Σάββατο 2 Απριλίου 2016

Τα μανουσάκια της κυρά-Πολυξένης

Θυμιώ να με λέτε. Ευθυμία το βαφτιστικό μου, στη μνήμη του μοναχογιού της νουνάς, που τον εκτελέσανε δεκαεφτά χρονώ παλληκάρι οι τσολιάδες στον εμφύλιο. Η σχωρεμένη η νουνά το’βαλε όρο στη μάνα: 
 «Άμα δε σ’αρέσει τ’ όνομα κουμπάρα, άμε βρες άλλον να στο βαφτίσει!»
Η κυρά-Πολυξένη ήταν η πρακτική γιάτρισσα που με ξεγέννησε, η μοναδική συγχωριανή που γιατροπόρεψε τη μάνα στη δύσκολη γέννα της. Παλιά πρόσφυγας απ’ την Τασκένδη, την κορόιδευαν τα παιδιά στις αλάνες, γιατί είχε λέει γυάλινο το ζερβό της μάτι και το μισό της καύκαλο ήταν από λαμαρίνα, θυμητάρι από τραύμα στις μάχες του αντάρτικου, στα κορφοβούνια της Παρνασσίδας. Κι ως βγήκα καχεκτική σαν τα χαμόδεντρα στις πεζούλες της πλαγιάς, με λυπήθηκε και το’ ταξε πως θα με βαφτίσει αν ζούσα. Σπάνια μίλαγε, μα τη θυμάμαι να μαζεύει μανουσάκια απ’ τις βραγιές και να τα φέρνει σπίτι μας με λίγα αυγουλάκια απ’ τις κοσάρες της, να φάω να δυναμώσω που ήμουνα λειψή απ’ την αδενοπάθεια. Ξέφυγε ο νους, συμπαθάτε με…

Στην πρόσκληση της μάνας στα βαφτίσια, μονάχα τρεις νοματαίοι ήρθαν. Η Βαρδαμήλαινα με το σακάτικο ισχίο σερνάμενη απ’ τον καλότροπο άντρα της τον κυρ-Χρόνη κι η κυρά-Βενετσιάνα του φούρναρη. Άλλος συγχωριανός δεν πάτησε στην εκκλησιά, κι ας σταυροκοπιόντουσαν γονυπετώς στους εσπερινούς, αφού πρότερα βριζόντουσαν στα κεφαλόσκαλα. Ως κι ο κυρ-Θόδωρος ο μπακάλης, που η μάνα  τον ανάστησε με ενέσεις πενικιλίνης σαν θανατοπάλευε με τις πνευμονίες και που της είχε μεγάλη υποχρέωση καταπώς έλεγε, μήτε κι αυτός ήρθε. Πολύ την έγδαρε αυτό τη μάνα. Συμπαθάτε με, συγκινήθηκα…

Θυμιώ λοιπόν. Της Ματούλας Καραμπίνη. Αγνώστου πατρός στα χαρτιά. «Βαριά σκιά θα πλακώνει το κορίτσι μας!», μοιρολογούσε η γιαγιά. Βροχή τα δάκρυα στης μάνας την τριμμένη ποδιά. Κύρτωνε η ράχη της στο μαρμάρινο νεροχύτη. Παρευθύς τεντωνόταν σαν ελατήριο, έσιαζε τις φουρκέτες της και καμωνόταν πως ψαχούλευε το ραφάκι με τα μπακίρια και τα κατσαρολικά. «Μη τα λες αυτά μπροστά στο παιδί!» τη μάλωνε χαμηλόφωνα, μα εγώ τις άκουγα κάθε σύθαμπο στην αυλή πάνω στα ασβεστωμένα πλιθιά, να κλαίνε φαρμακωμένες κάτω απ’ τη γέρικη μουριά κι ύστερα να προσεύχονται  στους ξύλινους αγίους στο εικονοστάσι.

Ο πάτερ-Τιμόθεος μας διάβαζε τα συναξάρια του Νικόδημου, για τη φιλαυτία και τ’ ανθρώπινα πάθη, μεγάλη βδομάδα κι ετοιμαζόμασταν να γιορτάσουμε την Πασχαλιά. Όρμησε αλαφιασμένη στο ναό η κυρά-Πολυξένη, «Τρέχα πουλάκι μου σπίτι… η μάνα σου…». Μήτε που θυμάμαι πώς έφτασα στην αυλόπορτα, τραβηγμένο ήταν το σιδερένιο μάνταλο. Κατάχαμα στην κουρελού τη βρήκα, με τα μυγδαλωτά της μάτια ορθάνοιχτα, σαν την Παναγιά στο εικονοστάσι μας,  ένα ξέπνοο κουφάρι μ’ όλη τη θλίψη του κόσμου μαζεμένη στο πρόσωπό της… η μανούλα μου στο σταυρό του μαρτυρίου, αυτόν που στολίζαμε με πανσεδάκια πρωτύτερα στην εκκλησιά.

Αυτό γιατρέ μου με χαράκωσε...Τρεις-τέσσερις άνθρωποι να κουβαλάμε βουβοί το φορτίο της στο αγιάζι, ως τα ριζά του κοιμητηρίου. Οι συγχωριανοί γλεντούσαν την ανάσταση του Χριστού κι ήταν μόνο η κυρά-Πολυξένη που απόθεσε λίγα μανουσάκια πριν την καταπιεί το χώμα. Κι όταν έπεσε η αυλαία κι ο πάτερ-Τιμόθεος έφυγε βιαστικός για το χωριό, φύτρωσαν τα μανουσάκια πάνω στο νωπό χώμα, δεύτερη ανάσταση μου φάνηκε, μύρισα ανοιξιάτικες ευωδιές κι είδα τη μορφή της στον ουράνιο θόλο… στιγμιαία, μα την είδα σας λέω!..


Η κυρά-Πολυξένη και τα μανουσάκια της, πήραν μέρος στον έβδομο κύκλο του «Παίζοντας με τις λέξεις», στο στέκι της Μαρίας μας. Οι πιο παλιοί θα θυμούνται καλά πως το παιχνιδόλεξο εμπνεύστηκε και πρωτοξεκίνησε η Φλώρα μας στο TEXNIS STORIES. Τη σκυτάλη και τη γενναία απόφαση να το συνεχίσει, πήρε η Μαρία και –προσωπικά- νιώθω ευγνώμων για την παραχώρηση του χώρου και του χρόνου της. Ευχαριστώ απ’ την καρδιά μου τους συνοδοιπόρους και συμπαίχτες που πήραν μέρος σ’ αυτήν την ενότητα, έχοντας μιαν ιδιαίτερη λέξη να διαχειριστούν. Τη φιλαυτία. Καθόλου τυχαία η επιλογή της και χαίρομαι που δουλέψαμε μ’ ένα τέτοιο υλικό στον «πάγκο» μας. Μπορεί να δυσκόλεψε αρχικά, όπως κάθε τι που σκάβει κάτω απ’ την επιδερμίδα μας και απαιτεί να το ψάξουμε στο προσωπικό μας αξιακό «λεξικό», να το ορίσουμε και να του δώσουμε τη διάσταση που του πρέπει.
Ευχαριστώ θερμά για τα σχόλια σας και την αγάπη που περιβάλλατε την κυρά-Πολυξένη!
Ένα ματσάκι μανουσάκια και την καληνύχτα μου!



Οι φωτογραφίες απ’ το προσωπικό λεύκωμα της Μαρίας εδώ: http://mytripssonblog.blogspot.gr/


66 σχόλια:

  1. Ήρθα για τα συγχαρίκια, Μαρία μου!
    Για κάποιο λόγο μού ξέφυγε (και) αυτή η ψηφοφορία, όμως μ' έφερε στην πόρτα σου η ευωδιά από τα μανουσάκια.
    Τι καταπληκτικό κείμενο, πόσο βάρος παίρνει κάθε λέξη, κάθε σημείο στίξης, έτσι όπως μπαίνουν στη σειρά τους από τη μοναδική σου πένα!
    Και πόση Ιστορία έχουν χωρέσει αυτές οι πέντε παράγραφοι...

    Τα συγχαρητήριά μου για το διαμάντι ετούτο, Μαρία!
    Καλό, δημιουργικό μήνα να 'χεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς την! Σ' ευχαριστώ πολύ Νατάσσα μου!
      Χαίρομαι που έγινε διακριτή η αναφορά σε κάποια ιστορικά δρώμενα της εποχής.
      Καλό σου μήνα εύχομαι ολόψυχα!

      Διαγραφή
  2. Και εγώ με τη σειρά μου. Είναι εξαίρετο να έχουμε δεύτερη συνεχόμενη διάκριση σε ψηλότατο επίπεδο.
    Μαρία συγχαρητήρια. Το δημιούργημά σου ξεχώρισε. Για τη γλώσσα του πάνω απ όλα. Λυρική, απόλυτα λογοτεχνική, το είπα, το σημείωσα και φυσικά ήταν ανάμεσα στις ψηφοφορίες μου αν και αυτό δεν είναι το παν.
    Το παν είναι ακόμα μια φορά ο συναισθηματικός πλούτος και πάνω απ όλα η έκφραση της γλώσσας.
    Να σου ευχηθώ πάντα ολόψυχα τέτοιες διακρίσεις και κύρια παρουσίες.
    Καλό ξημέρωμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ πολύ Γιάννη!
      Για τα λόγια σου & για τις λέξεις που έδωσες και με πήγαν σ' αυτά τα μανουσάκια...
      Καλό μήνα σου εύχομαι ολόψυχα!

      Διαγραφή
  3. Καλό Μήνα!!! Μεγάλη η ικανοποίηση. Σχέτη απόλαυση. Δοσμένο με κινητική ακρίβεια (χρόνο, πρόσωπα, συναίσθημα). Εύγε!

    Μόνο, η ...πολύχρονη απουσία μου από την πατρίδα... ρωτώ: ποιά είναι τα μυρωδάτα μανουσάκια;;;

    Υιώτα
    "αστοριανή"
    ΝΥ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς την Αστοριανή μας!
      Γιώτα μου τα μανουσάκια που λέγονται και ζαμπάκια ή και νάρκισσοι σε κάποιες περιοχές, είναι βολβοί σαν τα κρεμμύδια ένα πράμα. Φυτρώνουν ακόμα και σε βραχώδη σημεία κι έχουν ένα χαρακτηριστικό έντονο άρωμα. Τα βλέπεις και στη φωτογραφία της Μαρίας μας.
      Σ' ευχαριστώ ιδιαιτέρως για το υπερατλαντικό σου ταξίδι! Με συγκίνησε πολύ η παρουσία σου εδώ.
      Να'σαι καλά και καλό μήνα να έχετε!

      Διαγραφή
  4. Να σταθώ τις λέξεις σου;
    Που τις ρουφούσα σαν μικρό παιδί που πρωτομαθαίνει ανάγνωση και
    απολαμβάνει κάθε τι άγνωστο και δύσκολο;
    Εγώ το μικρό παιδί από το πρώτο παιχνίδι ως τώρα
    δεν έχει τύχει κείμενο σου που να μην το έχω αγαπήσει!
    Σε φιλώ γλυκά.
    Καλό μήνα Μαριώ μου♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα καταφύγω στο γνωστό μας ακρωνύμιο που τα περικλείει όλα. Είναι ο προσωπικός μας κώδικας επικοινωνίας και δεν χρειάζονται άλλες λέξεις.
      ΣΛ ♥

      Διαγραφή
  5. Μαρία μου συγχαρητήρια πολλά και για τη νίκη σου, αλλά και για όλα όσα καταφέρνεις να μας δίνεις με τα κείμενά σου...σκέψεις, συναισθήματα, εικόνες, ολόκληρες εποχές κι ολόκληρες ζωές μέσα σε λίγες γραμμές!
    Τα μανουσάκια της κυρά - Πολυξένης ήταν ένα ακόμα δείγμα εξαιρετικής αφήγησης, μα πάνω από όλα ανθρωπιάς...μόνο η κυρά - Πολυξένη την έδειξε, μα την έκανε να ανθίσει!
    Σε ευχαριστώ πάρα πολύ για όλα!!
    Φιλιά πολλά και καλό μήνα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν δεν παραχωρούσες το "χωράφι" σου Μαρία μου, ίσως και να μην άνθιζαν αυτά τα μανουσάκια.
      Όλα τα ευχαριστώ μου μαζί με την εκτίμησή μου!

      Διαγραφή
  6. Δεν ξέρεις πόσο απογοητεύτηκα, όταν το διάβασα. Ήθελα να ήταν μια σελίδα από ένα μεγάλο μυθιστόρημα.
    Διαβάζεται με μια ανάσα, χωρίς να χάνει καθόλου λογοτεχνικά.
    Και δεν λέω άλλα, γιατί σου έχω θυμώσει για την επιλογή της λέξης.
    Καλό μήνα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Επιφυλάσσομαι λοιπόν για πιο βατές λέξεις στο μέλλον Αλεξάνδρα μου ;-)
      Αν και βγήκαμε με πρωτογενές πλεόνασμα απ' αυτό το παιχνίδι. Μάθαμε μια λέξη, μικρή σε μέγεθος αλλά τεράστια σε νοήματα.
      Καλό σου μήνα ολόψυχα Αλεξάνδρα!

      Διαγραφή
  7. Συγχαρητήρια!!Για άλλη μια φορά η γλώσσα σου και το ύφος με συνεπήραν.Αλλά αυτή η λέξη σου!!!!!!!!Φιλαυτία!!! Κοίτα, τις επόμενες που θα βρεις τώρα-χαχαχαχα- να αναγκαστώ για να ταιριάζουν σε κείμενο να γράψω στην απλή καθαρεύουσα! χαχαχαχαχα
    Καλή σου μέρα Καλό μήνα
    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αχ! Μαρία μου τι μου κάνανε τα μυρωδάτα σου μανουσακια
    Τα διάβαζα κσι τα ξαναδιάβαζα και ποτέ δεν τα χορταινα!!!!
    Καθηλωτικο κειμενο λογοτεχνικά άρτιο μα πάνω απ ολα με τόσο ισχυρές κοινωνικές καταβολές
    Συγχαρητήρια κοριτσι μου και πάρε όλα αυτά τα κείμενα που μας εχεις δωσει κι αυτά που σίγουρα θα κρύβεις στο συρτάρι σου και κλειστα σε ενα βιβλίο για να σε απολαμβάνουμε παντού και πάντα!!!!!

    Σε φιλώ πολύ πολύ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αχ! Μαρία μου τι μου κάνανε τα μυρωδάτα σου μανουσακια
    Τα διάβαζα κσι τα ξαναδιάβαζα και ποτέ δεν τα χορταινα!!!!
    Καθηλωτικο κειμενο λογοτεχνικά άρτιο μα πάνω απ ολα με τόσο ισχυρές κοινωνικές καταβολές
    Συγχαρητήρια κοριτσι μου και πάρε όλα αυτά τα κείμενα που μας εχεις δωσει κι αυτά που σίγουρα θα κρύβεις στο συρτάρι σου και κλειστα σε ενα βιβλίο για να σε απολαμβάνουμε παντού και πάντα!!!!!

    Σε φιλώ πολύ πολύ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κλεισ' τα σε ένα βιβλίο Μαρία μου κι ποτέ μα ποτέ κλειστα
      Το πρωί θέλω ένα δίωρο να συνέλθω....

      Διαγραφή
    2. χαχαχα μην ανησυχείς Ελένη μου, το κατάλαβα.
      Σ' ευχαριστώ πολύ για τα λόγια σου!
      Ελπίζω να αξιωθώ να το υλοποιήσω κι αυτό. Ίδωμεν...
      Καλό μήνα να έχεις Ελενάκι μου♥

      Διαγραφή
  10. Κρίμα που δεν πρόλαβα να τα διαβάσω εγκαίρως και να ψηφίσω.
    Μπράβο για τη νίκη σου Μαράκι μου.
    Θα θελα κι εγώ να είναι βιβλίο μεγάλο για να μην τελειώσει γρήγορα.
    Υπέροχη ιστορία.
    Φιλάκια πολλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλά κάτσε να ξεκινήσουμε απ' το μικρό κι έχει ο Θεός...
      Ρένα μου σ' ευχαριστώ πολύ!

      Διαγραφή
  11. Πολύ συγκινητική ιστορία. Πολύ όμορφη. Δικαίως ξεχώρισε. Έχουμε και δύο κοινά σημεία με την ιστορία σου. Το ένα θα σου αποκαλύψω. Αγαπώ πολύ τα μανουσάκια!

    Καλό μήνα Μαρία Κανελλάκη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ χαίρομαι όταν βρίσκουμε κοινά σημεία να μας ενώνουν.
      Σ' ευχαριστώ πολύ Αρτίστα του βωβού!
      Καλή άνοιξη εύχομαι!

      Διαγραφή
  12. Να το το τριάρι μου!
    Μπράβο Μαρία μου!
    Καλό μήνα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ξέρω πως ζυγίζεις καλά τα λόγια και τους "βαθμούς" σου.
      Και το εκτιμώ πολύ αυτό το "τριάρι" που λες κι εσύ.
      Μαρία μου σ' ευχαριστώ απ' την καρδιά μου♥

      Διαγραφή
  13. Μαρία μου συγχαρητήρια για τη νίκη σου! Ήταν μια πολύ όμορφη ιστορία! Πάντα τέτοιες δημιουργίες! Καλό μήνα και καλό σ/κ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαζί να έχουμε τέτοιες δημιουργίες και δρώμενα Μαίρη μου!
      Ο ένας να τραβάει τον άλλο απ' το μανίκι και να τρέχουμε τη σκέψη μας. Να μη βαλτώνουμε...
      Σ' ευχαριστώ πολύ!

      Διαγραφή
  14. Πολλοί γράφουν ιστορίες. Ελάχιστοι διαβάζονται μέχρι το τέλος. Άλλοι πλατειάζουν κουραστικά, άλλοι, διαθέτοντας φτωχό λεξιλόγιο, πάσχουν από πεζότητα, άλλοι προσπαθούν τον εντυπωσιασμό με εφεύρεση απίθανων περιστατικών κλπ. κλπ.
    Μέσα σε πέντε μικρές παραγράφους, Μαρία, με έξοχη λογοτεχνική γλώσσα, ξετύλιξες μια ανθρώπινη ιστορία, καταφέρνοντας να χωρέσεις, με τη γνωστή σου δεξιοτεχνία, τις εκτελέσεις από τους τσολιάδες τού εμφυλίου, την αδιαφορία των «καλών» χριστιανών, την αγνωμοσύνη, τη σκληρότητα των παιδιών και πολλές άλλες εκδηλώσεις, που για τους πολλούς περνούν απαρατήρητες.
    Ένα θερμό ευχαριστώ για τη συγκίνηση που μας πρόσφερες, ακόμα μια φορά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πώς να ξεφύγει απ' το έμπειρο μάτι σου η προσπάθεια μου να χωρέσω λίγη ιστορία σ' αυτή την ιστορία;
      Για πολλοστή φορά θα σου πω, πόσο με βοηθάει η παρουσία και η γνώμη σου σ' αυτό που προσπαθώ να κάνω. Σ' ευχαριστώ για την τιμή που μου κάνεις Άρη!

      Διαγραφή
  15. Αυτά τα (αριστοτεχνικά δοσμένα) μανουσάκια σου πολύ μας συγκίνησαν... Συγχαρητήρια, Μαρία μου!
    Φιλιά και καλό μήνα να έχεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να'σαι καλά Έλλη μου!
      Με το καλό να ξαναβρεθούμε στο επόμενο παιχνίδι μας!

      Διαγραφή
  16. Σ'ευχαριστώ για την τιμή που μας κάνεις να μοιράζεσαι απλόχερα μαζί μας την προίκα που κρύβεις μέσα σου!
    Εύχομαι να κρατήσει για πάντα!
    Ειλικρινά κάνεις τα λόγια μου να φαντάζουν φτωχά, απέναντι στα συναισθήματα που νιώθω κάθε φορά που σε διαβάζω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μου άρεσε πολύ αυτή η "προίκα" :-)
      Κι αυτή τη φορά Ινώ μου είχε πολλά προικιά το παιχνίδι μας, όπως διαπίστωσες κι εσύ.
      Τα φιλιά μου και τις ευχές μου για έναν ανοιξιάτικο νέο μήνα!

      Διαγραφή
  17. Διαβάζοντας το σημερινό σου άρθρο, αισθάνθηκα χαρά για το πόσο βαθιά γνωρίζεις την Ελληνική κοινωνία.
    Στις λεπτομέρειες μου θύμισες Παπαδιαμάντη…
    Σαν αρχαία τραγωδός μας καθρεφτίζεις τις συνήθειες και τα μελανά σημεία της ελληνικής κοινωνίας που αν κι έχουν περάσει τόσα χρόνια τα περιστατικά εξακολουθούν να είναι χειροπιαστά ανθρώπινα, κι εσύ σαν μαέστρος μας ζωγραφίζεις μια σύγχρονη σκηνή που κάλλιστα θα μπορούσε να ονομαστεί τραγωδία… (αν και δεν είμαι ειδικός)
    Μου άρεσε τόσο!!!

    Γαβριήλ


    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όταν έχεις βιώματα Γαβρίλη μου, βρίσκουν από μόνα τους διέξοδο και εκφράζονται με λέξεις. Εσύ το ξέρεις καλά αυτό.
      Τα λόγια σου μου φέρνουν αμηχανία αλλά και συγκίνηση.
      Ένα τεράστιο ευχαριστώ απ' την άλλη όχθη!

      Διαγραφή
  18. Γιαυτό μ΄αρέσει να περνώ κάπου κάπου!
    Την αγάπη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και τη δική μου απαρέγκλιτα!
      Καλό μήνα Βαρβάρα μου γλυκιά!

      Διαγραφή
  19. Άνθρωποι με «κήπο εντός τους» όπως εσύ, Μαρία, και μόνο με λόγια, χρώματα κι αρώματα -ακόμη και από τα «μανουσάκια της κυρα-Πολυξένης»-, μπορούν να δημιουργήσουν παραδείσους…

    Το ύφος της γραφής σου και οι ιδιαίτερες λέξεις σου (κρητικής χροιάς) με παραπέμπουν σε μια άλλη Μαρία από την Κρήτη που διάβαζα παλαιόθεν.

    Με την καλησπέρα μου και τα πιο φιλικά αισθήματα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν το είχα σκεφτεί πάντως "κρητικά" αυτή τη φορά Στράτο μου.
      Σ' ευχαριστώ ειλικρινά για τα τιμητικά σου λόγια!

      Διαγραφή
  20. Ήταν από τις φορές που "σε μάντεψα". Αλλά φυσικά δεν σε ψήφισα μόνο γι' αυτό.
    Μια ερώτηση θέλω να σου κάνω από καιρό: Αυτό που κάνεις κάθε φορά να μας ανοίγεις παράθυρα και να μας αφήνεις να συμμετέχουμε στα δρώμενα της ψυχής σου θα σταματήσει ποτέ;
    Αν όχι να ξέρεις ότι δεν θα πάψεις ποτέ να μας κερδίζεις ολοένα και περισσότερο.
    Προσωπικά σε ευχαριστώ για αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τα παράθυρα είναι για να μένουν ανοιχτά ρε Πετράν.
      Αλλιώς δεν είναι παράθυρα αλλά τοίχοι.
      Να μη σου πω πόσο με συγκίνησες (πάλι).
      Την καλησπέρα μου και καλό μήνα να έχετε!

      Διαγραφή
  21. Για αλλη μια φορα με καθήλωσες ομως και όλους μας οπως βλεπω με την γραφή σου Κανελλακι μου Αχ!! τι να πω δεν ξέρω δεν βρίσκω τις κατάλληλες λεξεις να εκφρασω αυτά που νιωθω διαβαζοντας τις ιστορίες σου .
    Απλα θα πω ευχαριστω .. στο παιχνιδι των λέξεων που εγινε η αφορμή να σε γνωρίσω..και να εχω την τιμη να διαβαζω και εγω αυτα τα διαμαντια της γραφής σου..!!αυτό μου λετρευω σε σενα ματια μου..είναι που εκεί ...στο τελος αφήνεις παντα ..πότε μια χαραμαδα ελπίδας και πότε να ανθιζουν μανουσάκια !!!
    Τα μανουσάκια σου αυτην την φορα μοσχομύρισαν!!! Σε ευχαριστούμε..!!!
    Να είσαι καλα και να μας γεμιζεις καθε φορα.. ομορφα συναισθηματα... γιατί Κανελλακι μου τι είναι η ζωή χωρίς συναισθημα;... ενα τίποτα.!! να περασεις ενα ομορφο μηνα ...φιλώ σε.!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ζωή χωρίς συναίσθημα είναι κήπος δίχως τριαντάφυλλα (και συντριβάνι)...
      Ρουλάκι μου γλυκό, σ' ευχαριστώ πολύ-πολύ!

      Υ.Γ. Πότε ξεκινάμε αλεξίπτωτο που λέγαμε; Γιατί εδώ πάνω που μ' ανεβάσατε όλοι με τα σχόλια σας, χρειάζομαι επειγόντως μια ομαλή προσγείωση ;-)

      Διαγραφή
    2. Δεν χρειαζεσαι εσύ προσγειωση μεινε εκει στα ψηλα...εκει που ανηκεις.. ματια μου.. οσο για το αλεξιπτωτο ασε να το μαθω εγώ που προσγειώνομαι ανώμαλα..!!!χα..χα.

      Διαγραφή
  22. Πόσο καλά γνωρίζεις την Ελληνική κοινωνία και τις λέξεις Μαρία μου !!Τι άλλο να πω τα είπαν όλα οι φίλοι μας !!1 Να είσαι καλά !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι γνωριζόμαστε πολύ καλά με την κυρία. Παλαιόθεν.
      Μαρία μου, μια γλυκά καλησπέρα και την αγάπη μου ♥

      Διαγραφή
  23. Ποσο συγκινητικα κι ευωδιαστα τα μανουσακια σου!
    Φιλια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Συγχαρητήρια Μαρία μου για το εκπληκτικό κείμενο που μας χάρισες και για την επάξια διάκριση!! Σου πάει πάρα πολύ αυτό το ύφος γραφής!!
    Να σαι καλά!! Φιλάκια πολλά και καλό μήνα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ένα μεγάλο ευχαριστώ για τα σχόλια σου Μαριλένα μου! Κι εδώ και στης Μαρίας.
      Σημειώνω το σχόλιο σου για το ύφος, αφού ήταν η πρώτη μου απόπειρα σε κάτι τέτοιο.
      Να'σαι καλά και καλό μήνα σου εύχομαι!

      Διαγραφή
  25. Μαρία το κείμενο σου είναι καταπληκτικό...
    Λέξεις, εικόνες, μηνύματα, συναισθήματα , όλα μαζί...!!
    Το δρώμενο δεν το παρακολουθώ (έλλειψη χρόνου). Είναι το πρώτο που διαβάζω και θα αναζητήσω και άλλα διαμαντάκια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό μήνα Τάσο και σ' ευχαριστώ για την επίσκεψη και τα λόγια σου!
      Ναι, αξίζει το χρόνο σου μια βόλτα στις ιστορίες που πλαισίωσαν αυτόν τον κύκλο.
      Όλες ιδιαίτερες και με διαφορετικές απολήξεις, έχοντας όμως σαν κύριο συστατικό τη φιλαυτία.
      Λέξη πολύ επίκαιρη κατά τη γνώμη μου.
      Καλή συνέχεια σ' ότι κάνεις Τάσο!

      Διαγραφή
  26. μας καθηλωσες , μας αναστησες μετα δεν εχω λογια εισαι η μαγεια της ψυχής μας μανουσακι-κανελλακι μας !!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Μπραβο στην κυρα Πολυξένη και στα μανουσακια της, αλλα κυρίως σε σενα που τους εδωσες πνοή!
    Καλη συνέχεια στη μέρα μας!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό μήνα Αριάδνη και σ' ευχαριστώ πολύ για τη βόλτα και τα λόγια σου!

      Διαγραφή
  28. Άμα σου πω τώρα ότι εγώ δεν ήξερα τι είναι τα μανουσάκια; (βαράτε με!) :)
    Πάντως η κυρά-Πολυξένη ήξερε πολύ καλά, και με τα μανουσάκια της ξελόγιασε το διαδίκτυο! Μπράβο βρε Μαράκι, πολλά συγχαρητήρια για κάθε καινούργια ιστορία που συγκινεί και ενθουσιάζει δικαίως τα πλήθη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ελπίζω να κατάλαβες τι είναι τελικά αυτά τα μανουσάκια ε;
      Γιατί είχα μια φίλη που νόμιζε πως είναι κρεμμυδάκια και μια μέρα που μας έκανε το τραπέζι τα είχε ψιλοκόψει με το μαρούλι. Αλήθεια σου λέω. Άνθισαν τα μέσα μας!...
      Σ' ευχαριστώ πολύ Πέτρα και καλό μήνα εύχομαι!

      Διαγραφή
  29. Αμα ΤΟΧΕΙ ο ανθρωπος.....
    ΤΙΠΟΤΑ...Μονο μπραβο..!!
    Συγκινητικο και απλο..Τα δινει ΟΛΑ..!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό μήνα Μαχαίρη μας!
      Τον τελευταίο καιρό κάνεις πολλές απουσίες ε;
      Ελπίζω να είναι "δικαιολογημένες" ;-)

      Διαγραφή
  30. Ένα κείμενο σαν παλιά ελληνική ταινία! (Ειδικά για μένα που δεν μεγάλωσα στην Ελλάδα!)
    Θαύμασα Μαρία μου, πώς γνωρίζεις τόσες λέξεις και εκφράσεις εκείνης της εποχής που μπορεί να ήταν ζόρικη και φτωχική, αλλά ήταν απίστευτα πλούσια σε αισθήματα καρδιάς!
    Τι όμορφα αυτά τα δρώμενα και πόσα διαμάντια μας προσφέρονται... μπράβο σε σένα, μπράβο στους συμμετέχοντες και μπράβο και στην Μαρία που πήρε τη σκυτάλη απ' τη Φλώρα μας!
    Κρατώ την τελευταία παράγραφο με υπέροχη ξεχασμένη λέξη και έννοια, "φιλαυτία":
    "Μπορεί να δυσκόλεψε αρχικά,(η λέξη "φιλαυτία") όπως κάθε τι που σκάβει κάτω απ’ την επιδερμίδα μας και απαιτεί να το ψάξουμε στο προσωπικό μας αξιακό «λεξικό», να το ορίσουμε και να του δώσουμε τη διάσταση που του πρέπει".

    ΑΦιλάκια μαζί με μια μεγάλη αγκαλιά από μανουσάκια, σου στέλνω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η γλώσσα μας κρύβει πολλά διαμάντια Στεφανία μου. Δυστυχώς την έχουμε περιορίσει σε ελάχιστες λέξεις και κινδυνεύουμε να χάσουμε αυτή την κληρονομιά.
      Σ' ευχαριστώ πολύ για τα λόγια-μανουσάκια σου!
      Καλή νέα εβδομάδα να έχεις, ανοιξιάτικη και μοσχομυριστή!!!

      Διαγραφή
  31. Ιστορικο επιμορφωτιό βιγραφιό και λαογραφικό, όλα τα καλά δηλαδή. Μπραβο ρε κορίτσια είστε ανεξάντλητες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Αγκάλιασα με τρυφερότητα και μεγάλη συγκίνηση την Θυμιώ σου και τα μανουσάκια της Πολυξένης σου, ναι, γιατί είναι δικές σου!!!
    Λατρεύω τον λόγο σου και πάνω απ' όλα όσα εκφράζει η ψυχή σου, Μαρία μου!!!
    Σε φιλώ και να μοιράζεσαι όσο το λέει η καρδιά σου όσα έχει εκείνη να προσφέρει!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Υπέροχο κείμενο κι επάξια βραβεύτηκε! Είσαι ένας ολάνθιστος κήπος Μαράκι μου, από την εκπληκτική σου γραφή μέχρι τα σπουδαία συναισθήματα που αναδύονται!
    Μια όμορφη διαδρομή με μπουκέτα λέξεων κι εκφράσεων που συγκινούν και χαϊδεύουν το είναι μας!
    Να είσαι καλά μάτια μου και πάντα με σπουδαίες διακρίσεις!
    Να έχεις ένα γλυκό και τρυφερό ΣαββατοΚύριακο!!!
    Φιλάκια πολλά από καρδιάς!:-)) ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Δεν ήταν τυχαίο τι τριάρι που έκλεψε την καρδιά μου !
    Μπράβο σου Μαρία μου !

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ευχαριστώ πολύ για τα σχόλιά σας.