Δεν θα τολμούσα να κάνω πρόταση για θέατρο. Αν δεν είχα περάσει μια ζόρικη θεατρική εμπειρία, που χάραξε την ψυχή και τη μνήμη μου. Οριστικά και αμετάκλητα. Θέατρο Τζένη Καρέζη, με τον Καζάκο να ανεβάζει το επίκαιρο έργο "Η Ανάκριση" (Die Ermittlung, 1965) ένα ορατόριο σε 11 ωδές,του Γερμανού συγγραφέα Πέτερ Βάις.
Ένα αποκαλυπτικό και σκληρό κατηγορητήριο κατά του ναζισμού, βασισμένο στα πρακτικά της δίκης βασικών στελεχών του ναζιστικού στρατοπέδου συγκέντρωσης και εξόντωσης του Άουσβιτς. Ένα έργο που αναφέρεται στο σήμερα, με αδιαμφισβήτητα στοιχεία του χθες. Ένα πολύ κοντινό μας χθες, που έγραψε τις πιο σκοτεινές και απάνθρωπες σελίδες της ιστορίας. Το έργο αφυπνίζει και προειδοποιεί για τον κίνδυνο να επαναληφθούν και σήμερα, πανομοιότυπα ρατσιστικά και φασιστικά φαινόμενα. Γιατί πέρα απ’ τον κοινωνικό χαρακτήρα του θέματος, καταδεικνύεται μια ολόκληρη βιομηχανία πολέμου, με μεγάλες εταιρείες που πλούτισαν απ’ τις στρατιές των δωρεάν εργατικών χεριών. Και εξελίχθηκαν σε κολοσσούς, που μονοπωλούν σήμερα την παγκόσμια αγορά. Αφού χρηματοδότησαν και υποστήριξαν τη χιτλερική μηχανή.
Ο Γερμανός συγγραφέας Πέτερ Βάις, παρουσίασε το έργο "Η Ανάκριση", αφού παρακολούθησε τη δίκη της Φρανκφούρτης για το Άουσβιτς. Ήταν η πρώτη μεγάλη δίκη που πραγματοποιήθηκε από τη γερμανική δικαιοσύνη εναντίον των ναζιστών εγκληματιών και στην οποία κατέθεσαν 359 μάρτυρες, εκ των οποίων 248 επιζήσαντες του στρατοπέδου. Ο Βάις βασιζόμενος σε αυτή τη δίκη, έδωσε μορφή σ’ ένα θεατρικό κείμενο, που μας αναγκάζει να ακολουθήσουμε ολόκληρη τη μαρτυρική πορεία: να φτάσουμε με τα τρένα στην αποβάθρα, να μπούμε στο στρατόπεδο από την αποκρουστική πύλη που είχε την επιγραφή “Η Εργασία Απελευθερώνει”, να είμαστε παρόντες στα βασανιστήρια και στις εκτελέσεις στο “Μαύρο Τοίχο” και να φτάσουμε μπροστά στους φούρνους των κρεματορίων, όπου αποτεφρώθηκαν, μόνο στο συγκρότημα στρατοπέδων του Άουσβιτς, περίπου 1.500.000 άνθρωποι, απ' όλες τις κατεχόμενες χώρες της Ευρώπης. Πλήθος Εβραίων - ανάμεσά τους και 55 έως 60.000 Έλληνες Εβραίοι -, ένα πλήθος κομμουνιστών και προοδευτικών διανοούμενων, ένας τεράστιος αριθμός Σοβιετικών αιχμάλωτων πολέμου, από το Ανατολικό Μέτωπο, Αντιστασιακοί, Τσιγγάνοι, Ομοφυλόφιλοι και άλλες ομάδες πολιτών που “νόθευαν” το αίμα της Άριας φυλής.
Οι πτυχές της γενοκτονίας αναφέρονται χωρίς καμία διάθεση ωραιοποίησης από την πλευρά του συγγραφέα. Το σκηνικό είναι μια ψυχρή αίθουσα δικαστηρίου. Με την υποστήριξη οπτικοακουστικού υλικού, που παρουσιάζει ιστορικές φωτογραφίες. Κορυφαία στιγμή, η συμμετοχή του δημοσιογράφου Νίκου Μπογιόπουλου στην παράσταση. Δεν θα αποκαλύψω ποιος είναι ο ρόλος του -είναι καταλυτικός- αλλά η παρουσία του Νίκου Μπογιόπουλου φωνάζει «Μην ξεχνάς!»…
Αξίζει την προσοχή μας.
Παίζεται στο θέατρο ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ
Ακαδημίας 3, τηλ. 210 363 6144
Παίζουν: Παύλος Ορκόπουλος, Τζένη Κόλλια, Θόδωρος Γράμψας, Γιάννης Γούνας, Μαρία Τζάνη, Εύα Κοταμανίδου (συγκλονιστική), Δημήτρης Καλατζής, Σπύρος Τσεκούρας, Κωνσταντίνος Καζάκος, Κώστας Μπάρας, Ευθύμης Ξυπολυτάς
Ένα αποκαλυπτικό και σκληρό κατηγορητήριο κατά του ναζισμού, βασισμένο στα πρακτικά της δίκης βασικών στελεχών του ναζιστικού στρατοπέδου συγκέντρωσης και εξόντωσης του Άουσβιτς. Ένα έργο που αναφέρεται στο σήμερα, με αδιαμφισβήτητα στοιχεία του χθες. Ένα πολύ κοντινό μας χθες, που έγραψε τις πιο σκοτεινές και απάνθρωπες σελίδες της ιστορίας. Το έργο αφυπνίζει και προειδοποιεί για τον κίνδυνο να επαναληφθούν και σήμερα, πανομοιότυπα ρατσιστικά και φασιστικά φαινόμενα. Γιατί πέρα απ’ τον κοινωνικό χαρακτήρα του θέματος, καταδεικνύεται μια ολόκληρη βιομηχανία πολέμου, με μεγάλες εταιρείες που πλούτισαν απ’ τις στρατιές των δωρεάν εργατικών χεριών. Και εξελίχθηκαν σε κολοσσούς, που μονοπωλούν σήμερα την παγκόσμια αγορά. Αφού χρηματοδότησαν και υποστήριξαν τη χιτλερική μηχανή.
Ο Γερμανός συγγραφέας Πέτερ Βάις, παρουσίασε το έργο "Η Ανάκριση", αφού παρακολούθησε τη δίκη της Φρανκφούρτης για το Άουσβιτς. Ήταν η πρώτη μεγάλη δίκη που πραγματοποιήθηκε από τη γερμανική δικαιοσύνη εναντίον των ναζιστών εγκληματιών και στην οποία κατέθεσαν 359 μάρτυρες, εκ των οποίων 248 επιζήσαντες του στρατοπέδου. Ο Βάις βασιζόμενος σε αυτή τη δίκη, έδωσε μορφή σ’ ένα θεατρικό κείμενο, που μας αναγκάζει να ακολουθήσουμε ολόκληρη τη μαρτυρική πορεία: να φτάσουμε με τα τρένα στην αποβάθρα, να μπούμε στο στρατόπεδο από την αποκρουστική πύλη που είχε την επιγραφή “Η Εργασία Απελευθερώνει”, να είμαστε παρόντες στα βασανιστήρια και στις εκτελέσεις στο “Μαύρο Τοίχο” και να φτάσουμε μπροστά στους φούρνους των κρεματορίων, όπου αποτεφρώθηκαν, μόνο στο συγκρότημα στρατοπέδων του Άουσβιτς, περίπου 1.500.000 άνθρωποι, απ' όλες τις κατεχόμενες χώρες της Ευρώπης. Πλήθος Εβραίων - ανάμεσά τους και 55 έως 60.000 Έλληνες Εβραίοι -, ένα πλήθος κομμουνιστών και προοδευτικών διανοούμενων, ένας τεράστιος αριθμός Σοβιετικών αιχμάλωτων πολέμου, από το Ανατολικό Μέτωπο, Αντιστασιακοί, Τσιγγάνοι, Ομοφυλόφιλοι και άλλες ομάδες πολιτών που “νόθευαν” το αίμα της Άριας φυλής.
Οι πτυχές της γενοκτονίας αναφέρονται χωρίς καμία διάθεση ωραιοποίησης από την πλευρά του συγγραφέα. Το σκηνικό είναι μια ψυχρή αίθουσα δικαστηρίου. Με την υποστήριξη οπτικοακουστικού υλικού, που παρουσιάζει ιστορικές φωτογραφίες. Κορυφαία στιγμή, η συμμετοχή του δημοσιογράφου Νίκου Μπογιόπουλου στην παράσταση. Δεν θα αποκαλύψω ποιος είναι ο ρόλος του -είναι καταλυτικός- αλλά η παρουσία του Νίκου Μπογιόπουλου φωνάζει «Μην ξεχνάς!»…
Αξίζει την προσοχή μας.
Παίζεται στο θέατρο ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ
Ακαδημίας 3, τηλ. 210 363 6144
Παίζουν: Παύλος Ορκόπουλος, Τζένη Κόλλια, Θόδωρος Γράμψας, Γιάννης Γούνας, Μαρία Τζάνη, Εύα Κοταμανίδου (συγκλονιστική), Δημήτρης Καλατζής, Σπύρος Τσεκούρας, Κωνσταντίνος Καζάκος, Κώστας Μπάρας, Ευθύμης Ξυπολυτάς