Τετάρτη 21 Μαρτίου 2018

«Κανένα ποίημα που γράφτηκε δεν λησμονήθηκε…» *


[στη μνήμη του Θάνου, με αφορμή την παγκόσμια ημέρα ποίησης]



Ξανάρθαν τα σύννεφα
μεγάλα σαν κύματα,
τα βράδια που κλάψαμε,
τις μνήμες που χάσαμε.

Τα όνειρα χάθηκαν,
τα μάτια σαν έκλεισαν,
το μέλλον προσπέρασαν,
τα λάθη μας έλαμψαν.

Και συ να λες πως δεν πειράζει,
θα ξανάρθουν οι πιο καλές μας οι στιγμές,
το φως θα αδράξουν.

Και συ να λες πως θα ξανάρθουν.

Μας έλειψε η εικόνα σου,
το πρώτο το γέλιο σου.
Θυμάμαι πως έφυγες,
σαν άστρο που κάηκε.

Τα όνειρα χάθηκαν,
τα μάτια σαν έκλεισαν,
το μέλλον προσπέρασαν,
τα λάθη μας έλαμψαν.

Και συ να λες δεν είναι αργά
για να ξεβάψει η καταχνιά
που τ' άσπρο δέρμα έχει βάψει.

Και συ να λες πως δεν πειράζει.

Και συ να λες πως δεν πειράζει,
οι πιο καλές μας οι στιγμές,
το φως θα αδράξουν,
κι οι πιο καλές μας οι στιγμές μας,
θα ξανάρθουν.

Και συ να λες πως θα ξανάρθουν...

Απ’ τον πρώτο προσωπικό δίσκο του Θάνου ''ΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ'', που κυκλοφόρησε την άνοιξη του 2012, από την Inner Ear. Ο δίσκος κυκλοφόρησε σε cd και σε μορφή βινυλίου. Στο δίσκο αυτό έχει μελοποιήσει ένα ποίημα του Αρσένι Ταρκόφσκι, το ''Μα κάτι άλλο ζητώ'' και ένα ποίημα του Νίκου Καββαδία το ''Γράμμα ενός αρρώστου''. Στην ηχογράφηση του δίσκου ''Ως το τέλος'' εκτός από τον Θάνο, συμμετείχαν επίσης ο Στάθης Ιωάννου και ο Μανώλης Αγγελάκης. Σε κάποια απ’ τα τραγούδια συμμετέχουν ο Γιάννης Δημητριάδης στο hammond organ, ο Νίκος Γιούσεφ στο μουσικό πριόνι, ο Γιώργος Τσαλκίδης στο κοντραμπάσο και  ο Μάριος Σαρακινός στο ντέφι. 

Ο ζωγραφικός πίνακας, είναι ένα απ’ τα έργα του Θάνου, δημοσιευμένα στο παλιό του ιστολόγιο «ΜΕ ΕΝΑ ΑΔΕΙΟ ΠΟΤΗΡΙ»:

*ο τίτλος της ανάρτησης είναι απόσπασμα απ’ το ποίημα του Θάνου «Σ’ ΑΓΑΠΩ»
ΤΟ ΄Σ ΑΓΑΠΩ' ΝΑ ΤΟ ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΕΙΣ
ΜΟΥ ΛΕΓΕ
ΚΑΙ ΜΟΥ ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΕ Η ΨΥΧΗ ΜΟΥ
'...ΝΑ ΤΟ ΠΟΤΙΖΕΙΣ ΟΜΩΣ,
ΚΑΘΗΜΕΡΝΑ ΝΑ ΤΟ ΠΟΤΙΖΕΙΣ...'


Τετάρτη 14 Μαρτίου 2018

Απ’ τη βιβλιοπαρουσίαση στο Νέο Ηράκλειο, που λέγαμε…



Στιγμές απ' τη χτεσινή βιβλιο-παρουσίαση στο Πολύκεντρο του Ν. Ηρακλείου. Τρεις γυναίκες, με διαφορετικές συγγραφικές διαδρομές, αλλά με κοινή αφετηρία τον τόπο διαμονής μας. Από σύμπτωση (άραγε;) βρεθήκαμε και με κοινή καταγωγή απ' την Κρήτη. Υπέροχη βραδιά, με το Πολύκεντρο γεμάτο από ζεστούς φίλους και ένθερμους φιλοαναγνώστες. Ένα μεγάλο ευχαριστώ σ' όλους όσους βρέθηκαν κοντά μας, ακόμα και στους φίλους από επαρχία που μας συντρόφευαν νοερά. Και φυσικά ένα τεράστιο «Ευχαριστώ» στους συντελεστές του ΑΛΛΟΥ ΤΟΠΟΥ, που φρόντισαν για την άψογη τεχνική υποδομή (και τα ωραία κεράσματα)…

-στην Ελένη που φρόντισε για το οπτικό υλικό
-στον αεικίνητο Μπάμπη για τους ήχους, τα φώτα και όχι μόνο…
-στον κ. Θάνο Ξηρό για το συντονισμό και την παρουσίαση

Εύχομαι και σε επόμενες παρόμοιες συνευρέσεις και ανταλλαγές βιβλίων. Γιατί στην τελική, δεν έχει τόση σημασία το ύφος του συγγραφέα και το έργο του, αλλά η ικανότητά του να συμμετέχει σε κάτι ομαδικό, ακόμα κι αν αυτό είναι έξω απ’ το πρωτόκολλο και τη λογική των εκδοτικών οίκων (όχι όλων βέβαια…)

Εις το επανιδείν λοιπόν, ή μάλλον… «εις το επαναπαρουσιάζειν»…



Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου 2018

Με αφετηρία το Νέο Ηράκλειο…



Ενώνουμε τις συγγραφικές μας διαδρομές και παρουσιάζουμε τα βιβλία μας. Παρέα με δύο εξαιρετικές γυναίκες, συντοπίτισσες στον ίδιο δήμο, μα και με κοινές ρίζες απ’ την Κρήτη, ξεφυλλίζουμε τα βιβλία μας και μοιραζόμαστε σκέψεις και προβληματισμούς. Συμπωματικά, αντιπροσωπεύουμε τους τρεις νομούς του νησιού μας, Χανιά, Ρέθυμνο και Σητεία, συμπληρώνοντας τον τέταρτο νομό –το Ηράκλειο- ως τόπο διαμονής μας.
Θα χαρώ πολύ να σας δω και πάλι από κοντά, ή να πρωτογνωριστούμε για όσους δεν κατάφεραν να έρθουν στην αρχική παρουσίαση. 

Αυτή τη φορά, την παρουσίαση συντονίζει ο συγγραφέας Θάνος Ξηρός, πάντα με την ευγενική επιμέλεια του ΑΛΛΟΥ ΤΟΠΟΥ

Ένα μεγάλο ευχαριστώ από βάθους καρδιάς, για τη συντροφιά σας σ’ αυτό το πρώτο μου συγγραφικό ταξίδι!...

Τετάρτη 14 Φεβρουαρίου 2018

“Θα σε κάνω βασίλισσα… της κουζίνας!”


[Εικονογραφημένη ιστορία, βγαλμένη απ’ τη ζωή]



-
-         Και πού είσαι;… Να μου βγάλεις κι ένα καθαρό σώβρακο.

-         Πάλι σώβρακο βρε Αδωνάκο; Χτές δεν άλλαξες;

-         Ώχου… μυστήρια που είσαι! Αφού σου είπα. Αύριο θα’ρθουν ξαφνικά, να τραβήξουν βίντεο το σπίτι!

-         Ε και τι λοιπόν; Μήπως λογαριάζεις να τους δείξεις το σώβρακό σου;

-         Βρε τα κουφώματα θα τους δείξω, αλλά πες ότι σκάει ο διάολος το ποδάρι του και βγαίνω απ’ τα ρούχα μου! 

-      Και με την κουζίνα τι θα γίνει;

-      Τι θες να γίνει ρε Βγενάκι;

-      Να, χτες για να καταλάβεις, πήγα ν’ ανοίξω το ντουλάπι. Με το που πιάνω το πόμολο, μου'μεινε στο χέρι. Πάω να πιάσω την κάσα και μου πέφτει το πρεβάζι. Πάω να σηκώσω το πρεβάζι και μου πέφτει ο σοβάς απ’ το ταβάνι. 

-      Ε, καλά. Τα ξέρω αυτά Ευγενία. Τι να κάνω δηλαδή μ’ ένα μισθό; Την κουζίνα ν’ αλλάξω, τα πατώματα που πετσικάρανε να μαστορέψω, τα κουφώματα να καλαφατίσω; Μη τρελαθούμε εντελώς δηλαδή!

-      Ήταν η καταστροφή σου αυτή η δουλειά… και να πεις ότι μας μένει και τίποτα στην άκρη, να το καταλάβω. Εδώ τσίμα-τσίμα βγαίνει η δόση του δανείου… Και λείπεις κι όλη μέρα απ’ το σπίτι!

-      Τι να κάνω ο Χριστιανός; Τόσα στόματα έχω να θρέψω. Κι άμα θες να ξέρεις Βγενάκι, μ’ αυτό το μισθουλάκο του υπουργού πιάσαμε την πρώτη μας σιρμαγιά. Αμέ! Κι έτσι ξανοίχτηκα κι έφερα εκείνες τις παρτίδες τα νανογιλέκα, τα πούλησα, τύπωσα  κάτι κατεψυγμένες εγκυκλοπαίδειες που τις πούλησα κι αυτές για να τσοντάρω, κι έτσι πήραμε τη μεγάλη δημοπρασία με τα φάρμακα. Που απ’ αυτή αν θες να ξέρεις Ευγενία, αποκτήσαμε αυτό το ρημαδόσπιτο. Αλλιώς πώς θα τη κάναμε ζάφτι; Με τον ψωρομισθό σου απ’ τα κανάλια; 


-      Τελειώνεις με το μπάνιο; Θέλω να μπω.

-      Το καζανάκι μαλακά ε; Του βγάλατε τα μάτια πάλι! Το φλοτέρ θέλει άλλαγμα. 
Μα αφήνετε και τίποτα όρθιο σ’ αυτό το σπίτι; 


-      Ας ήσουν άξιος να κάνεις μια ανακαίνιση. 
Τόσα λεφτά περάσανε απ’ τα χέρια σου, 
δε μπορούσες να κρατήσεις κάτι και για μας; 
Επιτέλους, η οικογένειά σου είμαστε! 
Και δεν ζήτησα τίποτα λούσα και μεγαλεία, με ξέρεις τι γυναίκα είμαι… 
Μια κουζίνα με αερόθερμο φούρνο απ’ αυτές που είναι συρταρωτές, σου ζήτησα. 
Που έχω κοψομεσιαστεί να σκύβω με τα ταψιά και τις λαμαρίνες. 
Αλλά έτσι... έτσι ήσουν πάντα. Κολλημένος στο καθήκον. Αψεγάδιαστος. 
Λες και θα πάρεις κάνα βραβείο για την τιμιότητά σου!
 Ώχου μωρέ Άδωνη, γιατί να μην είσαι κι εσύ σαν τους άλλους; 
Και τις οφσόρ μας θα είχαμε και τις βιλλάρες με τις πισινάρες μας… 
και να, οι κουζίνες οι άϊνοξ και να, τα κουφώματα αλουμινίου με ανακλινόμενα τζάμια 
και να, τα κατσαρολικά τα καλά τα χαλύβδινα… 
που ακόμα με τους τεντζερέδες παλεύω… 
Μ’ ακούς; 
Άδωνη; 
Mωρούλι; 
Χουχούνι μου;

-      Και πού’σαι Βγενάκι;
-      Κοίτα μπροστά σου ρε μανάρι μου!
-      Εγώ… Εμένα που με βλέπεις, μια μέρα θα σε κάνω βασίλισσα εγώ! 
-     
-      Ρε Βγενάκι…
-      Μμμμ…;
- Τι είναι άμα δεις βέσπα στον ύπνο σου;
-      Παροιμία νομίζω…
-      Δηλαδή;
-      Μάθε βέσπα κι άστηνε. Κι άμα σε βρούνε, πιάστηνε!...

Art: Edward Hopper 


Και για να μη ξεχνιόμαστε. Μπορεί κι αυτό το σκάνδαλο να παραγραφεί. Συνηθισμένα τα βουνά… Εκείνο που δεν πρέπει να παραγραφεί, είναι η μνήμη μας.

Για τις αλήστου μνήμης εποχές: «Ο καρκίνος δεν αποτελεί επείγον περιστατικό, εκτός εάν ο ασθενής βρίσκεται στο τελικό στάδιο…»

Για το άθλιο εμπόριο ψεύτικης ελπίδας, με τα νανογιλέκα και τις ανύπαρκτες ευεργετικές τους ιδιότητες.

Για τους ανασφάλιστους ασθενείς που έφυγαν αβοήθητοι, γιατί δεν είχαν έγκαιρη πρόσβαση σε γιατρούς και φάρμακα.

Για τον μικρό Παναγιώτη απ’ την Κέρκυρα, που δεν κατάφερε να νικήσει το θηρίο κι “έφυγε” από μια επιθετική μορφή καρκίνου, πριν τέσσερα χρόνια. Ο τότε υπουργός υγείας, μετά από καθυστέρηση και κοροϊδία στον πατέρα του παιδιού, τελικά “διέγνωσε” πως η προτεινόμενη θεραπεία σε νοσοκομείο της Νέας Υόρκης, ήταν σε πειραματικό στάδιο και αρνήθηκε να καλύψει μέρος της νοσηλείας. Με μια συγκινητική κινητοποίηση εντός και εκτός Ελλάδας, το ποσόν συγκεντρώθηκε, αλλά είχε χαθεί πολύτιμος χρόνος.

Και μένει αυτό το γαμώτο, ρε γαμώτο. «Μέσα σ’ όλα αυτά που φάγατε, δεν περίσσευε και καμιά “φτερούγα” για τους αρρώστους μας; Όχι; Να τη φοβάστε τη Νέμεση, που δηλώνετε και αρχαιολάτρης, τρομάρα σας!»