Σάββατο 26 Δεκεμβρίου 2020

Δι’ ευχών

 


 «Ο  ουρανός έβρεχε διαρκώς λεπτόν νερόχιονον, ο γραίος αδιάκοπος εφύσα και ήτο ψύχος και χειμών τας παραμονάς των Χριστουγέννων του έτους…» *

Καημένε μου Βάρναλη

και να ̓σουνα σε μια μεριά

να θωρούσες το σύγχρονο γέροντα

βαριαναστενάζοντα και νεφελοσκεπασμένο

κόπιασε να σε χαρώ

στην έρημη πόλη μου

εντός της μαθουσάλειας κάμαρής μου

να ξεγελάσουμε με κατιτίς

κι αυτά τα Χριστούγεννα

μέσα απ’ τα εικονίσματα φανερώσου

απ’ τα βιβλία σου τα ιερά ξεπρόβαλε

δεν έχω κι ένα ποτηράκι ρακή να σε φιλέψω

μόνο μια θαλασσοδαρμένη γωνιά νέμομαι

ένα τραπεζάκι σαρακιασμένο

ελάχιστα ψιχία εναπομείναντα απ’ τα χτες

μια καρέκλα παντέρημη

κι ένα καρφί πίσω απ’ την πόρτα

μια χλαίνη κλαίουσα και διάτρητη

ωσάν την γηραιάν καρδίαν μου

κρεμάμενη επί ξύλου

υπέρ πίστεως και πατρίδος πεσούσα

και εκ πενιχράς συντάξεως εκπεσούσα

 

κόπιασε κι εσύ

αόρατε καβαλάρη

αρχάγγελε και λυτρωτή μου

ντύθηκα την πανοπλία της λήθης

“αντέχει ακόμα ο παλιόγερος”

ραμφίζουν τ’ αγριοπούλια ολούθε

μα εγώ δεν χρήζω πλέον της αντιμισθίας τους

επιστρέφω νικητής στην παιδική μου φάτνη

ετούτο είναι το θαύμα Σου το μέγα

μεταλαβαίνω

το σώμα και το αίμα Σου

ένθεος και παραδομένος

στο έλεός Σου!»

Θαλπερή αύρα εισόρμησε 

στην υγρή κάμαρα

σπουργίτης κελάηδησε τη νεκρώσιμο

τσιμπολόγησε τ’ αντίδωρα

πάνω στο τραπέζι

και φτερούγισε ως το γαλάζιο ρυάκι

της απολησμονιάς

 

ένα μικρό αγόρι

έμπλεο χαράς

ξαναζούσε τα Χριστούγεννα

των αλκυονίδων εποχών

πανάλαφρη σαν κρυστάλλινη νιφάδα

ακροβολίστηκε η ψυχή του

αέρινη

όσο το φτεράκι

του συνεργού σπουργίτη.

 *Απόσπασμα απ’ “Τα Χριστούγεννα του Παπαδιαμάντη” - Κώστας Βάρναλης (“Πεζός λόγος” εκδ. ΚΕΔΡΟΣ)

Πηγή φωτογραφίας


Συμμετείχε στο 26ο Συμπόσιο Ποίησης που οργάνωσε και φιλοξένησε, και φέτος, η Αριστέα μας.

Με εξαιρετικούς συνδαιτυμόνες κι αυτή τη φορά, συγκινητικές συμμετοχές που καταγράφουν εύγλωττα τη διάθεση των ημερών και μια άψογη πυργοδέσποινα που μας έκλεισε με τον πιο γλυκό τρόπο, ετούτη την ολότελα “πεζή” χρονιά. 

Εις το επανιδείν λοιπόν, ας είμαστε όλοι καλά, για ν’ ανταμώνουμε και να “ξεφαντώνουμε”.




20 σχόλια:

  1. "Δειλοί, μοιραίοι κι άβουλοι αντάμα, προσμένουμε ίσως κάποιο θάμα"
    Καημένε Βάρναλη, αυτοί που καταδυναστεύουν την καθημερινότητά μας, αιώνια ίδιοι θα ναι. Αναρωτιέμαι αν υπάρχει διαφορά ανάμεσα στην ιδιότυπη ελευθερία του σήμερα και στον εκτοπισμό των τότε πολιτικών εξόριστων όπου δεσμεύονταν η ελευθερία και το πνεύμα.
    Ο λόγος σου Μαρία μου δυνατός, περιεκτικός, χωρίς ωραιολογίες με δυνατά νοήματα, όπως πάντα, πως οι άνθρωποι απομονώνονται σε μια ζοφερή αβεβαιότητα.
    Χρόνια Πολλά, με την ελπίδα σε καλύτερες μέρες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. To ίδιο αναρωτιέμαι κι εγώ συχνά, Αννίκα μου.
      Και η μόνη διαφορά που βρίσκω είναι ότι σήμερα είμαστε φυλακισμένοι στο "χρυσό κλουβί" μας, ενώ τότε τους "φιλοξενούσαν" σε ξερονήσια και φυλακές-κολαστήρια.
      Αν το σκεφτείς, μειώσανε τα κόστη και καταφέρανε τον παγκόσμιο εγκλεισμό στα σπίτια.
      Απλά, ανέξοδα κι αναίμακτα.
      Χρόνια μας πολλά Αννίκα μου και με την ελπίδα να έρθουν αυτές οι καλύτερες μέρες. Και με λίγη καλή προσπάθεια ο καθένας μας, στο πεδίο "μάχης" που του αναλογεί 😘

      Διαγραφή
  2. Υπέροχος, δυνατός λόγος! Κάθε γραμμή και ένα καρφί. Τι να πεις για τον Παπαδιαμάντη; Τον "Άγιο των Ελληνικών Γραμμάτων"! Είναι ο πρώτος που με συντρόφεψε στις λογοτεχνικές αναζητήσεις μου. Μιλάει κατευθείαν στην καρδιά!
    Την Καλημέρα μου, Μαρία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ πρωτότυπο και δυνατό το ποίημά σου. Συγχαρητήρια για τη συμμετοχή σου και να μαστε καλά να συνταξιδέψουμε όταν και αν η Αριστέα δώσει το σύνθημα.
    Καλή χρονιά να έχουμε Μαρία μου
    Ευχές από καρδιάς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ Αννούλα μου!
      Ευχές εγκάρδιες και ειλικρινείς σου στέλνω 💝

      Διαγραφή
  4. Πολύ ξεχωριστό Μαρία μου! Συγχαρητήρια ☺️

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ Αριάδνη μου!
      Καλή Πρωτοχρονιά να έχεις 🎅🎄💥

      Διαγραφή
  5. Ποτέ δεν θα κουραστώ Μαρία μου, να λέω μπράβο πάντα σε ότι μας παρουσιάζεις!
    "Δι' ευχών

    κόπιασε κι εσύ
    αόρατε καβαλάρη
    αρχάγγελε και λυτρωτή μου"

    Με ευχές λύτρωσης, καρδιάς και Αγάπης σου στέλνω γιορτινά γλυκά ΑΦιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ ποτέ δεν θα κουραστώ να σου εκφράζω την τιμή και την ευγνωμοσύνη μου!
      Ευχές πάνε κι έρχονται σα σαϊτιές αυτές τις μέρες, ελπίζω να διασταυρωθούν και οι δικές μας και να εκπληρωθούν επιτέλους 💝

      Διαγραφή
  6. Τούκουτούκουτούκουτούκου!
    Ήρθα κι εγώ με τις προτροπές μου παραμάσχαλα (ας γίνουμε καλύτεροι, ας φροντίζουμε την υγεία μας, πνευματική και σωματική, ας συνεχίζουμε να ελπίζουμε παρά τα άσχημα που ψυχανεμιζόμαστε ότι έρχονται)
    για να σου σκάσω ένα γλυκό φιλί και να σε ευχαριστήσω που είσαι η κανελλένια της καρδιάς μας!
    Μόνο να μην μου θυμώνετε που χάνομαι ... Μακάρι να τα μπορούσα όλα!

    Χρόνια καλά να έχουμε, γεμάτα αγάπη!
    Και να μπορέσουμε να συναντηθούμε και γιατί όχι, να μιλήσουμε και για το τρίτο σου πνευματικό παιδί,
    που το πρώτο ταξίδι έπεσε μέσα στην καταιγίδα του κορονοϊού!

    ΣΛ κανελλάκι μου μυρωδάτο!
    💕

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η κανελλένια συγκινήθηκε πολύ (δεν το έχει και δύσκολο βλέπεις)...
      Καθόλου δεν θυμώνουμε καλέ, έχουμε μάθει πολύ καλά τα χούγια σου 😉
      Ευχαριστούμε που μας έδωσες την ευκαιρία να ξανασμίξουμε... κι ήταν υπέροχα!
      ΣΛ και καρασουλού μιλάμε!..
      Φιλί γλυκό, καλή ξεκούραση Αριστάκι μου!

      Διαγραφή
  7. Αχ Μαρία μου κάθε εποχή έχει τα βάσανά της που λίγο πολύ τα ίδια ταλανίζουν τους κατατρεγμένους και τότε και τώρα.
    Με συγκίνησε η συμμετοχή σου.
    Να είσαι καλά.
    Χρόνια πολλά με υγεία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Υποτίθεται ότι έχουμε πάει ένα βήμα μπροστά και δεν υπάρχουν πια κοινωνικές ανισότητες.
      Υποτίθεται...
      Σ' ευχαριστώ Ελένη μου!
      Χρόνια ανθρώπινα με περισσότερη δικαιοσύνη θα συμπλήρωνα!

      Διαγραφή
  8. Συνάντηση ποιητών και συγγραφέων ανάμεσα στο ποίημά σου. Αγκαλιά με τις δικές σου λέξεις, εκείνες που έχεις το ξεχωριστό σου τρόπο να τις ντύνεις με παράδοση και με άρωμα λαϊκής παραδοσιακής έκφρασης.
    Μαρία μου, ένα ιδιαίτερο ποίημα, βγαλμένο από περάσματα μεγάλων πνευματικών ανθρώπων με τα αποτυπωματά τους. Γεμάτο διαπιστώσεις και βιώματα που συγκινούν όπως κάνει πάντα ο λόγος σου.
    Μια εξαίρετη γεύση στο στόμα μας.
    Καλή βδομάδα Μαρία μου και χρόνια σου πολλά και πάλι.
    Την αγάπη μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ πολύ Γιάννη μου!
      Κοινή μας επιδίωξη να κρατάμε γερές τις γέφυρες με την παράδοση.
      Καλή σου εβδομάδα!

      Διαγραφή
  9. Με το που είδα τον τίτλο σου Κανελλακι μου ψιθύρισα το τραγούδι της Αλεξίου..
    Δι ευχών των Αγών ημών, στους ναούς των μεγάλων λυγμών...

    Και αυτό το... καρφί πίσω απ’ την πόρτα

    μια χλαίνη κλαίουσα και διάτρητη...ήρθε και έδεσε!!

    Πως τα καταφέρνεις κάθε φορά και δεν βρίσκω λόγια να σου εκφράσω ότι νιώθω με το που σε διαβάζω.. δεν ξέρω.. ένα όμως ξέρω, ότι Σ.Λ και εγώ...
    Χρόνια Πολλά Κανελλάκι μου με ότι εύχεσαι... 🧡🎁✨
    υ.γ στείλε μου το μεηλ σου πλιζζζ roulamakedonisa@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να είσαι καλά Ρουλάκι μου!
      Σ' ευχαριστώ για όλα τα λόγια που εκφράζεις και για όσα μένουν ανέκφραστα, αλλά τα "λαμβάνω" ατόφια.
      Καλή εβδομάδα να έχεις ♥

      Διαγραφή
  10. Πόσο μας άγγιξε κάθε σου στίχος !!! Προσπαθήσαμε "να ξεγελάσουμε με κατιτίς

    κι αυτά τα Χριστούγεννα" με τα κινητά και τα τάμπλετ να συνομιλήσουμε με τους αγαπημένους, να δούμε τ΄αγαπημένα πρόσωπα με φόντο το στολισμένο Χριστουγεννιάτικο δέντρο, ν΄ακούσουμε ευχές από το εγγονάκι που περιμένει τα δώρα από τον Αγιο Βασίλη....να χαρούμε αυτά τα πολύτιμα που στερούμαστε ... προσπαθήσαμε ....Ας ευχαηθούμε ότι οι ζωές μας θα ξανακερδηθούν και ότι θα βγούμε πιό σοφοί και πιό φωτισμένοι από αυτή τη ζοερή πραγματικότητα που ζήσαμε επαναπροδιορίζοντας τις αξίες και τις προσδοκίες μας. Καλή χρονιά εύχομαι, υγεία και κάθε καλό σε σένα και τους αγαπημένους σου !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Μ' ένα "Αμήν" στις ευχές σου Κλαυδία μου, σε χαιρετώ και εύχομαι ό,τι καλύτερο στην οικογένειά σου!
    Καταλαβαίνω πόσο οδυνηρό είναι να στερείσαι τη χαρά της επαφής με τα εγγόνια -κυρίως στις γιορτές- και πόσο άλλα πολύτιμα που στερούμαστε και που κανείς δεν θα μας τα φέρει πίσω...
    Να είστε όλοι σας καλά και καλή Πρωτοχρονιά αγαπημένη μου Κλαυδία ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ευχαριστώ πολύ για τα σχόλιά σας.