Πέμπτη 3 Μαρτίου 2022

"O κροκόδειλος"

 


Ο «Κροκόδειλος» είναι μια «αληθινή διήγηση περί του πώς ένας κύριος, γνωστής ηλικίας και γνωστής εξωτερικής εμφάνισης καταβροχθίστηκε ζωντανός από κροκόδειλο ευρισκόμενο εντός στοάς, ολόκληρος και χωρίς υπολείμματα, και τι επακόλουθα υπήρξαν εξ αυτού». [*]

Κι όταν το ζώο κατάπιε έναν ολόκληρο άνθρωπο, ο Γερμανός ιδιοκτήτης του δεν σκέφτηκε στιγμή να μαχαιρώσει την ιδιοκτησία του προκειμένου να σώσει μια ανθρώπινη ζωή. Αντιθέτως, το θεώρησε πρώτης τάξεως ευκαιρία για να αυξήσει το κεφάλαιό του με το σπάνιο αυτό θέαμα. Η κοινωνία δεν αντέδρασε στο παράδοξο αυτό γεγονός, ο Τύπος διαστρέβλωσε εντελώς την αλήθεια κι ο ήρωας βολεύτηκε στα σπλάχνα του ζώου κι αποφάσισε να στριμώξει ισοβίως τις ανάγκες και τις επιθυμίες του εκεί μέσα.

Απ’ τα λίγα σατιρικά έργα του Ντοστογιέφσκι που είναι σαν να γράφτηκε χτες, κι όχι πριν 157 χρόνια.  Το ίδιο παντοδύναμο οικονομικό σύστημα που παραμερίζει την ανθρώπινη ύπαρξη και επιβάλλει τον τρόπο ζωής και σκέψης. Το ίδιο ασφυκτικό πλαίσιο επιβίωσης, η ίδια παθητικότητα απ’ τους πολίτες-θιασώτες, η ίδια υποκρισία απ’ την δυτικοευρωπαϊκή αστική δημοκρατία.

Ο συνειρμός με την ‘κοιλιά του τέρατος’ που είμαστε ξανά παγιδευμένοι, είναι μοιραίος. Ρητορεύουμε για τους λόγους που βρεθήκαμε εκεί μέσα, επιχειρηματολογούμε για τα οφέλη που αποκομίζουμε απ’ τον δεσμώτη μας, αλλά δεν αρθρώνουμε λέξη για μια ενδεχόμενη έξοδό μας. Ίσα-ίσα που θεωρούμε πως όλα είναι «φυσιολογικά» και εναρμονισμένα με τις επιταγές της οικονομίας. Και δεν παραλείπουμε βέβαια να χύνουμε κροκοδείλια δάκρυα για τα συμπαθή τέρατα που υποχρεώνονται να φιλοξενούν στα σπλάχνα τους ανεπιθύμητους επισκέπτες. Προσφέροντας δωρεάν μια ζεστή στέγη

&

«…Εάν θέλετε μια συμβουλή, τότε πρώτα απ’ όλα αυτή την υπόθεση θα πρέπει να την κουκουλώσετε και να ενεργήσετε, ας πούμε, ως ιδιώτης. Το συμβάν είναι ύποπτο και πρωτοφανές. Κυρίως, μάλιστα, πρωτοφανές, αφού βεβαίως δεν υπάρχει προηγούμενο παράδειγμα, αλλά και γεγονός που δίνει κακές συστάσεις… Γι’ αυτό, πρώτα απ’ όλα χρειάζεται προσοχή… Ας παραμείνει εκεί μέσα ξαπλωμένος. Χρειάζεται υπομονή, υπομονή…

-Μα τι υπομονή, Τιμοφέι Σεμιόνιτς; Τι θα συμβεί, εάν, ας πούμε, σκάσει εκεί μέσα;

-Μα πως; Μα εσείς, αν δεν απατώμαι, δεν είπατε πως έχει βολευτεί εκεί μέσα και μάλιστα με αρκετή άνεση;…» [*]


[*] αποσπάσματα απ’ το βιβλίο του Φιοντόρ Ντοστογέφσκι «Ο Κροκόδειλος», εκδόσεις ‘Εντύποις’, μετάφραση απ’ τα Ρωσικά: Β. Μακρίδης


24 σχόλια:

  1. Λυπάμαι τον καημένο τον κροκόδειλο. Για σκέψου, ένας δικός μας «φιλειρηνιστής» της Δύσης στην κοιλιά του κροκόδειλου. «Όλα είναι φυσιολογικά (σκέφθηκε) και εναρμονισμένα με τις επιταγές της οικονομίας (πήρε εντολή)» Το θέμα είναι πως θα διαχειριστεί την διαδικασία της πέψης, όχι για τον ίδιο (αυτός νύχτα θα την κάνει) όσο για το λαό του.
    Άλλωστε πως θα μπορούσε να σηκώσει ανάστημα, αν δεν περιφρουρείται από τα στεγανά της κοιλιάς του θηρίου.
    «Η ίδια υποκρισία απ’την δυτικοευρωπαϊκή αστική δημοκρατία»(?)
    Διότι έξω απ’ το μαντρί σε τρώνε οι λύκοι. Δεν το λέω εγώ, ένας δικός του το είπε. Και ο κακός ο λύκος είναι εκείνος που προσπαθεί να μας σώσει απ’ την αγέλη των λύκων.
    Ένα αιχμηρό με χιούμορ διήγημα του Ντοστογιέφσκι όπου οι έννοιες που αναφέρεται είναι ανατριχιαστικά όμοιες με το σήμερα.
    Ωω...Μαρία μου τι ωραία σκέψη (επίκαιρη) Σ' ευχαριστούμε που το μοιράστηκες μαζί μας.
    Να είσαι καλά, καλό ξημέρωμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σωστή, είναι ακριβώς αυτό που διαχρονικά βιώνουμε, αυτό που στις "ανεπτυγμένες" χώρες ορίζουν οι άνθρωποι ως "ζωή". Επιβίωση θα το έλεγα καλύτερα.
      Σ' ευχαριστώ πολύ Αννίκα μου! Είσαι απ' τους αναγνώστες που αποφλοιώνουν ένα κείμενο και φτάνουν βαθιά στην ουσία.
      Καλή Καθαροδευτέρα να περάσεις!

      Διαγραφή
  2. Στα έργα όλων των μεγάλων συγγραφέων υπάρχουν αλήθειες πάντα επίκαιρες.
    Το θέμα είναι να τις δούμε και να τις διαχειριστούμε.
    Μπορούμε ή είναι πια αργά, έχουμε βολευτεί;
    Να είσαι καλά Μαρία μου.
    Σε φιλώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νομίζω ότι στον τομέα "διαχείριση" είσαι γκουρού πλέον 😉
      Καλά Κούλουμα Ρενάκι μου!

      Διαγραφή
  3. Δεν το έχω διαβάσει, Μαρία. Γενικά δεν έχω διαβάσει πολύ ρωσική λογοτεχνία και νομίζω, ελέω Μενδώνη, ότι έφτασε η ώρα!
    Την Καλημέρα μου, Μαρία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι σχολείο αυτή η κατηγορία, Βασίλη.
      Ήγγικεν η ώρα λοιπόν...
      Την καλησπέρα μου και πολλές ευχές για την Καθαροδευτέρα!

      Διαγραφή
  4. Το ίδιο παντοδύναμο οικονομικό σύστημα που παραμερίζει την ανθρώπινη ύπαρξη και επιβάλλει τον τρόπο ζωής και σκέψης. Το ίδιο ασφυκτικό πλαίσιο επιβίωσης, η ίδια παθητικότητα απ’ τους πολίτες-θιασώτες, η ίδια υποκρισία απ’ την δυτικοευρωπαϊκή αστική δημοκρατία.

    --------

    Ούτε κόμμα δεν θα πρόσθετα!

    Καλημέρα Μαράκι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να 'σαι καλά, Ευρυτάνα!
      Χαιρετισμούς και ευχές για το "καρναβάλι" που, ούτως ή άλλως, ζούμε μονίμως!

      Διαγραφή
  5. Οφείλει να μας προβληματίσει, γιατί -όχι μόνο το συγκεκριμένο, αλλά- πολλά έργα που γράφτηκαν πολλά πολλά χρόνια πριν, μπορούν κάλλιστα να αντιπροσωπεύσουν το σήμερα.
    Πως γίνεται να χρησιμοποιείται η λέξη "εξέλιξη" και να μην έχει αλλάξει τίποτα.
    Μάλλον γιατί ποτέ δεν ήμασταν πραγματικά ελεύθεροι. Και επειδή δεν ξέραμε τι σημαίνει ελευθερία, δεν το ψάξαμε και παρακάτω. Δεν μας άφησαν και ποτέ να το συνειδητοποιήσουμε. Φορτώθηκε ο άνθρωπος, ευθύνες, υποχρεώσεις και κάποιες συνθήκες διαβίωσης που τις βάφτισαν ανέσεις και που χρόνος να σκεφτεί;
    "Ο καλύτερος τρόπος για να εμποδίσεις έναν φυλακισμένο να δραπετεύσει είναι να βεβαιωθείς ότι ποτέ δεν θα μάθει ότι είναι σε φυλακή."-Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι
    Μαρία μου σε ευχαριστούμε που είσαι πάντα στις επάλξεις, να μας προβληματίσεις με τον πιο δημιουργικό τρόπο.
    Σε φιλώ πολύ γλυκά!
    ΥΓ: Χριστέ μου είμαστε όλοι παράνομοι! Και εσύ που αναπάρεις Ρώσους συγγραφείς και εμείς που σχολιάζουμε! Οϊμέ! Ευτυχισμένο το 2022! χαχα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λες να μας μπουζουριάσουν κιόλας, Μαρίνα μου;
      Tίποτα δεν με εκπλήσσει πλέον με δαύτους. Όλα τα περιμένω...
      Καλή Καθαροδευτέρα να περάσεις!

      Διαγραφή
  6. Καλησπέρα. Τελικά αυτοί οι αναθεματισμένοι οι βόρειοι ΚΑΚΟΙ έχουν πει πολλά ενδιαφέροντα... Και με λεπτό χιούμορ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ομολογώ...δεν το διάβασα..όμως νομίζω πως με τον παραλληλισμό σου με το σήμερα κατάφερες και κάτι άλλο.. να πάρω το βιβλίο! Ήμαστε σε τέτοιους άσχημους καιρούς γλυκιά μου που με κάνουν να αναρωτιέμαι πόσο θα με πικράνει το..επόμενο σκαλοπάτι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ το ανέσυρα και το ξαναδιάβασα αυτές τις μέρες.
      Ας μη πικραινόμαστε άλλο, δεν το αξίζουν. Μόνο να κρατάμε την ψυχή μας δυνατή και να έχουμε επίγνωση για το τι παίζεται στις πλάτες μας.
      Τα φιλιά μου, Γεωργία μου♥

      Διαγραφή
  8. Να σχολιάσω ή να μην σχολιάσω; Υπάρχει λίστα απαγόρευσης για Ρώσους...κάτι σαν την χούντα, θυμάσαι;
    Λοιπόν είναι από τα λίγα έργα του Ντοστογέφσκι που δεν έχω διαβάσει και λυπάμαι γι αυτό.
    Διαχρονικά θέματα και ξέρεις, με στενοχωρεί αφάνταστα όταν θέματα ενός αιώνα πριν είναι επίκαιρα στο σήμερα.
    Και ναι δεν αρθρώνουμε λέξη για έξοδο αφού βολευτήκαμε...και μας έχουν πείσει ότι η έξοδος ενέχει κινδύνους!!! Τραγικότατο...
    Καλημέρα Μαράκι μου
    Καλή Καθαροδευτέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κάτι σαν τη χούντα. Όλα τη θυμίζουν πλέον έντονα.
      Φοβάμαι ότι θα συνεχίσουν να είναι επίκαιρα όλα αυτά τα βιβλία.
      Τουλάχιστον να μη μας βρίσκουν αδιάβαστους όλα όσα ζούμε...
      Καλά Κούλουμα, Αννούλα μου ♥

      Διαγραφή
  9. Θυμάμαι πόσο με είχε εντυπωσιάσει όταν έφηβη τότε είχα διαβάσει τον "Κροκόδειλο", δεν θυμάμαι όμως να ένιωσα βαθιά την αλήθεια του, γι αυτό και τώρα που διάβασα εδώ το απόσπασμα είδα την τραγικότητα του...
    Μέσα μου, όχι μόνο τελευταία αλλά καιρό τώρα, παραμένει ένα ερώτημα κάτι σαν παράπονο, γιατί τίποτα δεν αλλάζει, μήπως η λύση βρίσκεται μόνο μέσα στον καθένα μας;

    ΑΦιλάκια με ευχές καρδιάς για σύνεση και αγάπη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ισχύει αυτό Στεφανία μου, κι εγώ ξαναδιαβάζω με διαφορετική οπτική όλα αυτά τα έργα.
      Λύση δεν νομίζω ότι υπάρχει στο κουβάρι που έχει γίνει ο κόσμος μας. Ό,τι δεν τολμούμε να κάνουμε από μόνοι μας, φροντίζει κάποιος άλλος να το πράξει. Η φύση, το περιβάλλον, ένας θεός που ρίχνει τους κεραυνούς από εκεί πάνω, μια ανώτερη δύναμη τέλος πάντων... Έτσι που τα κάναμε!
      Αφιλάκια με πολλά "α" ♥

      Διαγραφή
  10. Μαρία μου, έκανες μια εξαιρετική επιλογή και βρήκες στόχο με τη μία!
    Γέλασα πάντως με τα σχόλια των φίλων πιο πάνω για την "παρανομία"...:))
    Μωρέ, το "το τέρας, αμάν, παίζει κουμκάν" στις πλάτες μας επάνω και τελειωμό δεν έχει!
    Αμ, θα έχει, πού θα πάει... Αρκετά δύσκολα, αλλά θα έρθει η ώρα.
    Σε φιλώ, κορίτσι μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαχαχα... πού το θυμήθηκες το τραγουδάκι;
      Ταιριάζει στην περίσταση και στο χάλι μας.
      Φιλιά Γλαύκη μου και καλή Σαρακοστή!

      Διαγραφή
  11. Κοίτα να δεις Κανελλάκι μου πόσο επίκαιρος ήταν ο Ντοστογιέφσκι τόσα χρόνια πριν, αλλά και τότε τα ίδια γινότανε μάλλον για να τα σατιρίζει με τον τρόπο του...
    Ακριβώς σε αυτήν την άνεση της βόλεψης Κανελλάκι μου ποντάρουνε εκείνοι που μας έχουν βάλει εκεί μέσα στο κήτος και εμείς βολεμένοι, ούτε έναν λόξυγκα δεν του προκαλούμε να ελευθερωθούμε από την δυσοσμία που μας προκαλεί...
    Καλή Σαρακοστή αγάπη μου με υγεία και ειρήνη στον κόσμο...και ο Θεός βοηθός Κανελλάκι μου Σ.Λ. φιλώ σε.❤

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ¨"επιχειρηματολογούμε για τα οφέλη που αποκομίζουμε απ’ τον δεσμώτη μας, αλλά δεν αρθρώνουμε λέξη για μια ενδεχόμενη έξοδό μας....> ωχ ωχ αλήθεια στο λέω όταν το διάβασα σα να έπεσε το βλέμμα μέσα μου και τρόμαξα τόσο που ίσως και να θέλω να βάλω τα κλάματα... ουφ..
    ΤΙ θέλω και σε διαβάζω, αυτά παθαίνω ...
    Καλή συνέχεια
    σε φιλώ :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έλα ντε! Τι θέλεις κι έρχεσαι σε τέτοια κακόφημα μέρη; 🙂
      Φιλί αεροπλανικό, Μάνια μου ♥

      Διαγραφή

Ευχαριστώ πολύ για τα σχόλιά σας.