Σάββατο 20 Μαΐου 2017

Σύνοδος κορυφής στον Ψηλορείτη











Γεια και χαρά σας σύντεκνοι, σας πέμπω ένα βουργιάλι
μη με θωρείτε ανήσυχοι δεν ήρθα για κακό
κέρασα τα κοπέλια σας μεζέ και κοτσιφάλι,
γραβιέρα, μαραθόπιτα κι απάκι σφακιανό.

Στην αίθουσα του γιούρογκουπ κάνουμε γαλαρία
σπρώξτε στην άκρη τα χαρτιά και βάλτε μια ρακή
εγώ χρωστώ στην τράπεζα κι εσείς στην ιστορία
πόσο λογάται επαέ η ανθρώπινη ζωή;

Μπορεί να είμαι κουζουλός και να μην έχω κρίση 
ας δούμε τα τεφτέρια μας, ποιανού χρωστάει ποιος
εσείς με αυστηρότητα μ’ έχετε γα...λουχήσει:
“η δόση, το αντάλλαγμα, η ρήτρα κι ο θεσμός”.

Στον τόπο μου το χρέος σας απλήρωτο ακόμα:
χωριά που αφανίσατε και τάφοι ομαδικοί
κειμήλια που κλέψατε, μωρά που εκτελέσατε,
κορίτσια που χαλάσατε, γέροντες που ντροπιάσατε,
λάδι και τόνους τρόφιμα, κοπάδια που ρημάξατε,
νοικοκυριά που κάψατε,
ομήρους που εκτοπίσατε, γη που λεηλατήσατε,
κάσες που φυγαδεύσατε μ’ αρχαία απ’ την Κνωσσό
ο χρόνος τα σεβάστηκε, μα όχι ο “θεσμός”…

Σας προσκαλώ στα μέρη μου να κάνουμ’ ένα μίτινγκ
στα σύννεφα που υψώνονται αντίκρυ στον Θεό
σ’ ένα μητάτο απόκρημνο στη γη του Ψηλορείτη
εκειά που αγγελοσκιάζεσαι και κάμεις το σταυρό.

Κι απέ να ξεγιαλίσουμε στης θάλασσας τις στράτες
ν’ ανοίξουν τα πνευμόνια σας στο κύμα αναμεσίς
«Ανέ νογάτε πείτε μου που είστε τεχνοκράτες
ποιος είναι που ζημιώθηκε και ποιος ο μπαταξής;»

[πρώτη δημοσίευση: 09/07/ 2015,  στο Συμπόσιο Ποίησης της Αριστέας]

Ερμηνείες λέξεων: βουργιάλι: σακίδιο κρητικό, κοτσιφάλι: ποικιλία κρασιού, αγγελοσκιάζομαι: σκιάζομαι απ’ τον άγγελό μου, ξεγιαλίζω: ανοίγομαι στο πέλαγος, ανέ: εάν, νογώ: αντιλαμβάνομαι, μπαταξής: αυτός που εξαπατά]
Για την ιστορία: Σαν σήμερα, στις 20 Μάη 1941 ξεκινάει η ηρωική μάχη της Κρήτης. Παρά τα σχέδια της ναζιστικής μηχανής για εύκολη πρόσβαση και κατάκτηση του νησιού, η μάχη της Κρήτης έμελε να χαρακτηριστεί σαν η πιο σημαντική και καθοριστική για την έκβαση της γερμανικής επέλασης, μάχη στην ιστορία του Β’ παγκόσμιου πολέμου.
Φωτογραφίες απ’την εκτέλεση αμάχων στο χωριό Κοντομαρί Χανίων.  Οι Γερμανοί όρμησαν στα σπίτια, έβγαλαν όλο τον κόσμο έξω, ξεχώρισαν τους άνδρες και τους εκτέλεσαν σε παρακείμενο ελαιώνα.

Ο υπολοχαγός  Horst Trebes, επικεφαλής της τιμωρητικής αποστολής, παρασημοφορήθηκε λίγες εβδομάδες αργότερα απ’ τον Γκαίριγκ για τη γενναιότητά του, με τον Σταυρό των Ιπποτών. Τρία χρόνια αργότερα, σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια των στρατιωτικών επιχειρήσεων στη Νορμανδία.
Ο στρατηγός Kurt Student, υπαίτιος για όλα τα αίσχη που έγιναν στην Κρήτη - όπως η σφαγή στην Κάνδανο και στο Κοντομαρί - μετά το τέλος του πολέμου συνελήφθη από τους Βρετανούς και τον Μάιο του 1947 προσήχθη ενώπιον βρετανικού δικαστηρίου με τις κατηγορίες της δολοφονίας και κακομεταχείρισης αιχμαλώτων πολέμου στην Κρήτη. Το αίτημα της Ελλάδας για έκδοσή του, απορρίφθηκε. Τελικά, κρίθηκε ένοχος για τις τρεις από τις οκτώ κατηγορίες και καταδικάστηκε σε πέντε χρόνια φυλάκιση. Ωστόσο, αποφυλακίστηκε για ιατρικούς λόγους το 1948. Ο Student δεν δικάστηκε ποτέ για εγκλήματα εναντίον πολιτών.

Οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν απ’ τον Franz Peter Weixler, πολεμικό ανταποκριτή της Βέρμαχτ (ανταποκριτής προπαγάνδας), που φωτογράφισε την εκτέλεση και κράτησε τα αρνητικά, τα οποία με κάποιο τρόπο κατάφερε να τα διοχετεύσει σε έναν φίλο του στην Αθήνα,  παρ' όλο που το φιλμ κατασχέθηκε από τους ανωτέρους του και αναγκάστηκε να υπογράψει μία δήλωση σύμφωνα με την οποία δεν είχε κρατήσει αντίγραφα.

39 σχόλια:

  1. Δεν το είχα διαβάσει,
    γιατί τότε δεν ήξερα ούτε εσένα,Μαρία μου,
    ούτε την Αριστέα μας!
    Έγραψες με τρόπο κωμικό πικρές αλήθειες..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το ποίημά σου δεν είχα διαβάσει-διευκρινίζω! ...

      Διαγραφή
    2. Πολλές φορές ο θυμός οφείλει να κρύβεται πίσω από κωμικά στοιχεία Γιούλη μου.
      Ναι, τότε δεν γνωριζόμασταν ακόμα.
      Τι καλά που προέκυψε στη ζωή μας το "πρακτορείο γνωριμιών" της Αριστέας μας :-)))

      Διαγραφή
  2. Το ξέρω πως σαν σήμερα ξεκίνησε η μάχη της Κρήτης.
    Το πόσο έχει πληρώσει η Κρήτη τον πόλεμο με τους Γερμανούς νομίζω το γνωρίζουμε όλοι.
    Πόσα χρωστούν οι Γερμανοί στην Κρήτη και σε ολόκληρη την Ελλάδα κι αυτό το γνωρίζουν οι περισσότεροι.
    Με συγκίνησες όπως συνηθίζεις Μαρία μου...

    Φιλάκια πολλά:))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τότε γιατί κάναμε γαργάρα τις αποζημιώσεις;
      Ρητορικό το ερώτημα Σερενάτα μου...
      Τους ντόπιους "γερμανούς" φοβάμαι πιο πολύ.
      Να'σαι καλά, πολλά φιλιά!

      Διαγραφή
  3. "Αυτοί" μπορεί να ξέχασαν εμείς όμως πώς μπορούμε να ξεχάσουμε τους μπαταξήδες, ένας ας πούμε όρος που πέρασε από τότε στη γλώσσα μας, μια και το παράδειγμα τους το ακολούθησαν πολλοί ομοϊδεάτες τους!
    Και μια μαντινάδα:
    Κρήτη μου όμορφο νησί πού ‘γραψες ιστορία
    Δίχως στρατό πολέμησες μια αυτοκρατορία.
    Αγγελοσκιάστικα Μαρία μου, αλλά σ' ευχαριστώ που μας θυμίζεις την ιστορία μας!

    ΑΦιλάκια πολλά και καρδιάς! <3

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ότι θα διάβαζα μαντινάδα από σένα, δεν το περίμενα Στεφανία μου!
      Πολύ σ' ευχαριστώ!!!

      Διαγραφή
  4. Μαρία....!!!!!!!!!
    εντάξει τι να γράφει κανείς και τι να πει τώρα.
    Ποιας οργής τη φωτιά να αρχίσει να ξερνάει. Και ποιας δικαίωσης να ψάξει να βρει την άκρη ;
    Ο Μαρτυρικός λαός της Κρήτης έζησε στο πετσί του την κτηνωδία των "πολιτισμένων" Ναζί και των φασιστών που τους ακολουθούσαν.
    Η Ιστορία του λαού μας οφείλει να γίνεται γνωστή και τα κρίματα των δολοφόνων επίσης. Αλλά.....
    ένα μεγάλο αλλά.
    Τα φιλιά μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ένα μεγάλο "αλλά", αλλά δεν χωράνε άλλα "αλλά" Γιάννη μου.
      Πάμε γι άλλα, η ιστορία δεν περιμένει.
      Τα φιλιά μου...

      Διαγραφή
  5. Προβάλλουμε και από την πλευρά μας το έξοχο θέμα σου με την αναδημοσίευσή του μέσα από τη στήλη "ΕΜΦΑΣΗ" του blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης". Η συγκεκριμένη στήλη βρίσκεται στην πλαϊνή κάθετη μπάρα του blog μας (είναι αυτή με το σκίτσο που αναπαριστά έναν πιτσιρίκο που μοιράζει εφημερίδες!). Εκεί με ένα απλό "κλικ" επάνω στην εικόνα ο αναγνώστης μεταφέρεται απευθείας στο δικό σου ιστότοπο.
    Καλή συνέχεια...
    Καλή δύναμη, καλή συνέχεια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και πάλι, τις θερμές μου ευχαριστίες Ευρυτάνα!
      Παρ'όλη την απόσταση που χωρίζει τους τόπους μας, βρίσκω πολλά κοινά σημεία στο χαρακτήρα των προγόνων μας και στο αδούλωτο πνεύμα τους.

      Διαγραφή
  6. Αν ανοίξουμε τα τεφτέρια με τους ανοιχτούς λογαριασμούς, μια άλλη αλήθεια, τόσο διαφορετική από αυτή που η προπαγάνδα μας σερβίρει χρόνια τώρα, θα βάλει τα πράγματα στη θέση τους...
    Ήρωες! Άπαρτα βουνά!
    Καλό Σαββατοκύριακο, Μαρία μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Tουλάχιστον ας έχουμε επίγνωση ποιος χρωστάει σε ποιον. Στους εγχώριους αμνήμονες και ανεγκέφαλους αναφέρομαι Αλεξάνδρα μου.
      Την καλησπέρα μου.

      Διαγραφή
  7. Κινήσανε ψηλά πολύ ψηλά....
    Με συγκίνησες Μαρία μου!!!!!

    Σε φιλώ πολύ πολύ ♥♥♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Σου αξίζει ένα μεγάλο μπράβο γιατί δεν αφήνεις τις μνήμες να σβηστούν από τα όσα τράβηξαν οι συμπατριώτες σου και όχι μόνο, τότε στον πόλεμο της κτηνωδίας. Τι να νοιώσουν παχύδερμα από φιλοτιμο για τα τόσα που χρωστάνε και που ορισμένα δεν έχει κοστολογηθεί το χρέος τους;
    Σημαντικές οι φωτογραφίες...μαρτυρες μιας εποχής που δεν πρέπει κανείς να ξεχνά. Μήπως κάτι τέτοιο δε ζούμε και τώρα, με τη μορφή οικονομικού αφανισμού; Μήπως και τώρα θα βρεθεί κανένα δικαστήριο για εγκλήματα σε καιρό ειρήνης που διαπράττουν;
    Να σαι καλά Μαρία μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μήπως και τώρα δεν υπάρχουν οι συνεργάτες κι οι δωσίλογοι;
      Από παχυδερμισμό δόξα τω Θεώ, καλά πάμε Άννα μου.
      Καλό βραδάκι να έχεις...

      Διαγραφή
  9. "Δεν ξεχνώ" λέει η ετικέτα σου και σκέφτομαι, ότι εσύ πράττεις άξια και δεν ξεχνάς. Αλλά εδώ ξεχνούν τα σχολειά μας, οι πολιτικοί μας... το μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού, και λαός που ξεχνάει την ιστορία του είναι καταδικασμένος να τη ζήσει ξανά κάποια στιγμή!

    Το ποίημα σου δεν το ξεχνώ πάντως, γιατί ήταν τόσο καλογραμμένο ...οι δε στίχοι του:
    "εγώ χρωστώ στην τράπεζα κι εσείς στην ιστορία
    πόσο λογάται επαέ η ανθρώπινη ζωή;" είναι χαραγμένοι έντονα στη ...ψυχή μου!
    Λατρεμένο μου κανελλάκι ....φιλί γλυκό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πόσο θα ήθελαν κάποιοι να ξεχαστούν όλα αυτά!
    Μα οι λογαριασμοί παραμένουν ανοιχτοί!
    Φιλιά πολλά Μαράκι μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι έχει ο καιρός (κι η ιστορία) γυρίσματα Μαρία μου...
      Τα φιλιά μου!

      Διαγραφή
  11. Οχι μονο με θλιβει βαθυτατα..Οτι η ΔΙΕΘΝΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ συγχωρησε τους Χιτλερικους δολοφονους,για ολους τους αδικοχαμενους νεκρους..
    Με θλιβει επισης βαθυτατα..Οτι μερικοι ΕΛΛΗΝΕΣ και δη..Ορκισμενοι "Πατριδολατρες" συγχωρησαν,αμφισβητησαν..Τα εγκληματα των δολοφονων Ναζι εγκληματιων..Και παρ ολα αυτα..ΨΗΦΙΣΤΚΑΝ και ειναι σημερα ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ του ελληνικου κοινοβουλιου...[αυτοι..που φερουν πανω τους τατουαζ με σβαστικες..]
    Και επισης με θλιβει ακομα περισσοτερο...
    Οτι πολλοι πατριωτες μας..Που πηγαν και εργαστηκαν εκει...Απο την πικρα τους,οπου τους ΑΠΟΔΙΩΞΕ η Πατριδα αυτη...
    Αυτοι λοιπον..ΣΥΜΦΩΝΟΥΝ οτι καλως παθαινουμε τα οσα μας κανουνε σημερα οι.."συνεταιροι"
    Ετσι φτασαμε να μας βασανιζουν οι.."φιλοι και συμμαχοι"[στο ΝΑΤΟ που οργανωσε και στηριξε την εισβολη των Τουρκων στο νησι της Κυπρου...]

    Και μεις να....Περιμενουμε ακομα τα...Χρωστιανα...!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι έπειτα; Ας λένε ότι θέλουν η διεθνής κοινότητα κι οι γιαλαντζί Έλληνες που πολιτογραφήθηκαν γερμαναράδες.
      Το θέμα είναι να κρατήσουμε την προσωπική μας μνήμη ζωντανή. Κανείς κερατάς δεν θα διαστρεβλώσει την αλήθεια.
      Σ' ευχαριστώ Μαχαίρη!

      Διαγραφή
  12. Γιατί κι εγώ κοίταξα, όπως η Αριστέα την ετικέτα τούτης της ανάρτησης;
    Το ποίημα εκπληκτικό πλήρες νοημάτων και ταρακουνημάτων αλλά και απολαυστικότατο στη γλώσσα του!
    Όσο για την επέτειο, θα συμφωνήσω με τον Μαχαίρη, που το σχόλιό του με καλύπτει, για να μην επαναλαμβάνω. Όμως, πέρα από όλα τα στραβά, ας κρατάμε στις καρδιές μας, αλλά και στον νου μας, μήπως μας έρθει καμία θεία φώτιση και πάλι, τη δύναμη και τη γενναιότητα που έδειξαν οι Κρητικοί στις βάρβαρες εκείνες στιγμές της ανθρωπότητας!
    Λατρεύω αυτό τον τόπο από παιδί κι ας μην είναι η καταγωγή μου!
    Να είσαι καλά, Μαρία μου, για το αποψινό σερβίρισμα και την σκουντιά στη μνήμη...!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γλαύκη μου έχω πάψει να επηρεάζομαι απ' το τι λέει η κοινή γνώμη. Σε τέτοια εγκλήματα δε χωράνε γνώμες και αναλύσεις. Όπως το λες κι εσύ, είναι προσωπική ευθύνη μας να διατηρούμε μνήμη και εθνική συνείδηση.
      Την καλησπέρα μου...

      Διαγραφή
  13. Πολύ με στενοχωρεί που αυτό το υπέροχο κατά τα άλλα, ποίημα,
    παραμένει πιο επίκαιρο από ποτέ, τώρα που ξαναπήγαμε στο γιούρογκρουπ
    και μας ξανά γα....λούχησαν... Ότι έχουμε να λαβαίνουμε είναι σίγουρο,
    το κακό είναι ότι, άλλα μας χρωστούν κι άλλα μας στέλνουν.. Καλημέρα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "Γαλουχημένοι" και προδομένοι Πέτρα μου...
      Πού θα πάει; Θα γυρίσει.
      Την καλησπέρα μου!

      Διαγραφή
  14. Αχ Μαρία μου, ποιός είναι ο μπαταχτσής;
    Πώς μας έχουν τυλίξει σε μια κόλλα χαρτί;
    Αλλά και οι δικοί μας δεν πάνε πίσω ,
    πουλημένοι όλοι.
    Πάντα και παντού θα υπάρχουν Εφιάλτες και Κερκόπορτες!
    Να είσαι καλά, σε φιλώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όντως, σε Εφιάλτες έχουμε παράδοση πλέον Ρένα μου. Το εθνικό μας προϊόν και το μοναδικό μας πλεόνασμα. Έχουμε και την προσωπική μας ευθύνη βέβαια σ' αυτό.
      Φιλιά πολλά Ρενάκι μου!

      Διαγραφή
  15. Ξεχνάμε;;; Θυμόμαστε ;;; Πως αλήθεια λειτουργεί η μνήμη αυτών που δεν έζησαν τα ηρωικά γεγονότα της εποχής....πως εξαγοράζεται η αμνησία, πως μνημονεύονται οι ήρωες, πως γα...λουχείται η εθνική συνείδηση μέσω της παιδείας.....πως βιώνουμε στη σύγχρονη εποχή τη γα...λούχηση των εταίρων μας, πάντα μπαμπέσικα μας φέρθηκαν κι ας "καθαρίζαμε" πάντα γι΄αυτούς με απαράμιλλο ηρωϊσμό και ποταμούς αίματος, φέροντας βέβαια ακέραιη την ευθύνη των επιλογών μας...γι αυτό όπως είπε πρόσφατα η κ. Αρβελέρ " Όταν κυβερνούν οι ανίκανοι, φταίνε οι ικανοί...." Το ποίημά σου αυτό, γράφτηκε στην ψυχή και το μυαλό μου, τόσο έντονα συγκινησιακά, από την πρώτη φορά που το διάβασα....Σε γλυκοφιλώ Καννελάκι μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τι εύστοχη η φράση της Αρβελέρ! Αυτό ακριβώς πληρώσανε κι εξακολουθούμε να πληρώνουμε οι νεώτεροι.
      Σ' ευχαριστώ πολύ Κλαυδία μου!

      Διαγραφή
  16. Δυο χρόνια μετα και παλι επικαιρο ειναι.
    Μου ελειψες Μαρια μου

    να περνας ομορφα ευχομαι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Καλοτάξιδο το βιβλίο σου.
    Ια σπευσω να το προμηθευτώ.
    Μήπως θα κάνεις παρουσίαση στη Θεσσαλονίκη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δυστυχώς όχι Ρένα μου. Θα σου πω μόλις με το καλό κυκλοφορήσει όμως.
      Σ' ευχαριστώ πολύ!

      Διαγραφή
  18. Πόσο πικρές αλήθειες Μαρία μου.. Πριν δυο χρόνια κι όμως λες και το γραψες χθες.. Ολα τριγύρω αλλάζουν κι όλα τα ίδια μένουν γιατί κι εμείς δεν αλλάξαμε. Πάθαμε και δεν μάθαμε..
    Συγκλονιστικοί οι στίχοι σου με τόση περηφάνια και πόνο!! Να σαι καλά και που το γραψες και που μας το ξαναθύμησες!!
    Σε φιλώ πολύ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μακάρι να είχε παλιώσει και να μην ήταν επίκαιρο πια Μαριλένα μου.
      Σ' ευχαριστώ πολύ!

      Διαγραφή
  19. Καλιο αργα παρα ποτε..
    πέρασα να τα πουμε..
    ο γεις τ αλλου τα παθη μας
    Να τα ανηστορούμε..
    Μαριώ κατεχεις την γραφή
    να την εκουλατριζεις..
    και τα παλια που γινανε
    τον νου μας να γυριζεις...
    Ετουτα νε και κεινα νε
    μ εχουν κουζουλαμενη
    και θα θελα απ την Κρητη σας
    να είμουν γεννημενη
    Μα μαι πουλί τση ξενηθιας
    γι αυτό και δεν τα φτανω
    τ αλλα πουλια του τόπου αυτού
    στην μαντιναδα πανω...! φιλώ σε Κρητικοπουλα μου..!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. ....... τι να πω νευριάζω με τα εγκλήματα αυτά ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ευχαριστώ πολύ για τα σχόλιά σας.