μα ποτέ δεν γίνεσαι κουραστική.
      Σχόλια και μνήμες από ανθρώπους σαν κι εσένα, είναι πάντα ευπρόσδεκτα.
      Εκτός όλων των άλλων πάντως, όπως διαβάζω κι εγώ, ήταν πολύ γοητευτικός άντρας 😉😘

      Διαγραφή
  4. Τι μεγάλη μορφή βρε Μαρία μου. Θυμάμαι τη φωνή του. Ήταν από αυτές τις φωνές, που λες και βγαίνουν από τα βάθη της γης, από τα έγκατα της δημιουργίας. Ανατριχιάζεις σαν την ακούς. Γαλήνη απέραντη, συναισθήματα συνεχή και μια έκφραση μοναδική.
    Σπουδαίος άνθρωπος της τέχνης που, δυστυχώς εμείς οι ταπεινοί δεν είχαμε την τύχη να τον απολαύσουμε στο θέατρο όπου μεγαλούργησε στην κυριολεξία. Έτσι μένουμε στις κινηματογραφικές του και ραδιοφωνικές του παρουσίες οι παλιότεροι, όπου έλαμψε.
    Κρίμα νέοι άνθρωποι να μην έχουν τη χαρά να γνωρίζουν τα έργα τέτοιων δημιουργών.
    Καλησπέρα αγαπημένη μου φίλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Eυτυχώς υπάρχει ένα πλούσιο αρχείο απ' το θρυλικό "Θέατρο της Δευτέρας" στην Κατιούσα. Προφανώς και θα το ξέρεις, Γιάννη μου 😉
      Κρίμα όντως γιατί τα νέα παιδιά δεν πρόλαβαν την ατόφια ερμηνεία τέτοιων δασκάλων του θεάτρου. Που παρεμπιπτόντως, δέχτηκε ένα τεράστιο πλήγμα με τον Λιγνάδη (και όχι μόνο).
      Την καλησπέρα μου και καλή αρχή στη νέα σου δημιουργία!

      Διαγραφή
  5. Δεν ξέρω αν τα τελευταία χρόνια το θέατρο προσπαθεί να βρει τα πατήματά του. Με ενοχλεί όμως που τα πάντα κατέληξαν σε μάρκετινγκ. (με λίγες εξαιρέσεις για να μην αδικήσω κάποιους)
    Ηθο-ποιοί σαν τον Κωτσόπουλο όχι μόνο η θεατρική τους διαδρομή, αλλά και ολόκληρη η ζωή τους δίδασκε πως το ήθος και ο σεβασμός στο ρόλο, πρέπει να κρατηθούν σε υψηλό επίπεδο.
    Άποψή μου είναι πως το έργο (δεν μιλάμε για τα κλασσικά) και κυρίως οι ηθοποιοί θα πρέπει να δίνουν την αίσθηση του ανθρώπινου σε όλες τις εκφάνσεις του, να κρατάει το ενδιαφέρον του θεατή και να κεντρίζει τα συναισθήματά του. Αυτό είχαν οι ηθοποιοί σαν τον Κωτσόπουλο. Βαθύ σεβασμό για την ουσία του έργου, που είναι η αλήθεια. Θα συμφωνήσω με όλους για το θέατρο στο ραδιόφωνο.
    Μαρία μου όμορφο το θέμα σου, για να θυμόμαστε οι παλιοί και να μαθαίνουν οι καινούργιοι. Σ’ ευχαριστούμε!
    Να είσαι καλά! Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό το "υψηλό επίπεδο" ήθελα να θυμηθούμε για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης με το σήμερα. Αννίκα μου, λείπει πολύ όντως το καλό ραδιόφωνο, όπως λείπουν κι άλλα πράγματα που είχαν την ποιότητα και τις αξίες των παλιών ηθοποιών.
      Καλή νέα εβδομάδα να έχεις, Αννίκα!

      Διαγραφή
  6. Υπέροχο αφιέρωμα και υπέροχα τα λόγια του Κωτσόπουλου! Πηγή έμπνευσης, ξεκάθαρα. Η αυταρέσκεια, ειδικά σήμερα με τα social media, είναι ένας υπαρκτός κίνδυνος.
    Γεννήθηκα το 1990 και λατρεύω να μαθαίνω ακόμα και την πιο μικρή πτυχή αυτής της δεκαετίας, που σαφέστατα ο νους μου ήταν αλλού (ως παιδί) και άρα πολλά δεν γνωρίζω.
    Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ανθρώπους που συντέλεσαν με τον τρόπο τους στην ποιότητα της τέχνης και σε ευχαριστώ από καρδιάς για τις πληροφορίες που μας έδωσες.
    Όπως έχω πει πολλές φορές, η μαγεία του blogging είναι πόσο απλά και αβίαστα διδάσκουμε πράγματα ο ένας τον άλλον.
    Να 'σαι καλά Μαρία μου!
    Καλό ξημέρωμα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γι' αυτόν ακριβώς το λόγο επέλεξα αυτό το απόσπασμα απ' την ομιλία του, Μαρίνα μου.
      Σ' ευχαριστώ πολύ, να έχεις μια όμορφη νέα εβδομάδα!

      Διαγραφή
  7. Μαρία μου ζηλεύω τέτοιες αφιερώσεις. Στο κτήμα ακούω πολύ ραδιόφωνο και υπάρχουν εκπομπές που κάνουν τέτοιες αφιερώσεις και πίστεψε με μαθαίνω .. μέχρις αυτή την ηλικία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γηράσκεις αεί διδασκόμενη, Γεωργία μου. Ό,τι πιο σοφό και ουσιαστικό μπορείς να προσφέρεις στον εαυτό σου, για να μην γεράσεις ποτέ 💟

      Διαγραφή
  8. Πρέπει όμως να έχει μία σχεδόν μεταφυσική πίστη στη δουλειά του, μίαν απόλυτα δική του μυστική ανάγκη να ’ναι αυτό που πρέπει να ’ναι, δηλαδή αληθινός διαφορετικά θα βουλιάξει μες στις ευκαιρίες του επαγγέλματος και θα χαθεί.~

    Του κουτσούρεψα γιατί σκέφτηκα πως όποιος νέος το διαβάσει πριν επιλέξει τι επάγγελμα θα ακολουθήσει πιστά, γράμμα κατά γράμμα θα γίνει απλά ένας επιτυχημένος στη ζωή του άνθρωπος.

    Οσο για ραδιόφωνο, παραστάσεις ... αχ... με αυτές μεγάλωσα... τι να λέμε ... να φανταστείςγια τον συγκεκριμένο, κοιτάζοντας τη φωτογραφία του πρώτα ακούω στο μυαλό μου τη φωνή του και μετά θυμάμαι έναν ρόλο που έχει παίξει. Θα μου πεις είσαι ακουστικός τύπος, αχμμ μπορεί, μπορεί και πάλι να λατρεύω το ραδιόφωνο :)
    Φιλί και έφυγα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ έχω αποτυπωμένη την χαρακτηριστική του χροιά και τον θυμάμαι με μεγάλο σεβασμό. Κι άλλους πολλούς κι ευτυχώς δηλαδή που έχουμε αυτές τις πολύτιμες παρακαταθήκες απ' τη γενιά εκείνη. Ολόσωστες οι παρατηρήσεις σου περί επιτυχίας. Νομίζω πως δεν υπάρχουν οδηγίες χρήσης για την επιτυχία, αν αυτή δεν είναι προϊόν εσωτερικής ανάγκης, κοπιαστικής δουλειάς και διαρκούς προσπάθειεας. Κάτι που δεν είναι το ζητούμενο σήμερα, στην εποχή του fast track και της εφήμερης δημοσιότητας.
      Φιλί παρακρατείται και τους ζυγούς λύσατε... 😘

      Διαγραφή
  9. Ένα όμορφο αφιέρωμα σ' έναν όμορφο άνθρωπο και καλλιτέχνη!
    Φάρος τα λόγια του για τους νέους, κι όχι μόνο τους καλλιτέχνες φυσικά, σχετικά με την ποιότητα που σήμερα πλέον έχει ξοδευτεί δώθε κείθε και κοντεύει να τελειώσει. Εκπτώσεις και φαστ φουντ σε όλα πια μας έφαγαν τον παρά, τα μυαλά μα και την αξιοπρέπεια.
    Θυμάμαι τις εκπομπές του τρίτου προγράμματος ως ακροάτρια από παιδί και τη χαρακτηριστική φωνή του.
    Μπράβο, Μαρία μου, που τον θυμήθηκες και μας τον θύμησες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τυχεροί όσοι έχουμε τέτοιες μνήμες, Γλαύκη μου.
      Σ' ευχαριστώ πολύ ♥

      Διαγραφή
  10. Σε τέτοιους ηθοποιούς με ήθος και αξιοπρέπεια εκτός από την συνέπεια στα ιδανικά τους αξίζουν τα αφιερώματα Κανελλάκι μου.
    Ποιος από την παλιά γενιά όπως την δική μου δεν θυμάται το θέατρο της δευτέρας που το περιμέναμε πως και πώς, αφού αυτή ήταν και η διασκέδαση μας στο ραδιόφωνο και παρεμπιπτόντως, προχθές άκουσα ότι το τρίτο πρόγραμμα θα ξαναβάλει το ραδιοφωνικό θέατρο στις εκπομπές του!
    Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι , όπως λέει και η Αννίκα πιο πάνω.
    Ευχαριστούμε για το εξαιρετικό μοίρασμα...να είσαι καλά αγάπη μου ❤

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το άκουσα κι εγώ αυτό Ρούλα μου. Γενικά υπάρχουν εκπομπές θεατρικές στο τρίτο πρόγραμμα και είναι μια όαση στην ηχορύπανση του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης.
      Εγώ σ' ευχαριστώ αγαπημένη μου, να είσαι καλά και να μου προσέχεις ♥

      Διαγραφή
  11. Πολύ ωραίο το αφιέρωμα που έκανες γιαυτόν τον υπέροχο άνθρωπο και ηθοποιό.
    Είχα την τύχη κσι την τιμή να τον θαυμάσω πάρα πολλές φορές συο ΚΘΒΕ.
    Σαν μαθήτρια δεν έχανα παράσταση.
    Η μορφή του και η φωνή του είναι αξέχαστες μνήμες.
    Όσο για το θέατρο της Δευτέρας, άπειρες φορές κοιμήθηκα επάνω στο τρανζιστοράκι μου, ακούγοντας το.
    Τί μου θύμισες!
    Ωραία χρόνια.
    Σε φιλώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τυχερή που είδες τέτοιες παραστάσεις!
      Τι θα κάναμε αν δεν είχαμε κι αυτές τις μνήμες, ε;
      Πολλά φιλιά Ρενάκι μου♥

      Διαγραφή
  12. Πολύ ωραίο αφιέρωμα.
    Μας ταξίδεψες νοσταλγικά...
    Σε ευχαριστούμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ευχαριστώ πολύ για τα σχόλιά σας.