Τετάρτη 15 Μαΐου 2019

Απ’ την παρουσίαση στο Ρέθυμνο


Την εβδομάδα που μας πέρασε, ο καιρός στο Ρέθυμνο ήταν νεφελώδης, με ενδιάμεσες ηλιοφάνειες, υψηλά ποσοστά υγρασίας και ανέμους που έπνεαν με ωριαία ταχύτητα -περίπου- 8χλμ. «Εκουζουλάθηκε κι αυτός ο παντέρμος, ίντα να πω δα;» όπως σχολίαζαν οι ντόπιοι σ’ έναν καφενέ.

Η Παλιά Πόλη ήταν στα φόρτε της. Όσο παλιώνει, τόσο ομορφαίνει αυτός ο τόπος. Στις παρυφές του ενετικού κάστρου, εκεί που διακλαδώνονται σαν πολύχρωμες γιρλάντες τα πέτρινα σοκάκια με τα τουριστικά μαγαζιά, τα ρακάδικα και τα ολάνθιστα πεζούλια, αφεθήκαμε στις τρυφερές περιποιήσεις και την κρητική φιλοξενία. Και φυσικά, στις ρακές που κερνούσαν ανελλιπώς, άπαντες. Κατά τη διάρκεια της παραμονής μας εκεί, νομίζω πως η πιο συχνή φράση που έλεγα, ήταν αυτή:

Η βιβλιοπαρουσίαση έγινε σ’ ένα ιστορικό κτήριο στην καρδιά της πόλης, το Σπίτι του Πολιτισμού. Ένας υπέροχος, ατμοσφαιρικός πολυχώρος που φιλοξενεί θέατρο, μουσικά σχήματα και πολιτιστικές εκδηλώσεις, στην ιστορική Πλατεία Μικρασιατών, πλάι στον θεόρατο μιναρέ απ’ το Τζαμί Νερατζέ. Ξεκινώντας απ’ το ξενοδοχείο και διασχίζοντας τα βενετσιάνικα δρομάκια μέχρι να φτάσουμε στην αίθουσα, ξεχάσαμε προς στιγμή την παρουσίαση και αφεθήκαμε στις μαγευτικές εικόνες των σπιτιών με τους ξύλινους εξώστες, τα περίτεχνα θυρώματα, τις πέτρινες κρήνες, τις ανάγλυφες ζωφόρους και τους κήπους με τα αρωματικά φυτά του τόπου, τα πιθάρια με τις αναρριχόμενες βουκαμβίλιες και μια ατέλειωτη πολύχρωμη στρατιά με κατιφέδες και γεράνια. Στο βάθος του κάδρου, τα Λευκά Όρη και η παλιά γειτονιά του Κουμπέ, με το ενετικό κάστρο της Φορτέτζας να στολίζει σαν πέτρινος σκούφος την ιστορική πόλη. Αφήσαμε πίσω μας το θέατρο  “Ερωφίλη” στον προμαχώνα του Αγίου Ηλία και ρουφήξαμε μια τελευταία ανάσα απ’ τη θάλασσα και τις μυρωδιές των φαγητών που μοσχοβολούσαν στους αυλόγυρους των σπιτιών.
καθ' οδόν προς την αίθουσα
Το ραντεβού μας ήταν με εξαιρετικούς φίλους που διάβασαν το βιβλίο και μίλησαν γι’ αυτό. Χωρίς να γνωριζόμαστε (τους πρωτοείδα εκείνο το απόγευμα) και δίχως να έχει προηγηθεί κάποια προετοιμασία, πήγα με την αγωνία και το ενδιαφέρον για τα σχόλιά τους.
οι προετοιμασίες

Ένα τεράστιο και εγκάρδιο «ευχαριστώ» σ’ όλους τους:
Στην Ειρήνη Γαβριλάκη (Αρχαιολόγο & Συγγραφέα) για τη δυναμική της παρουσία και το στοχαστικό της λόγο.
Στον Θεόδωρο Ρηγινιώτη (Καθηγητή Θεολογίας, Συγγραφέα & περίφημο Μαντιναδολόγο) για τα εύστοχα και φιλοσοφημένα του σχόλια.
Στην Ελευθερία Μιχάλα (Μουσικολόγο, Καθηγήτρια πιάνου) για όλη την οργάνωση, το συντονισμό και την άψογη παρουσίαση της εκδήλωσης.
Στην Μάρθα Τριποδιανάκη-Σηφάκη (Εκπαιδευτικό) για την καθηλωτική ανάγνωση αποσπασμάτων του βιβλίου, αλλά, κυρίως, για την αφοπλιστική της γλυκύτητα που εξέπεμπε όλη την ευγένεια και τη θετική της αύρα. 
Στoν καλό φίλο και σπουδαίο "τεχνίτη" της ζωγραφικής και του λόγου, Αλέξανδρο Ανδρουλάκη. Για την ιώβεια υπομονή του & την πολύτιμη βοήθειά του σε όλα τα διαδικαστικά, πριν και μετά την εκδήλωση. 
Στην μικρή μας πιανίστρια Ελευθερία Κανελλάκη, που έντυσε μουσικά την εκδήλωση μ’ ένα κομμάτι του Γ.Σ. Μπαχ. Ομολογώ ότι θαύμασα το θάρρος της να εκτεθεί για πρώτη φορά στο ανοιχτό κοινό, σε μια εκδήλωση που για πρώτη φορά συμμετείχε.
Στον δήμαρχο του Ρεθύμνου κ. Γιώργο Μαρινάκη, στον Γεν. Αρχιερατικό Επίτροπο Πρωτοπρεσβύτερο Νικόλαο Νικηφόρο και στον Ιερέα Εμμανουήλ Πολυχρονάκη, που μας τίμησαν με τη συντροφιά τους.
η γιορτή
Στους φίλους και συγγενείς που -με αφορμή το βιβλίο- ανταμώσαμε ύστερα από πολύ καιρό.
τα μεθεόρτια
Ήταν μια αξέχαστη βραδιά, απ' αυτές που μένουν ανεξίτηλες στη μνήμη και την καρδιά. Εις το επανιδείν λοιπόν, ή καλύτερα "στο ξαναντάμωμά μας"...
οι αγαπημένοι 
Το βίντεο της παρουσίασης εδώ:

Υστερόγραφο: Ευχαριστίες από καρδιάς στους αφανείς “εργάτες” που δούλεψαν στο παρασκήνιο, για να έχουμε ένα άρτιο αποτέλεσμα. Στην Εμμανουέλα, στον Κώστα που φρόντισε άψογα ήχο, εικόνα, κλιματισμό και κουβαλήματα, στην Φωτεινούλα μου, στ’ αδέρφι μου.

Ξετέλεψε τ' όνειρο. Τις κεφαλές μας μέσα τώρα...

26 σχόλια:

  1. Πόσο χαίρομαι που πέρασες όμορφα στο υπέροχο Ρέθυμνο, Μαρία μου. Άντε, κοπέλα μου, και εις ανώτερα!!! Φιλάκια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώτερα δεν έχει για μένα Μία μου. Το τερμάτισα στα αγαπημένα μου μέρη.
      Να είσαι καλά και πάντα δημιουργική!

      Διαγραφή
  2. Δεν με θωρούσες μα εγω σε μια ακρουλα ημουν και ακουγα προσεκτικα τα παινεματα που έλεγαν για την Κανελλακι μου και ήμουν πολυ περήφανη για εκεινη ...βρε τι σου κανει η τεχνολογια ε ματια μου; πως μηδενίζονται οι αποστασεις!!! Τα συγχαρητηρια μου για την μικρη μουσικό στο σόι...καλη σταδιοδρομία να εχει στην ζωή της..
    καλοταξιδο να ειναι και στην Κρητη το βιβλιο σου Κανελλακι μου ..την αγαπη μου παντα φιλώ σε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ζηλεψα το παζλ των φωτογραφιών σου να το ξερεις!!...

      Διαγραφή
    2. Εύχομαι στο επόμενο παζλ φωτογραφιών, να είμαστε μαζί.
      Την αγάπη μου Ρουλάκι μου γλυκό♥

      Διαγραφή
  3. Μαρία μου, εύχομαι πάντα στα βιβλία σου, σε κάθε παρουσίαση, να περνάς τόσο όμορφα.
    Να το ζεις τόσο πολύ!
    Γιατί η επιτυχία είναι σημαντική (και στην εύχομαι, αλλά δεν έχεις ανάγκη από ευχές-έχεις ταλέντο), αλλά η ευτυχία είναι σημαντικότερη και πόσο πόσο χαίρομαι που την έχεις, δεν λέγεται.
    Σου στέλνω μεγάλο φιλί και τη πιο γλυκιά καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Επειδή τη μετράω σε παρουσίες την επιτυχία κι όχι σε νούμερα, είμαι απόλυτα ευτυχής και ευγνώμων.
      Μαρίνα μου, σ' ευχαριστώ πολύ!

      Διαγραφή
  4. Καλό το διαδίκτυο αλλά καλύτερες οι εκ του σύνεγγυς επαφές τού δημιουργού με τους αναγνώστες.
    Καλή συνέχεια, Μαρία, στις παρουσιάσεις.
    Το αξίζει ο ξεχωριστός γραπτός λόγος σου να γίνει ευρύτερα γνωστός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΜΠΡΆΒΟ Μαρία μου και πάλι για το υπέροχο βιβλίο σου.
    Να είσαι γερή και να γυρίσεις όλη την Ελλάδα γιατι αξίζει.
    Πάντα να περνάς τόσο τέλεια.
    Να είσαι καλά και φιλάκια πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με το καλό να ξανανταμώσουμε Ρένα μου!
      Φιλιά κι από μένα!

      Διαγραφή
  6. Εμ βέβαια, είναι να μην είσαι να σκάσεις, αφού τέλειωσε όλο αυτό το όμορφο που έζησες εκεί κάτω;
    Και με τόσο ενδιαφέροντες ανθρώπους γύρω σου;
    Αλλά άσε τα όφου κι όφου και μη στενοχωριέσαι.
    Γρήγορα θα γράψεις το επόμενο βιβλίο και θα ξαναπάς!
    Μπράβο Μαρία μου!
    Χαίρομαι πολύ για σένα!
    Και κοκορεύομαι και σ' έναν κοινό γνωστό μας ζωγράφο ότι τα λέμε και τηλεφωνικώς!
    Όχι που θα τον αφήσω!
    Καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Nα γινόταν λέει να σμίξουνε, ο ζωγράφος, η αρτίστα και η συγγραφέας-περιοδεύων θίασος.
      (Άμα θέλεις κάτι πολύ, λένε πως γίνεται).
      Την καλησπέρα μου Αρτίστα...

      Διαγραφή
    2. Το άλλο βιβλίο πουωθα γράψεις λέω να το παρουσιάσεις πρώτα στο Άργος.
      Αν το κάνεις υπόσχομαι να έρθω.
      Άρτίστα του βωβού συμφωνείς;

      Διαγραφή
  7. Ομορφιές! Ομορφιές!
    Τυλιγμένες στο Κρητικό άρωμα. Στην μαντινάδα. Στο παραδοσιακό χιούμορ που αρχίζει και χαρακτηρίζει το λόγο σου Μαρία.
    Τα φτερά της δημιουργίας σου έφτασαν και στο Νότο. Στην πατρίδα. Νομίζω προορισμός που δικαιούται να σε νιώσει κοντά του. Μαζί με τους ανθρώπους του.
    Μαρία μου συμμερίζομαι τη χαρά σου για αυτό που νιώθεις σε όλο τούτο το ταξίδι. Δεν υπάρχει κάτι καλύτερο από το να γνωρίζεις ανθρώπους και να μοιράζεσαι με τη χαρά τους.
    Την καλησπέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να είσαι καλά Γιάννη μου!
      Χίλια ευχαριστώ για τη θετική σου αύρα και τα λόγια σου!

      Διαγραφή
  8. Περιγραφή του νησιού μας αντάξια του λόγου και του πνεύματός σου Μαρία. Το βιβλίο το πήραμε... απομένει να ξαναθυμηθούμε την πατρίδα μας, να τη μυρίσουμε, να την περπατήσουμε, να τη γευτούμε γιατί τη νοσταλγούμε και μας λείπει!
    Φιλιά κρητικά :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εύχομαι να την περπατήσεις κι εσύ γρήγορα Αννετάκι-πατριωτάκι ♥

      Διαγραφή
  9. Λοιπόν, η τελευταία φωτογραφία με εκφράζει καλύτερα απ' όλες! Να σκάσω είμαι!

    Εντάξει. Από χαρά. Νιώθω τουλάχιστον τρεις ωραίες φάσεις, Μαρία, πως πέρασες: 1) την ίδια τη συγγραφή, τη δημιουργία, 2) την έκδοση, τη γέννα, 3) τη συνάντηση με τους αναγνώστες και φίλους. Κι όταν είναι και στα αγαπημένα σου μέρη ..ε.. είμαι να σκάσω!

    Κι επειδή "πολλά δε θέλει ο άνθρωπος", που λέει κι ο Ελύτης, σου εύχομαι, να κρατήσει όσο το δυνατόν περισσότερο αυτή η ευτυχισμένη φάση της δημιουργίας και της συνάντησης. Πόσο πλούτο αφήνει!..

    Πολλά φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πόσο καλά ξέρεις από "γέννες" Διονύση.
      Ναι, έτσι όπως πολύ γλαφυρά τις περιγράφεις, είναι οι φάσεις.
      Δεν θέλω άλλα, αρκεί που αξιώθηκα να το ζήσω.
      Ευγνώμων για το σχόλιό σου!

      Διαγραφή
  10. Από Ανατολή σε Δύση, κι από τον Βορρά στον Νότο, την όργωσες την Ελλαδίτσα μας Μαριώ μου!
    Νομίζω ότι ήταν η πιο συναισθηματική παρουσίαση για σένα, αφού είχες κοντά σου την οικογένεια, ε;
    Νομίζω ότι συγκινήθηκα κοιτάζοντας τις φωτογραφίες... Φαντάζομαι εσένα...
    ♥ ΣΛ ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το όργωμα έλαβε τέλος, παρκάρω το τρακτέρ και απολαμβάνω τις στιγμές που ζήσαμε.
      Με το καλό να ξαναβρεθούμε Αριστάκι μου.
      ΣΛ στο φουλ ♥

      Διαγραφή
  11. Αν είναι να σκάσεις εσύ Μαρία μου, τι να πει η αφεντιά μου, βλέποντας το video και την τόσο συγκινητική παρουσίαση του βιβλίου σου και αυτό στην πατρίδα σου, στο όμορφο Ρέθυμνο που είχα την τύχη να έχω θαυμάσει από κοντά... άλλη γεύση η πατρίδα, η ανιψιά, ο αδελφός, η νύφη και προφανώς και η μανούλα σου, όμορφο σόι, να είστε καλά και να τους χαίρεσαι γιατί εκείνοι σίγουρα έχουν κάθε λόγο να καμαρώνουν την Μαρία τους!
    ΑΦιλάκια πάντα καρδιάς και πάντα τέτοιες χαρές να μοιράζεσαι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Οι φωτογραφίες τα λένε όλα. Πάντα τέτοια γλυκά τραταρίσματα, που γεμίζουν κάθε πιθαμή στο αμπαράκι τής ψυχής, Κανελλένια μου. :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φουλάρισε το αμπαράκι (τι ωραία έκφραση!) Αναστασία μου :-)
      Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή

Ευχαριστώ πολύ για τα σχόλιά σας.