Πέμπτη 25 Ιανουαρίου 2024

«Πού θα πάει, θα ξημερώσει…» [*]

 


«…Μου λένε: Φάε και πιες! Να 'σαι ευχαριστημένος που έχεις!

Μα πώς να φάω και να πιω,

όταν το φαγητό μου τ' αρπάζω από τον πεινασμένο,

όταν κάποιος διψάει για το ποτήρι το νερό που έχω;

Κι ωστόσο, τρώω και πίνω…»

«Στους Μεταγενέστερους» - Μπέρτολτ Μπρεχτ (απόσπασμα)

 


«…Μας φοβούνται και μας σκοτώνουν.

Φοβούνται τον ουρανό που κοιτάζουμε

φοβούνται το πεζούλι που ακουμπάμε

φοβούνται το αδράχτι της μητέρας μας και το αλφαβητάρι του παιδιού μας

φοβούνται τα χέρια σου που ξέρουν να αγκαλιάζουν τόσο τρυφερά

και να μοχτούν τόσο αντρίκια

φοβούνται τα λόγια που λέμε οι δυό μας με φωνή χαμηλωμένη

φοβούνται τα λόγια που θα λέμε αύριο όλοι μαζί

μας φοβούνται αγάπη μου κι όταν μας σκοτώνουν

νεκρούς μας φοβούνται πιο πολύ».

«Μας φοβούνται και μας σκοτώνουν» - Τάσος Λειβαδίτης (απόσπασμα)


«…Γι' αυτό κι εγώ δεν γράφω πια

για να προσφέρω χάρτινα ντουφέκια,

όπλα από λόγια φλύαρα και κούφια!

Μόνο μιαν άκρη της αλήθειας να σηκώσω

να ρίξω λίγο φως στην πλαστογραφημένη μας ζωή-

όσο μπορώ, κι όσο κρατήσω!...»

«Στίχοι, 2» - Τίτος Πατρίκιος (απόσπασμα)



«Αν είχαμε το νερό τον αέρα

Τις σωστές ατμοσφαιρικές συνθήκες

Εγώ κι οι φίλοι μου

Θα ‘μασταν ένα μπουκέτο ιδρωμένα τριαντάφυλλα

Αθάνατα

Με το άρωμα μας προκλητικό και τσαμπουκαλίδικο

Θα σπάγαμε τις μύτες των μέτριων καιρών

Θα ‘μασταν το πριν το τώρα και το μετά

Η ολόχρυση κι ανυπόμονη αιωνιότητα».

Γιάννης Αγγελάκας (απ’ τη συλλογή «Σάλια, μισόλογα και τρύπιοι στίχοι»)

 


«Αλήθεια - των αδυνάτων αδύνατο

ποτές δεν εκατάφερα να καταλάβω /

αυτά τα όντα που δεν βλέπουνε

το τερατώδες κοινό γνώρισμα τ’ ανθρώπου /

το εφήμερο της παράλογης ζωής του

κι ανακαλύπτουνε διαφορές

γιομάτοι μίσος διαφορές

σε χρώμα δέρματος /φυλή / θρησκεία»

«Στην Κοιλάδα με τους Ροδώνες» - Νίκος Εγγονόπουλος (απόσπασμα)



«Θα γίνω χρήστης που παλεύει για τη σωτηρία,

διψασμένος πρόσφυγας από τη Νιγηρία,

σαρίκι τυλιγμένο σε περήφανο κεφάλι

και μασάτι από αφρικάνικο ατσάλι.

Σφαγμένο θηλυκό απ’ τους γονείς του στην Κίνα

κι ορφανό σε φαβέλα που πεθαίνει απ’ την πείνα.

ΤΙ ΑΛΛΟ ΦΟΒΑΣΑΙ;

ΠΕΣ ΜΟΥ ΚΑΙ ΘΑ ΓΙΝΩ!

Αλγερινός που ξημερώνεται σε γαλλικά λιμάνια

και μάτια που κοιτούν από πασαμοντάνια

Tούρκος αναλφάβητος που ζει στο Γκάζι

και μορφωμένος Αλβανός που σε τρομάζει

ΤΙ ΑΛΛΟ ΦΟΒΑΣΑΙ;

ΠΕΣ ΜΟΥ ΚΑΙ ΘΑ ΓΙΝΩ!

“Τι άλλο φοβάσαι;» - Active Member (απόσπασμα)



«Μη με σταματάς. Ονειρεύομαι.

Ζήσαμε σκυμμένοι αιώνες αδικίας.

Αιώνες μοναξιάς.

Τώρα μη. Μη με σταματάς.

Τώρα κι εδώ για πάντα και παντού.

Ονειρεύομαι ελευθερία.

Μέσα απ' του καθένα

την πανέμορφη ιδιαιτερότητα

ν' αποκαταστήσουμε

του Σύμπαντος την Αρμονία…»

Κατερίνα Γώγου

 


Art illustration by Pawel Kuczynski

ëΟ Pawel Kuczynski γεννήθηκε το 1976 στο Στσέτσιν της Πολωνίας. Αποφοίτησε από την Ακαδημία  Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου του Πόζναν, με ειδίκευση στην γραφιστική και καταπιάνεται με την σατυρική εικονογράφηση. Και το κάνει με τεράστια επιτυχία. Τα «βουβά» καυστικά, όσο και εύστοχα, σχέδια του Pawel δίνουν άφθονη τροφή για σκέψη και προβληματισμό, ενώ το ιδιαίτερο στυλ ζωγραφικής του είναι πλέον αναγνωρίσιμο σε ολόκληρο τον κόσμο.

 

[*] Ο τίτλος της ανάρτησης είναι στίχος απ’ το τραγούδι του Γιάννη Αγγελάκα «Σαράβαλο»

 

23 σχόλια:

  1. Ένα απάνθσισμα ποιημάτων και εικόνων, που παραπέμπουν σε όσα δύσκολα ζούμε σήμερα. Πέρα από τα ξέχωρα μηνύματα καθενός, μου αρέσει ότι η καλή ποίηση μπορεί να παραμένει επίκαιρη, όσος χρόνος κι αν περάσει. Το ίδιο ισχύει και για μια καλή εικόνα.
    Χάρηκα την εγγραφή σου Μαρία, εγγραφή αφύπνισης θα την ονόμαζα, τόσο χρήσιμη στις μέρες μας!
    Την καλημέρα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ, Βασίλη!
      Η αφύπνιση για τα όσα συμβαίνουν τριγύρω μας, αν και θα έπρεπε να ήταν δεδομένη, αποτελεί πλέον το ζητούμενο. Ελπίζω να προλάβουμε να αντιδράσουμε εγκαίρως σ' όσα αποφασίζουν (και επιβάλλουν) άλλοι για τις ζωές μας. Πριν να είναι πολύ αργά...

      Διαγραφή
  2. ΄Πόσο θα συμφωνήσω με τον φίλο από πάνω Κανελλάκι μου! Αν οι άνθρωποι ήταν πιο ευαισθητοποιημένοι, όσο όλοι όσοι έχεις επιλέξει εσύ να μας τιμήσουν με την γραφή τους, διαχρονική, επίκαιρη όσο και αληθινή. Και πόσο έδεσαν οι εικόνες με τα λόγια!!
    Πράγματι η εικονογράφηση είναι τέλεια και πολύ εύστοχη στο θέμα που πραγματεύεται!
    Εμεινα σε αυτήν!..
    «…Μου λένε: Φάε και πιες! Να 'σαι ευχαριστημένος που έχεις!

    Μα πώς να φάω και να πιω,

    όταν το φαγητό μου τ' αρπάζω από τον πεινασμένο,

    όταν κάποιος διψάει για το ποτήρι το νερό που έχω;

    Κι ωστόσο, τρώω και πίνω…» το απόσπασμα από τον Μπέρτολτ Μπρεχτ !!

    Μακάρι να μπορούσαν να αφυπνίσουν εγκεφάλους που κοιμούνται Κανελλάκι μου.
    Στόχευσες πάλι εκεί που χρειάζεται! Την αγάπη μου ! Σ.Λ.





    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οι αποκοιμισμένοι εγκέφαλοι δεν θα ξυπνήσουν, μέχρι το κακό να χτυπήσει την πόρτα τους.
      Ρουλάκι μου, σ' ευχαριστώ πολύ ♥

      Διαγραφή
  3. Ένας υπέροχος καμβάς ποίησης και εικόνων πάνω σε σκέψεις που ταλανίζουν, καίνε, ματώνουν, ξεσηκώνουν.
    Ένα μωσαϊκό εξαίρετο, Μαρία μου, από εκείνα, που πυροδοτούν μια ανήσυχη σκέψη, έναν ανατρεπτικό στοχασμό, μια αισθητική γόνιμη και δημιουργικοί.
    Μού αρέσει πάρα πολύ αυτό το είδος της ζωγραφικής, εξαιρετικό.
    Καλησπέρα αγαπημένη μου φίλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ πολύ, Γιάννη μου!
      Ο καθρέφτης της κοινωνίας μας είναι όλα αυτά.
      Καλό σαββατόβραδο να έχεις!

      Διαγραφή
  4. Αλήθεια τι δύναμη κρύβουν οι στίχοι καθώς και ένα σκίτσο ή μια ζωγραφιά! Το αποδεικνύουν περίτρανα τα ποιήματα που διάλεξες και οι δημιουργίες του Pawel Kuczynski.
    Να είσαι καλά Μαρία μου.
    Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ πολύ, Ελένη μου!
      Χαίρομαι που έχουμε την ίδια "οπτική" για την κοινωνία και τη ζωή μας εν γένει.

      Διαγραφή
  5. Τόσο τα αποσπάσματα των ποιημάτων και τραγουδιών, όσο και οι εικόνες είναι τροφή για σκέψη και προβληματισμό.
    Και σε ευχαριστούμε Μαρία μου, που τα μοιράστηκες μαζί μας. Πολύ συχνά με απασχολεί, πώς ο σύγχρονος κόσμος μας κατέληξε έτσι, με τόσα πολλά και πολυποίκιλα προβλήματα. Και με προβληματίζει το πού θα καταλήξει τελικά. Γιατί δεν είναι πού δε συνειδητοποιούμε τα "στραβά", είναι που βαριόμαστε να τα ισιώσουμε.
    Να 'σαι καλά Μαρία μου, να μας προβληματίζεις! (σε μια εποχή που η σκέψη δεν είναι και τόσο must, και οι "ισχυροί" βολεύονται με αυτό και το επιδιώκουν, γιατί όσο ο κόσμος είναι φοβισμένος και συμβιβασμένος, χειραγωγείται και εύκολα).
    Σε φιλώ γλυκά :)
    Καλό ξημέρωμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για το πού θα καταλήξει ο κόσμος μας, δεν είναι δύσκολο να το φανταστούμε, Μαρίνα μου.
      Το ερώτημα είναι αν θα ξεβαρεθούμε εγκαίρως και θα πάρουμε τις ζωές μας στα χέρια μας.
      Καλή εβδομάδα να έχεις!

      Διαγραφή
  6. Καλημέρα Μαρία μου!
    Ξύπνιοι είμαστε και βλέπουμε πού έχουμε φτάσει, το γιατί δεν αντιδρούμε είναι το θέμα.
    Δεν ξέρω!
    Κάποτε υπήρχαν ιδανικά, τώρα απομυθοποιήθηκαν όλα κι όλοι!
    Το φυσιολογικό είναι ανώμαλο και το ανώμαλο φυσιολογικό!
    Ευχαριστούμε για τα ωραία ποιήματα πού διάλεξες και μας προσφερες.
    Τροφή για σκέψη.
    Σε φιλώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Απαντήσεις
    1. Και σήμερα υπάρχουν άνθρωποι με ιδανικά που μάχονται γι' αυτά. Δυστυχώς κάποιοι ενημερώνονται (και αποχαυνώνονται) αποκλειστικά από τις τηλεοράσεις. Εκεί το ψέμα βαφτίζεται αλήθεια και η αδικία νόμιμη πράξη.
      Σε φιλώ γλυκά, Ρενάκι μου!

      Διαγραφή
  8. Γιγαντώνεται (πως) το λαϊκό ένστικτο και μέσα απ’ την τέχνη παίρνει άλλη μορφή, βαθύτερες ιδεολογικές απόψεις, για την πάσης φύσεως ανελευθερία και πολιτική καταδυνάστευση. Μια τέχνη με ρίσκο παράτολμο μιας γενιάς ασυμβίβαστης που δεν φοβήθηκε να αναζητήσει τη θέση της στον κόσμο, με όποιο κόστος. Με ιδιαίτερα μηνύματα για τα προσωπεία μιας κοινωνίας και τα ¨πρέπει¨ της. Συγκλονιστικά επίκαιρα Μαρία μου! Σ' ευχαριστούμε!
    Καλή αυριανή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εγώ ευχαριστώ, Αννίκα μου!
      Όντως η δυναμική στα έργα κάποιων σκιτσογράφων είναι τεράστια (εμείς βέβαια πορευόμαστε με κάτι τύπους σαν τον Αρκά που έχει απωλέσει ευφυία & ταλέντο προ πολλού)... Και μια εικόνα μπορεί να στείλει άπειρα μηνύματα προς τα έξω. Φτάνει να υπάρχουν διαθέσιμοι αποδέκτες βέβαια.
      Τα φιλιά και τους χαιρετισμούς μου!

      Διαγραφή
  9. Μπορεί να ξημερώσει κάποια στιγμή, πολυ κρατάει η νύχτα όμως!
    Ωραίες επιλογές να κρατάει το νου σε εγγρήγορση
    Μ'αρέσουν πολύ οι εικόνες του Pawel Kuczynski, λαλίστατες.
    Καλημέρα Μαράκι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λαλίστατες και κραυγάζουσες, Αννούλα μου.
      Θα έρθει κι η αυγή κάποτε, το θέμα είναι τι θα μας ξημερώσει...

      Διαγραφή
  10. Πολύ καλές οι επιλογές σου, όπως πάντα, Μαρία μου! Μακάρι, όμως, να ήταν εντελώς άσχετες και άκαιρες, και όχι τόσο σχετικές και επίκαιρες!
    Φιλάκια πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. To αυτό εύχομαι κι εγώ ολόψυχα, Πίπη μου. Ωστόσο, η επικαιρότητα μάς διαψεύδει.
      Καλή συνέχεια στις παραμυθογραφίες σου! Είναι όμορφα εκεί πέρα...

      Διαγραφή
  11. Συγχαρητήρια Μαράκι.
    Τόμους έγραψες και χιλιάδες εικόνες ζωγράφισες με τους στίχους που επέλεξες!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Μαρίαμου, εξαιρετικά τ αποσπάσματα που επέλεξες και ταυτίζομαι με όλα! Θαυμάσιες και τρομερά εύστοχες οι δημιουργίες του Πολωνού εικαστικού!
    Καλύτερα δεν θα μπορούσε να αποδοθεί η κατάσταση της σημερινής παγκόσμιας κοινωνίας!
    Μια από τις καλύτερες αναρτήσεις σου, θα έλεγα!
    Να είσαι καλά, κορίτσι μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Nαι είναι όντως δυνατή γροθιά στο στομάχι τα έργα του.
      Σ' ευχαριστώ πολύ, Γλαύκη μου!
      Καλό μας κουράγιο σ' όλα τα ανοιχτά μέτωπα...

      Διαγραφή

Ευχαριστώ πολύ για τα σχόλιά σας.