Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2020

120 ml κονιάκ

 


//Mε το πρόσωπο κολλημένο στο τζάμι
κοιτάζω εκστατικά
πίσω απ' τις στάλες της βροχής
ένα πολύχρωμο κόσμο…// [*}

Kαι μετράω τις αντοχές μου, τις απλώνω στο παγωμένο δωμάτιο, μήπως και φτουρήσουνε και με βγάλουν ως τα Χριστούγεννα. Μου λείπουν τ’ ανόθευτα γέλια, κάτι αγκαλιές σφιχτές, οι λέξεις οι δαντελένιες κι εκείνες οι καραμελωμένες αναμονές για τις γιορτές. Μου λείπουν οι βόλτες οι αναίτιες και τ’ απρόσμενα καλέσματα, δίχως το πώς και το γιατί. Μου λείπει η αυθόρμητη καλημέρα με το γείτονα, τα κουρασμένα χαμόγελα που έχουν τα κορίτσια στα ταμεία των σούπερ μάρκετ, το παιδικό μελίσσι που οδοιπορούσε χαρούμενο κάθε μεσημέρι, ζαλωμένο σχολικές τσάντες, συμβατές με τετράδια, κασετίνες, μολύβια και αδιαπραγμάτευτα όνειρα. Το ρούτερ του γείτονα δεν δουλεύει, μαμά, και μας λείπουν τα βασικά υλικά της συνταγής. Πώς να κάνεις μάθημα δίχως υπολογιστές και φορτιστές ευτυχίας, και πώς να φτιάξεις μελομακάρονα με δανεικό αλεύρι, μαμά; Πώς να μυρίσει το σπίτι σιρόπια και κανελλογαρύφαλλα από μια οθόνη; Δεν μου βγαίνει το μέτρημα, μαμά. Τόσοι οι νεκροί, τόσοι οι νεκροζώντανοι, τόσα τα χαρτόνια που στολίζουν πάλι φέτος τους δρόμους μας «Είμαι άνεργος, πεινάω». Μέλι ούτε για δείγμα και 120ml κονιάκ δεν τα χωράει ούτε το παγουρίνο μου, μαμά!

Μετράω αντίστροφα τις μέρες μέχρι να ελεηθώ μ’ ένα επίδομα, μετράω κι όλο με κλέβουν στο ζύγι, μαμά. Ουκέτι καιρός για χριστουγεννιάτικα γλυκίσματα, γιατί φέτος θ’ αναβιώσουμε το «Μαζί τα φάγαμε» μ’ ένα  πλουσιοπάροχο «Εσύ φταις που πέθανες» και να μη σκας αν πεθάνουμε μαμά, γιατί στα Βέλγια και στα Λουξεμβούργα, λέει, πέθαναν περισσότεροι. Κουράστηκα να μετράω, τόσα τσουρέκια αγόρασε ο πρωθυπουργός απ’ τον Τερκενλή, τόσες εκατόμβες νεκρών, τόσες νεκρώσιμες μετακινήσεις και άσκοπες δημοσκοπήσεις, ούτε ξύσμα φιλότιμου και τόσες δόσεις υπέρκομψης ξεδιαντροπιάς. Πόσα φέρετρα με νεκρούς που έφυγαν άκλαυτοι και ασαβάνωτοι, με πόση κανονικότητα γλιστράνε μακριά μας οι παππούδες κι οι γιαγιάδες, πόσα χρόνια ζωής θα είχαν ακόμα άραγε, αν αντί για δημοσιογράφους ταΐζανε τη δημόσια υγεία, αν αντί για ηφαιστειακά καλέσματα σε τουρίστες με πανάκριβα διαφημιστικά σποτ, εξόπλιζαν -απ’ την άνοιξη- τα νοσοκομεία με γιατρούς και νοσηλευτές;  Αν αντί για τη Σαντορίνη και την Αντίπαρο ήταν όλοι τους στο μέτωπο της μάχης;  Αν αντί να αφοδεύουν δακρυγόνα και ξυλοκοπήματα, είχαν αγκαλιάσει με ενσυναίσθηση και ευθύνη τον Άνθρωπο;

Πόσα ml μελαγχολίας λέει η συνταγή, μαμά;


Χριστούγεννα [**}

Δεν περιμένω όμως τίποτα πια
Τον Αι Βασίλη απλώς τον λέγαν μπαμπά
Κι είν' ένας πρώην Έλλην αριστερός
Ένας θνητός
Με τ' όνειρό του δίχως στέγη καμιά
⭒☆━━━━━━━━━━━━━━━☆⭒

Τα πλεϊμομπίλ μου είν' εξαιτίας μου κουτσά
Σβησμένα στη σαμπάνια βεγγαλικά
Ίσως για κάποιους νά 'ναι ακόμα γιορτή
Μα ποιοι είν' αυτοί;
Ζουν σε θερμοκοιτίδες ή σε χωριά;

[*] ΤΟΛΗΣ ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ

[**] Φοίβος Δεληβοριάς

Photo: "Christmas shop window in Paris, 1947" - Robert Doisneau

 

46 σχόλια:

  1. Α βρε Μαρία μου! Είσαι μοναδική!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Α βρε Μαρία μου! Είσαι μοναδική!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συγκλονιστικό!! Αχ βρε Μαρία μου! ΥΠΈΡΟΧΟ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μακάρι να ήταν προϊόν φαντασίας.
      Ευχαριστώ Αννούλα μου!

      Διαγραφή
  4. Είσαι υπέροχη. Μέσα σ αυτές τις γραμμές μπόρεσες να κλείσεις όλη αυτή την μαύρη περίοδο που βιώνουμε, έτσι ακριβώς...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. "Εσύ φταις που πέθανες" σου είπαμε να μην κυκλοφορείς, να μην αγκαλιάζεις τους δικούς σου ανθρώπους, να μην τους βλέπεις, να μην τους μιλάς, να κρύβεσαι πίσω από μια μάσκα και εσύ δεν τα έκανες, γιατί λοιπόν διαμαρτύρεσαι...
    Μαρία μου είσαι μοναδική, τα είπες όλα σε λίγες γραμμές.
    Την καλημέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Δυστυχώς, αυτή είναι η πραγματικότητα, την οποία υπομένουμε απλά δίχως να μας αρέσει διόλου!
    Την καλημέρα μου, Μαρία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αχ Μαρία μου,
    ζουμε δυσκολα αλλά μας θαμπώνουν με κατι ψίχουλα οπως παντα
    Περιμένω να δω που θα μας οδηγήσει ολη αυτη η κατάσταση.

    Καλη εβδομαδα γλυκια μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όσοι θαμπώνονται (ακόμα) με ψίχουλα, είναι αυτοί που θα διαψευστούν σύντομα.
      Οψόμεθα Κική μου.
      Φιλί γλυκό!

      Διαγραφή
  8. Με ''τσάκισες'' σε λίγες γραμμές!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Και αν πριν ένα χρόνο, μας λέγανε πως θα ζούσαμε παρόμοιες γιορτές το 2020 θα λέγαμε τότε με το δίκιο μας, τον άλλο φαντασιόπληκτο ή συνωμοσιολόγο...
    Μαρία μου, επέτρεψε μου, να ελπίζω πως όλο αυτό το κακό, θα οδηγήσει την ανθρωπότητα σε αυτοπροσδιορισμό, εξ άλλου όλο και λίγο κονιάκ θα μας έχει μείνει σε κάποιο ντουλάπι!
    ΑΦιλάκια με αγάπη στις καρδιές για να αντέξουμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για αυτοπροσδιορισμό δεν ξέρω, για αυτοκαταστροφή μάλλον το βλέπω.
      Το κονιακάκι θα χρειαστεί, δίκιο έχεις.
      Για μνημόσυνο θα είναι, για καμιά εντριβή... θα δείξει.
      Φιλιά πολλά Στεφανία μου ♥

      Διαγραφή
  10. Το κείμενο μοναδικό, οι αλήθειες χαστούκια μα...θέλω να αντιδράσω φίλη μου..θέλω να πετάξω την μελαγχολία από τις καρδιές όλων. Δεν φοβάμαι να πεθάνω, φοβάμαι που θα φύγω μόνη μου χωρίς να αποχαιρετήσω, να δώσω ευχή, να ευχαριστήσω, να ζητήσω συγνώμη..αυτό με φοβίζει. Γι αυτό θέλω να κλείσω την πόρτα σε όλα όσα καλώς αναφέρεις και να δώσω κουράγιο όσο μπορώ σε όποιον με ρωτάει στο τηλ αν είμαι καλά. Είμαι καλά λέω, μη φοβάσαι..όλα θα περάσουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το αντιμετωπίζεις πολύ σωστά Γεωργία μου και μπράβο σου!
      Κουράγιο σε όλους μας μέχρι να κοπάσει λίγο ο κουρνιαχτός.
      Φιλιά πολλά με αγάπη και νοιάξιμο ♥

      Διαγραφή
  11. Πόσα γιατί Μαρία! Πόσα ερωτήματα! Πόσες απαντήσεις να αιωρούνται στις επιλογές πλανημένων και συμβιβασμένων ανθρώπων που ορίζουν να διαφεντεύουν τις τύχες τους χείριστοι "άριστοι".
    Πότε θα πληρωθούν όλα τούτα; Πότε θα δοθούν απαντήσεις. Είναι πολλά τα λεφτά Μαρία. Και ο χορτασμένος δύσκολα μετέρχεται ανθρωπιάς κορίτσι μου. Πρέπει να το έχει η συνείδησή του, πρέπει να το λέει το τσαγανό και τα όνειρά του. Αν δεν έχει μέσα του τέτοια παιδεία μόνιμα θα χασκογελά σε φιλελεύθερα πάνελς απανθρωπιάς.
    Καλησπέρα γλυκιά μου και καλή βδομάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα μείνουμε πάλι αμανάτι με τα "γιατί" και τα χρέη (τους). Πρώτη φορά είναι;
      Έχουμε πολλές γενιές μπροστά μας που θα ταϊζουν τα μητσοτακέικα (και όχι μόνο) τζάκια.
      Κρατάμε το τσαγανό, τις αξίες και την ανθρωπιά μας, Γιάννη μου.
      Μια ζεστή καλησπέρα.

      Διαγραφή
  12. Τι κεντημένο κείμενο Μαρία μου!. Με βελονιές που τρυπάνε το νου, την ψυχή, το μυαλό. Είναι αφόρητη αυτή η πραγματικότητα κι όμως είναι πέρα για πέρα αλήθεια κι εμείς βουβοί και άβουλοι θεατές δεν ξέρουμε ποιον και τι να ξορκίσουμε. Μοναδικό μας όπλο η δύναμη του νου σαν ασπίδα στην κατασκευασμένη; τρέλα που βιώνουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ξανθή μου σ' ευχαριστώ που έρχεσαι ως εδώ και μου κάνεις την τιμή να διαβάσεις και να σχολιάσεις. Ταυτιζόμαστε στις σκέψεις και έχουμε κοινό αυτό το "όπλο" που πολύ σωστά αναφέρεις.
      Έχει ο καιρός κάτι ωραία γυρίσματα, οπότε ας διατηρήσουμε την υπομονή και την αλληλεγγύη μας.
      Τα φιλιά και την καληνύχτα μου...

      Διαγραφή
  13. Αχ Κανελλάκι μου ποιος θα διαφωνήσει μαζί σου; είναι η μαύρη αλήθεια κορίτσι μου και την βλέπουμε καθημερινά μπροστα μας και δυστυχώς δεν ξέρουμε πως να αντιδράσουμε σε όλο αυτά τα δεινά που περνάμε...εφιάλτης σκέτος που κανενός ανθρώπου το μυαλό δεν θα μπορούσε να φανταστεί.
    Πως να κοντρολάρεις τα συναισθήματα... θυμός, λύπη, αγωνία για το αύριο, πως να αντισταθούμε σε ότι σαρώνει την ζωή μας και μας αφήνει χωρίς ανάσα...
    Να κλείσουμε τα αυτιά μας στα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα...
    Η ελπίδα λένε πεθαίνει τελευταία και εμείς έχουμε κρεμαστεί επάνω της Κανελλάκι μου μόνο συναισθηματικά αν με πιάνεις!!!
    Με γειά την αλλαγή του χώρου σου...αν και το μαύρο.. δεν είναι από τα χρώματα που μου αρέσουν .. όμως εσύ έκανες το κοντράστ...με τα φωτάκια σου, αφήνοντας τα χρώματα τους να φωτίσουν το μαύρο!👍
    Την καληνύχτα μου φιλώ σε και μια αγκαλιά μεγάλη στέλνω....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είπα να βάλω τα επίσημά μου τα μαύρα και να τα ξανοίξω με μια πέρλα και λίγα λαμπιόνια 😊
      Ρουλάκι μου η αλήθεια είναι πως το φόντο πάει ασορτί με τη διάθεση, αλλά ΔΕΝ το βάζουμε κάτω. Όλα αυτά τα αρνητικά που βιώνουμε, είναι η συρμαγιά για να ξεκινήσουμε με καινούργια δύναμη και νέους στόχους την καινούργια χρονιά.
      Σε φιλώ γλυκά και σου στέλνω τις ευχές μου για το νέο μήνα ♥

      Διαγραφή
  14. Αυτές οι στιγμές Μαρία μου έχουν τέτοιο φορτίο που, στα εβδομήντα μου χρόνια, δεν θυμάμαι ποτέ παρόμοια βαρυχειμωνιά στην ψυχή μας Χριστουγεννιάτικα. Δεν υπάρχουν απαντήσεις. Αν έχεις το κουράγιο να κρατήσεις, όσο γίνεται, μακριά την περιρρέουσα δυστυχία, να σπρώξεις τον καιρό, ίσως τα καταφέρεις.
    Να είσαι καλά Μαρία μου
    Καλό ξημέρωμα και Καλό μήνα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Προχωράμε Αννίκα μου, το οφείλουμε στα παιδιά μας και στους εαυτούς μας. Η καταγραφή των συναισθημάτων, όχι μόνο αυτή την περίοδο αλλά γενικότερα, βοηθάει στο να είμαστε σε επαφή με τον ψυχισμό μας. Να παίρνουμε κουράγιο ο ένας απ' τον άλλο και να μένουμε όρθιοι.
      Σ' ευχαριστώ πάρα πολύ για τις ευχές και τα λόγια σου. Πάντα παρηγορητική και γλυκομίλητη ♥
      Να είσαι καλά!

      Διαγραφή
  15. Αυτή η συνταγή δεν τρώγεται με τίποτα.
    Όπως λες το κονιάκ θα το χρειαστούμε έτσι κι αλλιώς.
    Καλό μήνα. Τα φιλιά μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Αυτή η συνταγή δεν τρώγεται με τίποτα.
    Όπως λες το κονιάκ θα το χρειαστούμε έτσι κι αλλιώς.
    Καλό μήνα. Τα φιλιά μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Θα ευχόμουν όλο αυτό, να το έχεις φανταστεί. Μα δυστυχώς το ζούμε! Το βλέπουμε γύρω μας. Το αναπνέεουμε!
    Υποκλίνομαι στην πένα σου, την ευαισθησία σου και τον υπέροχο τρόπο που καταγράφεις την πραγματικότητα.
    Και μένω να αναρωτιέμαι, αφού χρόνια δε μας βγαίνει η συνταγή, γιατί δεν αλλάζουμε φιλοσοφία;!
    Σε φιλώ και σου εύχομαι καλό μήνα!
    ΥΓ: Η ανάγνωση αυτού του κειμένου, στο σκηνικό που έχεις δημιουργήσει μου θύμισε Χριστούγεννα 2020. Προσπαθούμε, σε μια προσπάθεια να μην τρελάθουμε να ρίξουμε φως, σε μια μαύρη κατάσταση!
    ΥΓ: Αγαπώ τα Χριστούγεννα-Δεληβοριά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Το σκηνικό πάει με τη διάθεση Μαρινάκι μου. Αλλά όση μαυρίλα κι αν μας περιβάλλει, εμείς τη στολίζουμε με αγάπη, σεβασμό και αλληλεγγύη.
    Σ' ευχαριστώ πολύ και σου εύχομαι έναν γλυκό και χαρούμενο Δεκέμβρη ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Να, αυτά τα λόγια να τα κάνεις ποίηση και να μου 'ρθεις στο Συμπόσιο Κανελλένια μου, όπου εκεί επιτρέπεται να ξέρεις ο συνωστισμός και οι αγκαλιές και η έκφραση όλων των συναισθημάτων μας!

    Είναι μέρες που το παίρνω φιλοσοφημένα και λέω, "Μαθήματα είναι Αριστάκι. Προχώρα. Θα είναι πιο χρωματιστό το παρακάτω." Και είναι μέρες που αγανακτώ, εγώ το τέρας της υπομονής. Βγαίνει η ψυχική κούραση και κάθομαι μετά μοναχούλα και αναρωτιέμαι τι σόι ζωή είναι αυτή χωρίς να βλέπεις όσους αγαπάς...

    Ωραίο κείμενο! Τσακίζει όταν αφήνεις τις άμυνες και καταλαβαίνεις ότι είναι η απόλυτη πραγματικότητα.
    ♥♥♥
    ΣΛ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Αν εγώ έβαλα το "ΑΧ", εσύ συνόδευσες με το "ΒΑΧ". Το φτιάξαμε το μινοράκι μας 😉
    Καταλαβαινόμαστε και ταυτιζόμαστε, Αριστάκι μου.
    Και μη μένεις χάμω, εσύ ξέρεις καλά από "ψυχικές ανορθώσεις"
    Ραντεβού στο συμπόσιό μας λοιπόν.
    Δεν ξέρεις πόσο χάρηκα που το ξανατρέχεις φέτος.
    Είναι ό,τι πιο χαρμόσυνο περιμένω αυτές τις γιορτές.
    ΣΛ κάργα και πολύ καλό μήνα να έχεις ♥

    ΥΓ. Ξέρεις τίποτα ενοικιαζόμενα στο Baden-Württemberg για μετά τις γιορτές?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Από Baden-Βaden ξέρω μονάχα αυτό το ωραίο που αλίευσα από το τούιτερ (Μπάντεν σκύλοι αλέστεν!) και ένα άσχετο εντελώς-μα εντελώς άσχετο , αλλά θα το αφήσω εδώ: Έχω ένα γλυκό, σε σχήμα καρδιάς, από το Μπάντεν-Μπάντεν που μου έφερε η αδερφή μου και είναι ακόμα μέσα στη συσκευασία του-αναλλοίωτο. Τι το περίεργο θα αναρωτιέσαι... Απλά η αδερφή μου βρέθηκε στο Μπάντεν Μπάντεν πριν 17 Χριστούγεννα ακριβώς! ☺
      Αυτό για να ξέρουμε τι τρώμε, όταν τρώμε όμορφα γλυκά, πολύχρωμα και ωραιοποιημένα! ☺☺☺

      Διαγραφή
    2. Α, καλά... 17 χρόνια και αναλλοίωτο; Και σιδερένιο να ήταν, θα είχε σκουριάσει.
      Αριστάκι μου ευχαριστούμε για το κοινωνικό μήνυμα που περνάς, ώστε όσοι βρεθούν στο Μπάντεν (Χ2) να αποφύγουν γλυκά, καρδούλες και συναφείς αηδίες.
      Τα λέμε στο Πύργεν-Πύργεν συντόμως 🤩

      Διαγραφή
  21. Συγκλονιστικό κείμενο Μαρία Κανελλάκη.

    Απορία: Στο άβατάρ σου είσαι εσύ μικρή;

    Καλό μήνα εύχομαι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό μήνα Αρτίστα μου!
      Ναι, η υποφαινόμενη είναι σε προχωρημένη παιδική ηλικία.
      Σ' ένα τοπικό πανηγύρι (για τα πανηγύρια από τότε...)
      Φιλί γλυκό 😘

      Διαγραφή
  22. Μαρία μου, πολύ συγκινητικό το κείμενό σου(έως σπαρακτικό) μέσα στις αλήθειες που ξεστομίζει!
    Τα είπες όλα!
    Καλό μήνα εύχομαι για όλους μας! Να φωτιστεί ο νους , να γλυκάνει η καρδιά με τούτες τις αλλόκοτες γιορτές που πλησιάζουν!
    Υ.Γ.
    Με το νέο σου αβαταράκι γέλασα πολύ! Είσαι φοβερή όμως!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Πόσα μιλιγκράμ λέει η συνταγή? Πόσα λίτρα, πόσους τόνους θα έλεγα εγώ. Ζούμε ιστορικές εποχές, Μαρία μου. Και λατρεύω Φοίβο Δεληβοριά! Ευχαριστώ για τους στίχους που με έκανες να τραγουδήσω. Σε φιλώ, φίλη μου, και ρίξε μια ματιά στην ανάρτησή μου με τους νικητές των δώρων για τα γενέθλιά μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Σ' ευχαριστώ κι από εδώ για τη συνέπειά σου να μοιράζεις απλόχερα χαρά και δώρα!
    Εύχομαι όλα αυτά που κάνεις να στα ανταποδίδει η ζωή στο έπακρον.
    Ευχές για όμορφες γιορτές, να είσαι καλά Μαρία μου♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Μωρέ να αισιοδοξούμε. Μπορούμε να την βγάλουμε καθαρή... ΜΠΟΡΕΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αισιοδοξούμε μονίμως αρχηγέ μου, γιατί αλλιώς δεν θα την είχαμε βγάλει καθαρή, εδώ και κάτι χρόνια.
      Την καλησπέρα μου!

      Διαγραφή

Ευχαριστώ πολύ για τα σχόλιά σας.