Σάββατο 8 Απριλίου 2023

Περιμένοντας την Ανάσταση

 «Η υψηλότερη μορφή της άνοιξης που ξέρω: μια ελληνική Μεγάλη Εβδομάδα» (Γ. Σεφέρης)

Ετοιμασίες για την ημέρα του Πάσχα στην Πάρο, 1965-1975.
Φωτογραφία Ζαχαρίας Στέλλας. Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη.

Σάββατο του Λαζάρου σήμερα. Μια γιορτή που συμβολίζει τη νίκη ενάντια στο θάνατο. Την έλευση της Ανάστασης και την αναγέννηση της φύσης.

Σύμφωνα με τη λαϊκή παράδοση, η ανάμνηση των όσων είδε ο Λάζαρος στο βασίλειο του Άδη, άφησε τρόμο και πόνο στην ψυχή του:

         Πες μας Λάζαρε τι είδες εις τον Άδη που επήγες

         είδα φόβους είδα τρόμους είδα βάσανα και πόνους.

Στη διάρκεια της δεύτερης ζωής του δε γέλασε ποτέ παρά μόνο μία φορά όταν είδε στο παζάρι κάποιον χωρικό να κλέβει κρυφά μια στάμνα από το σταμνά και να ξεφεύγει χωρίς να τον αντιληφθεί κανείς. Τότε χαμογελώντας είπε τα εξής: βρε τον ταλαίπωρο για δες πώς φεύγει με το κλεμμένο σταμνί…..ξεχνά ότι είναι ένα κομμάτι χώμα κι αυτός όπως και το σταμνί. Το ένα χώμα κλέβει τ’ αλλο! Μα δεν είναι να γελούν και οι πικραμένοι; Τα λόγια αυτά του Αγίου έχουν μείνει σε λαϊκές φράσεις όπως αυτή των Κυθήρων: Ο ένας πηλός κλέβει τον άλλο πηλό.

Πηγή

Εικόνες της Μεγάλης Εβδομάδας από τη Μονή Σιμωνόπετρας στο Άγιο Όρος. Φωτογραφία: Κώστας Μπαλάφας - Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη

Ο Θεός χρειάζεται τη βοήθειά μας

Κάτωχρος κι εξαντλημένος ο Ιησούς στάθηκε κοντά στον τάφο.

"Λάζαρε, βγες έξω", φώναξε. Όλοι περίμεναν. Κι ο φτωχός

νεκρός, που ένιωσε ότι εδώ στον τάφο του παίζεται η τύχη του

κόσμου, τι να ΄κανε; Η γη είχε χαθεί,

πώς θ’ άφηνε χωρίς ανάσταση έναν ολάκερο ουρανό...

Κι εγώ χρειάζομαι τη βοήθεια του Θεού

- Κύριε, βοήθησέ με, του λέω, χάνομαι.

- Μα αυτή είναι η βοήθειά μου - να χαθείς...

Για να σε ψάχνουν στους αιώνες!

«Ο Θεός χρειάζεται τη βοήθειά μας» -ΤΑΣΟΣ ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ

Πάρος, 1965-1975. Φωτογραφία Ζαχαρίας Στέλλας

“Να ‘ναι αλήθεια πως μετά απ’ αυτή τη ζωή μας

θα μας ξυπνήσουνε μια μέρα σάλπιγγες τρομαχτικές;

Συγχώρα με, Θε μου, όμως παρηγοριέμαι

πως η δική μας νεκρανάσταση θε να σημάνει

απλά και μόνο το λάληλμα του πετεινού.

Θα μείνουμε για λίγο ακόμα ξαπλωμένοι

κι ο πρώτος που θα σηκωθεί θα ‘ναι η μητέρα

θα την ακούσουμε να σκαλίζει απαλά τη φωτιά

απαλά ν’ ακουμπά τη χύτρα πάνω στη σόμπα

νωχελικά να τραβά μια κούπα απ’ το ντουλάπι

τότε θα ‘μαστε πάλι ζωντανοί.”

Βλάντιμιρ Χολάν - «ΑΝΑΣΤΑΣΗ»

Ήπειρος, 1957. Φωτογραφία Κώστας Μπαλάφας

Τον ξεχώρισα μόλις τον είδα, ήμουνα τακτική στα κηρύγματά του,
πούλησα κι ένα κτηματάκι της θειας μου για να τον ακολουθήσω.
Όμως όταν πια όλα τα ξόδεψα, αποφάσισα να πουλήσω και το κορμί μου,
στην αρχή στους ανθρώπους των καραβανιών, κατόπι στους τελώνες∙
κοιμήθηκα με σκληροτράχηλους Ρωμαίους κι οι Φαρισαίοι δε μου είναι άγνωστοι.
Κι όμως μέσα σ’ αυτά δεν ξεχνούσα τα μάτια του.
Μήνες για χάρη του έτρεχα απ’ τον Ναό στο λιμάνι
κι απ’ την πόλη στο Όρος των Ελαιών.

Κύριε μυροπώλη, κάντε μου, σας παρακαλώ, μια μικρή έκπτωση.
Για ένα βάζο αλάβαστρου δε φτάνουν οι οικονομίες μου.
Κι όμως πρέπει να αποχτήσω αυτό το μύρο με τα σαράντα αρώματα.

Μ’ αυτό το μύρο θ’ αλείψω τα πόδια του,
μ’ αυτά τα μαλλιά θα σφουγγίσω τα πόδια του,
μ’ αυτά τα χείλη, τα πόδια του τα εξαίσια κι άχραντα θα φιλήσω.
Ξέρω, είναι πολύ αυτό το μύρο για τη μετάνοια,
ωστόσο για τον έρωτα είναι λίγο.
Κι αν μια μέρα ασπαστώ τον χριστιανισμό, θα είναι για την αγάπη του∙
κι αν μαρτυρήσω γι’ Αυτόν, θα ’ναι η αγάπη του που θα μ’ εμπνέει.
Γιατί, κύριε, ο έρωτας μου ανάβει την πίστη κι η αγάπη τη μετάνοια
κι ίσως μείνει αιώνια τ’ όνομά μου σα σύμβολο
εκείνων που σώθηκαν και λυτρώθηκαν «ότι ηγάπησαν πολύ».

Ντίνος Χριστιανόπουλος – «Μαγδαληνή» (Από τη συλλογή «Εποχή των ισχνών αγελάδων»)

Απ' το φωτογραφικό αρχείο του Μουσείου Μπενάκη

Με το καλό να υποδεχτούμε την πολυπόθητη «Ανάσταση» και το πανάρχαιο αισιόδοξο μήνυμα που σηματοδοτεί αυτή η γιορτή.

Καλή Μεγαλοβδομάδα, με αγάπη στις καρδιές μας Y

25 σχόλια:

  1. Αγαπητή μου Μαρία σε σένα και την οικογένειά σου εύχομαι να δεχτείτε μια Ευλογημένη Μεγάλη Εβδομάδα, όπως την ποθείτε κι όπως την πιστεύετε!
    Να γεμίσουμε όλοι τις ψυχές μας με αγάπη και να χαρούμε το κάθε «τώρα» που μας χαρίζεται!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλή ΄Μεγαλοβδομάδα Μαρία μου. Είθε η Ανάσταση όντως να φέρει το μήνυμα αναγέννησης του ανθρώπου
    Τα φιλιά μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Υπέροχο αφιέρωμα! και οι επιλογές των ποιημάτων, ότι καλύτερο υπάρχει. Καλή Ανάσταση, Μαρία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ πολύ, Βασίλη!
      Καλές γιορτινές μέρες να περάσεις με την οικογένειά σου!

      Διαγραφή
  4. Μια μικρή ανθολογία από όμορφα ποιήματα, που δεν τα γνώριζα, ομολογώ!
    Σε ευχαριστούμε, Μαράκι μου! Ξεχώρισα τον στίχο "Μα αυτή είναι η βοήθειά μου - να χαθείς..."
    Μερικές φορές ακόμα και το "αρνητικό" προσφέρει...

    Καλή Ανάσταση και καλό Πάσχα, Κανελλένια μας!
    Με υγεία, κατάνυξη και αγάπη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με πολλά νοήματα ο στίχος αυτός, όντως.
      Αριστέα μου, να περάσεις όμορφες γιορτινές μέρες, με τη γλυκιά κούραση των προετοιμασιών (και του συμποσίου) 😊

      Διαγραφή
  5. Χρόνια πολλά σου Μαρία μου, καλή Μεγαλοβδομάδα κορίτσι μου. Ότι καλύτερο στην οικογένειά σου και σε όλους μας. Πολύ όμορφα τα αποσπάσματα της ποίησης που μάς παρέθεσες. Μια άλλη ματιά στο κλίμα των ημερών. Και το ίδιο και οι εικαστικές σου επιλογές, καλή μου φίλη.
    Στέλνω την αγάπη μου με κάθε τρόπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχές κι από εμένα, εγκάρδιες, ζεστές και γιορτινές, Γιάννη μου.
      Και καλή μας Ανάσταση. Κυριολεκτικά και μεταφορικά 😉

      Διαγραφή
  6. Τι όμορφο αφιέρωμα για την υποδοχή του Μεγαλοβδόμαδου! Ακουμπώ τη σκέψη μου στους στίχους των ποιητών και αισθάνομαι το ρίγος της αμαρτίας. Μακάρι το Άγιο Φως να φωτίσει τις ψυχές του κόσμου.
    Με πολλή αγάπη Μαρία μου ευχές για ένα γαλήνιο, κατανυκτικό Μεγαλοβδόμαδο και Καλή Ανάσταση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ας φωτίσει όσες ψυχές είναι δεκτικές στο φως, Αννίκα μου. Μήπως και βγούμε επιτέλους σ' ένα ξέφωτο...
      Τις εγκάρδιες ευχές και την αγάπη μου 💝

      Διαγραφή
  7. Θαρρείς και κάποιοι στίχοι είναι αγιασμένοι από μόνοι τους Κανελλάκι μου διαβάζοντας τους μπορείς να δεις τι ένιωθαν εκείνοι που τους έγραψαν και τυχεροί εμείς που τους μοιράστηκες μαζί μας. Δεν ήξερα κανένα και χαίρομαι που τους έμαθα ...εντυπωσιάστηκα με την Μαγδαληνή... τι πίστη!
    Αυτό με την ανάσταση το Λαζάρου, το ξέρω γιατί το έλεγε κάποτε η πεθερά μου.
    Πες μας Λάζαρε τι είδες εις τον Άδη που επήγες είδα φόβους είδα τρόμους είδα βάσανα και πόνους. είναι ένα μεγάλο λαϊκό ποίημα βγαλμένο μέσα από την ψυχή των απλών πιστών ανθρώπων, όπως και τα μοιρολόγια της Παναγίας.
    Μεγαλοβδομάδα Κανελλάκι μου ας πορευτούμε με την συγχώρεση και την αγάπη ετούτες τις Αγιες μέρες και όχι μόνο...ας κοιτάξουμε μέσα μας βαθιά και ας αφήσουμε το φως της Ανάστασης να φωτίσει και τις πιο σκοτεινές πτυχές της καρδιάς μας...
    Καλό Πάσχα Κανελλάκι μου να περάσετε με τους αγαπημένους σας και Καλή Ανάσταση παντού!!
    Σ..Λ.🤗🌼🌻🧡


    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ πολύ, Ρουλάκι μου! Όλα όσα σχολιάζεις είναι πάντα ενδιαφέροντα και δυναμωτικά. Ανταποδίδω τις ευχές, και τα ΣΛ μας, και όλα τα καρδουλολούλουδα του κόσμου ♥
      Με το καλό η Ανάσταση, όμορφο και γαλήνιο μεγαλοβδόμαδο να περάσετε 💟🌼🌺🌞

      Διαγραφή
  8. Τι όμορφα αποσπάσματα μας χάρισες Μαρία μου και έπλασες ενα όμορφο αφιέρωμα, να συνοδεύσει τις ευχές σου.
    Καλή Ανάσταση να έχουμε! Μακάρι του χρόνου τέτοιο καιρό, να ζούμε υπό καλύτερες συνθήκες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εδώ που φτάσαμε, το ζητούμενο είναι του χρόνου τέτοιο καιρό, να ζούμε, Μαρίνα μου.
      Κι αν μας έχει απομείνει ίχνος αξιοπρέπειας και φιλότιμου, ίσως η Ανάσταση φέτος να σηματοδοτήσει τον τερματισμό της ρεμούλας και της καταστροφής.
      Καλή Ανάσταση Μαρίνα μου, υγεία και αγάπη στην οικογένειά σου ♥

      Διαγραφή
  9. Μαρία, με το γιορτινό σου αφιέρωμα..!
    Ωραίο..!
    Καλή Ανάσταση εύχομαι, Ελπίδα και Αγάπη..
    Χαρούμενα να περάσετε το Πάσχα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή Ανάσταση Τάσο και προκαταβολικές ευχές για τη γιορτή σου!
      Καλό Πάσχα σ' όλη την οικογένεια, να χαίρεσαι και τον εγγονό σου που αν θυμάμαι καλά, είναι συνωνόματος. 🌼

      Διαγραφή
    2. Μαρία, ευχαριστώ για τις ευχές..!
      Ναι, Αναστάσης ο μικρός μελαχρινός κούκλος (στην Ολλανδία..)

      Διαγραφή
  10. Τα λάτρεψα όλα! Δεν τα γνώριζα κι ευχαριστώ που τα δημοσίευσες!
    Βάλσαμο στην ψυχή κάθε τους λέξη!
    Πράγματι ο Θεός έχει ανάγκη τη βοήθεια του ανθρώπου, καθώς αν δε θέλει ο ίδιος ο άνθρωπος να πράξει με δικαιοσύνη και αγάπη, ο Θεός σηκώνει τα χέρια ψηλά. Τον άφησε εξ αρχής να αποφασίσει ελεύθερα ποια πορεία θα ακολουθήσει στη ζωή του. Πιο δημοκράτης πεθαίνεις κι αυτός ο Κύριος...! :))
    Σε φιλώ, κορίτσι μου!
    Να περνάς τις μέρες ετούτες με γαλήνη κι ομορφιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ολόσωστες οι σκέψεις σου.
    Από τότε οι Γραμματείς και τα ιερατεία είχαν αλλεργία στη δημοκρατία.
    Ας είναι οι μέρες μας όπως τις εύχεσαι. Είναι και δική μου προσδοκία.
    Καλή Ανάσταση Γλαύκη μου 💟😘

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Χριστός Ανέστη.
    Τί ωραία όλα όσα μοιράστηκες μαζί μας Μαρία μου!
    Δεν τα ήξερα.
    Και του χρόνου με υγεία.
    Εγώ ζω ένα διαφορετικό Πάσχα εφέτος.
    Όλα για κάποιο λόγο γίνονται.
    Δόξα τω Θεώ.
    Σε φιλώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όλα να πάνε καλά και γρήγορα να επανέλθεις δριμύτερη, Ρένα μου 🌼💌

      Διαγραφή
  13. Σου στέλνω ζεστές ευχές
    από τα ψηλά βουνά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πάντα ευπρόσδεκτες, Ευρυτάνα.
      Να 'σαι καλά και καλούς αγώνες!

      Διαγραφή

Ευχαριστώ πολύ για τα σχόλιά σας.