Σάββατο 30 Δεκεμβρίου 2023

Ο άνθρωπος που φοβόταν τα χέρια του

 


Είμαι ένας άνθρωπος που αρνιόταν να χρησιμοποιεί τα χέρια του

“Χρόνιος αντιρρησίας χρήσης άνω άκρων” η διάγνωση

Από μικρός άκουγα μόνο

“Να κρατάς άμυνα σ’ όσους είναι πιο δυνατοί

Να βαράς αλύπητα όσους είναι αδύναμοι”

Στο σχολείο μού δίδαξαν πως πρέπει πάντα να βγαίνω νικητής

και πως η ήττα είναι ντροπή

Κι όποιος σταθεί εμπόδιο “Χτύπα τον για να μάθει”

 

Στο σπίτι με ξαγρυπνούσαν τα ουρλιαχτά της μάνας

κάτι βράδια που της χτυπούσε το κεφάλι στον τοίχο

ο πατέρας “οι γυναίκες θέλουν ξύλο για να στρώσουν”

Στη γειτονιά έβλεπα φίλους να πετροβολούν αδέσποτα

Να δοκιμάζουν τις σφεντόνες τους στα σπουργίτια

Στο στρατό εκπαιδεύτηκα να σημαδεύω αόρατους εχθρούς

“Χτύπα τους στο ψαχνό”

 

Σε κάθε γωνιά της ζωής μου παραμόνευε κι ένα “Χτύπα”

Στη δουλειά ο προϊστάμενος με παρότρυνε να χτυπήσω μια καλή

θεσούλα “αν δεν χτυπήσεις κάτω απ’ τη ζώνη δεν πρόκειται να προκόψεις”

Επαγγελματίας Ανεπρόκοπος έμεινα

Οι φίλοι μ’ έκαναν πέρα γιατί ποτέ δεν χτυπήθηκα μαζί τους

“τι άντρας είσ’ εσύ που δεν παλεύεις;”

Φοβήθηκα τα χέρια μου, τ’ ομολογώ

μην έρθει η ώρα που θ’ αυτομολήσουν απ’ το κορμί μου

κι επανέλθουν στις συμβατικές ρυθμίσεις τους

ΧΤΥΠΑ

 

Τη μέρα που αποφάσισα να κόψω τα χέρια μου

“Άχρηστα πετσιά, κουράστηκα με δαύτα

Θα τα πετάξω στ’ αγρίμια να ξαλαφρώσουν οι ώμοι μου”

Ήταν ένα βροχερό απόγευμα στο κέντρο

Τα πουλιά χτυπούσαν τρομαγμένα τα φτερά τους μέσα στα καπνογόνα

Οι αστυνόμοι χτυπούσαν τους διαδηλωτές

Τα παιδιά ξυλοκοπούσαν ανελέητα ένα σκουρόχρωμο χαμίνι

Λυσσασμένα ανθρωπόμορφα σκυλιά χτυπούσαν μετανάστες

Κυλούσε το αίμα από παντού γινόταν πηχτή λάσπη και γλιστρούσε στους υπονόμους

 

Κι ήρθε απ’ το πουθενά και κούρνιασε στο κρεμασμένο χέρι μου

ένας αλήτης σκύλος

που δεν ήξερε να γαβγίζει ο άθλιος

Με κάτι ακατάληπτα γουργουρητά αγκάλιασε το φόβο μου

Χάιδεψε την παλάμη μου με τις βρωμότριχές του

Κι ένιωσα να φλέγονται τα χέρια μου

Τους νευροδιαβιβαστές να ξαναμπαίνουν σε λειτουργία

Όλα τα “ΧΤΥΠΑ” που με σφυροκοπούσαν τόσα χρόνια

σκορπίστηκαν σαν πολύχρωμος χαρτοπόλεμος στη γκρίζα πόλη

 

Εκείνη τη σκυλίσια μέρα λοιπόν

ένα δίποδο ον έμαθε την ορθή λειτουργία των χεριών του

από ένα τετράποδο κυνηγόσκυλο που δεν διέθετε χέρια

παρά μονάχα ένα σπάνιο βίτσιο

να κυνηγάει τις χαρές του

στις ερημιές των ανθρώπων.

 


Η συμμετοχή μου στο 31ο Συμπόσιο Ποίησης που οργάνωσε και φιλοξένησε η Αριστέα μας στον ιστότοπό της  Η ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ΩΡΑΙΑ

Ευχαριστώ θερμά τους φίλους και τις φίλες που αγκάλιασαν τη συγκεκριμένη συμμετοχή μου. Η λέξη-κλειδί αυτού του συμποσίου ήταν η “αγκαλιά”. Και με αφορμή τη λέξη αυτή, δημιουργήθηκαν 31 αγκαλιές-συμμετοχές. Κάθε μια ιδιαίτερη και συγκινητική. Κι όλες μαζί, μια τεράστια κυκλωτική αγκαλιά γύρω απ’ την Αριστέα, που σε μια δύσκολη περίοδο της ζωής της, μας απέδειξε περίτρανα πως η “Ζωή είναι ωραία”, κυρίως όταν χρειαστεί να δώσεις γενναίες μάχες γι’ αυτήν. Ολόψυχα σάς εύχομαι να βγαίνετε νικητές στις μικρές και μεγάλες μάχες της ζωής σας! Καλότυχη να είναι η νέα σας χρονιά, πιο φωτεινή και πιο ανθρώπινη Y

 


[Οι φωτογραφίες της ανάρτησης προέρχονται απ’ το διαδίκτυο και ανήκουν στους δημιουργούς τους]

 

 

31 σχόλια:

  1. Ήταν αργά βράδυ όταν ξεκίνησα να διαβάζω. Και έφτασα εδώ με σταδιακά ανεβασμένη συγκίνηση. Με μια μουσική σαν χαλί να κλείνει τον πνευματικό μου κύκλο αφοσίωσης στην ανάγνωση. Περνώντας στίχο-στίχο, η συγκίνηση μεγάλωνε, ο προβληματισμός ανέβαινε, οι αλήθειες γίνονταν πολλές, σκληρές. Τα συναισθήματα δυνατά. Ώσπου συνάντησα εκείνο το μαλλιαρό σκύλο της εικόνας. Εκεί ...παραδόθηκα. Κάτι έγινε μέσα μου, κάτι ρίγησε. Κάποια δάκρυα προσπαθούσαν να βγουν απ' τα μάτια μου. Αυτό ήταν! Η επιλογή μου είχε ήδη γίνει. Έτσι ένιωσα. Ένιωσα ότι σ' αυτό το ποίημα θα ακουμπούσα πολύ και δυνατά.
    Και το αγάπησα, το πόνεσα γιατί με λύτρωσε.
    Μαρία μου, μία ακόμα φορά, τα πιο θερμά μου συγχαρητήρια για το λόγο σου μα κύρια για τη θεματολογία σου. Αυτό, που πιάνεις στον αέρα. Σαν την αστραπή.
    Καλή χρονιά να ευχηθώ από την καρδιά μου για όλους σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν κάτι στολίζει μονίμως τη διάθεσή μου, είναι η ευγένεια της ψυχής σου και ο καλός σου λόγος που όλα τα γλυκαίνει. Γιάννη μου, όσα ευχαριστώ κι αν σου πω, θα είναι λίγα.
      Οι ευχές μου για τη νέα χρονιά συμπεριλαμβάνουν την σταθερή πορεία μας σ' αυτόν τον κύκλο φιλίας που διατηρούμε χρόνια. Σου εύχομαι ολόψυχα να σε βρουν τη νέα χρονιά όλα όσα ονειρεύεσαι κι όλα όσα αξίζεις να ζήσεις!

      Διαγραφή
  2. Μαρία μου, συγχαρητήρια για το πανέμορφο ποίημα σου. Πάντα μας χαρίζεις υπέροχες και ξεχωριστές ποιητικές συγκινήσεις και συναισθήματα.
    Να έχεις μια όμορφη, καλή, ευλογημένη και δημιουργική χρονιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να 'σαι καλά Μαράκι μου! Σ' ευχαριστώ πολύ για τα λόγια σου και για όλα όσα μοιραζόμαστε και σου εύχομαι κάθε ευτυχία για τη νέα χρονιά!

      Διαγραφή
  3. Μαρία μου χρόνια σου πολλά! Συγχαρητήρια για το ποίημα σου, πάντα θίγεις ένα φλέγον θέμα με μοναδικό τρόπο! Σου εύχομαι να έχεις μια όμορφη χρονιά, με υγεία, και αγάπη! Κι εύχομαι επιτέλους να εισακουστούν οι ελπίδες μας για καλύτερες μέρες! Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μακάρι να εισακουστούν έστω και οι μισές, Μαίρη μου. Ας είμαστε όλοι μας καλά και να πορευόμαστε ενωμένα και συντροφικά.
      Χίλιες ευχές απ' την καρδιά μου για τη νέα χρονιά 💗

      Διαγραφή
  4. Ευφάνταστη ιδέα να χρησιμοποιήσεις ένα ψυχιατρικό πρόβλημα και να καυτηριάσεις όλα τα κακώς κείμενα της κοινωνίας μας. Και η λύτρωση; Ούτε που πήγαινε ο νους μου....Μπράβο σου. Θερμά συγχαρητήρια και για την πρωτιά
    Καλή νέα χρονιά Μαρία μου
    Να φέρει στον κόσμο ό,τι στέρησαν οι προηγούμενοι αλλά κυρίως την υγειά μας
    Να περάσεις καλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αμήν στις ευχές σου και ένα μεγάλο ευχαριστώ για τα λόγια σου, Αννούλα μου!
      Η αλήθεια πάντως είναι ότι το "ψυχιατρικό πρόβλημα" αφορά περισσότερο την κοινωνία μας και την αχαλίνωτη ροπή μας προς τη βία και το μισανθρωπισμό.
      Καλή Πρωτοχρονιά κι ό,τι καλύτερο στη ζωή σου!

      Διαγραφή
  5. Περιεκτικός ο λόγος σου Μαρία μου! Ματιά διεισδυτική που μπλέκει ωστόσο αρμονικά με ένα βαθύ συναίσθημα, με ζώσα μνήμη και ηθικές αξίες. Έκφραση απλή και κατανοητή με το δικό σου ξεχωριστό ύφος και στίχους γεμάτους νοήματα και προβληματισμό. Αυτά που κουβαλάμε μέσα μας, κρυμμένες αλήθειες, που ανατρέπονται από την τρυφερότητα μιας ψυχής ελεύθερης, που ότι γλυκό διαθέτει η ψυχή τους, το κάνουν χάδι. Και έτσι αναθεωρείς. Το είπα πολλές φορές κι άλλες τόσες το ‘γραψα. « σ’αυτό τον κόσμο όσα δεν έχουν μιλιά, έχουν την πιο αληθινή φωνή» (όχι δεν είναι δικό μου, το διάβασα κι από τότε το κουβαλώ μέσα μου) Γιατί η αγάπη σε κάνει να νιώθεις την αγκαλιά πιο ζεστή, πιο αληθινή!
    Μαρία μου, γι αυτό που διάβασα με πολλή συγκίνηση, πολύ σ’ ευχαριστώ! Να είσαι καλά!
    Καλή Χρονιά με υγεία, με περισσότερα χαμόγελα και αισιοδοξία κι ας χαρίσει επιτέλους στον καθένα αυτό που του αξίζει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ταυτίζομαι μ' αυτό που διάβασες, Αννίκα μου. Είναι που μέσα στην τόση φλυαρία, η σιωπή πολλές φορές είναι τόσο περιεκτική σε αλήθειες και νοήματα... Απείρως σ' ευχαριστώ για την παρουσία σου εδώ στο Απάγκιο και για τα σχόλιά σου που με τιμούν πολύ. Η ευχή σου στο τέλος του σχολίου, είναι ό,τι πιο ουσιαστικό και την συνυπογράφω. Να είσαι καλά 💕

      Διαγραφή
  6. Ξαναδιαβάζω όλα τα ποιήματά σας, όταν καταφθάνω στο χώρο σας παρ 'ολο που το έχω κάνει άπειρες φορές, όταν φθάνει η συμμετοχή, όταν τη φτιάνω και ψάχνω να κοκκινίσω την επίμαχη λέξη, όταν πρέπει να επιλέξω μετά το απόσπασμα που μου άρεσε και αντιπροσωπεύει το ποίημα ....
    Είμαι βιτσιόζα, λατρεύω την ποίηση, λατρεύω τις λέξεις, λατρεύω την ικανότητα των ποιητάδων να με συγκινούν, να με γεμίζουν εικόνες και συναισθήματα, την ικανότητά τους να με κάνουν ζηλεύω... Να ήθελα να το έχω γράψει εγώ!
    Ναι, αυτό το ποίημα θα ήθελα να το έχω γράψει εγώ! Να γράψω για τον σκύλο, να αποδώσω έτσι αυτή την ανιδιοτελή αγάπη, να έχω γράψει αυτό το φανταστικό κλείσιμο
    "ένα τετράποδο κυνηγόσκυλο που δεν διέθετε χέρια
    παρά μονάχα ένα σπάνιο βίτσιο
    να κυνηγάει τις χαρές του
    στις ερημιές των ανθρώπων"

    Φανταστική Μαρία, άξια διακρίθηκες!
    Σε ευχαριστώ από καρδιάς για τα υπέροχα λόγια σου, τόσο εδώ, όσο και στην ανάρτηση λήξης.
    Με συγκίνησες!
    Συνεχίζουμε, γιατί έτσι είναι η ζωή... Μια συνέχεια... Καλά και κακά, όλα εναλλάσσονται.
    Χρόνος φεύγει, χρόνος έρχεται... Σταθερή είναι μόνο η αληθινή αγάπη!

    Σε φιλώ!
    Καλή χρονιά, Μαρία μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το να γίνεσαι η αφορμή για να γραφούν όλα αυτά πάντως, δεν είναι και λίγο. Τα ευχαριστώ μου αφορούν κυρίως τα μαθήματα ζωής που μας έδωσες μέσα απ' αυτή την οδυνηρή εμπειρία σου. Το μόνο που θα αφήσω σαν ευχή, σαν παράκληση αλλά και σαν προσδοκία, είναι να πραγματοποιήσεις τις απειλές σου περί μελλοντικών συμποσίων. Και ενημερωτικών σημειωμάτων απαρεγκλίτως!
      Φιλί γλυκό και υπόκλιση στην ομορφιά σου 💝

      Διαγραφή
  7. Υπέροχο όπως όλα σου
    . Συγχαρητήρια για τη διάκριση εύχομαι παντού στη ζωή σου επιτυχίες για κάθε μέρα της νέας χρονιάς που έρχεται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να είσαι καλά Ζουζού μου! Σ' ευχαριστώ απ' την καρδιά μου και εύχομαι κάθε καλό στην οικογένειά σου για τη νέα χρονιά!

      Διαγραφή
  8. Ε, εντάξει, ο επαγγελματίας φαίνεται! Τι να πω, βρε Μαρία μου; Πώς καρφώνεσαι κάθε φορά έτσι; Με την πρώτη ανάγνωση κατάλαβα ότι το συγκεκριμένο ποίημα ήταν δικό σου. Έχεις συγκεκριμένη θεματολογία και πολύ αναγνωρίσιμα εκφραστικά μέσα. Και, παρ'όλο που δεν το ψήφισα το ποίημά σου, ένιωσα ότι διάβαζα κάποιο από τα ποιήματα που διαβάζαμε στο σχολείο (των ήδη δοκιμασμένων και αναγνωρισμένων, δηλαδή, ποιητών), μπράβο!
    Πάντα τέτοια, λοιπόν! Όσο για τον νέο χρόνο, που σιγά-σιγά πλησιάζει και κοντεύει να μας χτυπήσει το κουδούνι, εύχομαι υγεία, αγάπη, αισιοδοξία, και άφθονη δημιουργία!
    Φιλάκια πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εύχομαι ολόψυχα να σου χτυπήσει το κουδούνι μια καλότυχη και καλοπόρευτη νέα χρονιά, Πίπη μου. Σ' ευχαριστώ πολύ για τα λόγια σου και περιμένω νεώτερα απ' τις θρυλικές βεράντες σου. Ολάνθιστες & μοσχοβολιστές να είναι πάντα 🌼🌻🌺💐

      Διαγραφή
  9. Μαρία μου, η ποιητική σου δημιουργία υπέροχη όπως πάντα, κι ας μην την επέλεξα αυτή την φορά.
    Σκληρές αλήθειες κάνουν πάρτι μπροστά στα μάτια μας μέσα από τον καλοδουλεμένο λόγο σου!
    Συγκινεί και ταράζει, κάτι σαν σφαλιάρα με δεξιοτεχνία δοσμένη...;-)
    Θαυμάσιες ευχές έδωσες για όλους και μακάρι να πιάσουν τόπο!
    Καλή Χρονιά, κορίτσι μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ πολύ Γλαύκη μου! Καλή Πρωτοχρονιά, κάθε καλό στην οικογένειά σου, υπομονή και δύναμη για όσα μας επιφυλάσσει η νέα χρονιά 💖

      Διαγραφή
  10. Μαρία μου πάντα έχεις κάτι ιδιαίτερο να μας δώσεις!
    Συγχαρητήρια για την συμμετοχή σου και για την πρωτιά.
    Να έχεις μια όμορφη χρονιά, γεμάτη υγεία, χαρά, δύναμη, επιτυχίες, δημιουργικότητα και ό,τι ακόμα επιθυμείς.
    Πολλά πολλά εορταστικά φιλιά :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανταποδίδω τις ίδιες ευχές και για σένα, Μαρίνα μου!
      Να περάσεις όμορφες, ζεστές, οικογενειακές στιγμές με τους δικούς σου ανθρώπους 💝
      Κάθε καλό στην οικογένειά σου!

      Διαγραφή
  11. Πρωτότυπη σύλληψη και εξαιρετικό το αποτέλεσμα! Ξεχώρισε και ανέβασε το Συμπόσιο ακόμα ψηλότερα. Γνωρίσαμε στη ζωή μας τόσους ανθρώπους που φοβόνταν τα χέρια τους και τους προσπεράσαμε, δεν αναρωτηθήκαμε ποτέ το γιατί. Μας έμεινε μόνο μια πικρία. Εσύ μας έκανες να τους θυμηθούμε και να τους κατανοήσουμε. Μπράβο Μαρία μου!
    Καλή χρονιά με υγεία και πολλές επιτυχίες σε ό,τι επιχειρείς. Να περάσεις τέλεια την Πρωτοχρονιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ πολύ Μαρία μου! Εύχομαι η νέα χρονιά να σου φέρει όλα όσα προσδοκείς, υγεία και χαμόγελα στην οικογένειά σου

      Διαγραφή
  12. Αντε τώρα να βρω λόγια για να εκφράσω αυτό που νιώθω Κανελλάκι μου διαβάζοντας την συμμετοχή σου από την πρώτη φορά!...Ανατρίχιασα από το νόημα του μέχρι να φτάσω στο τέλος και να λιώσω από την συγκίνηση και την τρυφερότητα...
    Πως το καταφέρνεις και το κάνεις αυτό πες μου!! Μπράβο για την πρωτιά
    Καλή χρονιά Κανελλάκι μου με υγεία και σου φέρει τα καλύτερα της αγάπη μου Σ.Λ ❤

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και χωρίς λόγια, καταλαβαινόμαστε Ρουλάκι μου.
      Να 'σαι καλά, να έχετε μια καλοπόρευτη χρονιά, με υγεία πάνω απ' όλα και άφθονες χαρές!
      ΣΛ για να μας πάει καλά η χρονιά, με όλη μου την αγάπη και εκτίμηση 💖

      Διαγραφή
  13. Καλή χρονιά με υγεία και χαρά, Μαρία μου!
    Άργησα να περάσω, όπως άργησα να ξαναπεράσω για δεύτερη ανάγνωση και δεν πρόλαβα να ψηφίσω.
    Συγχαρητήρια για την συμμετοχή σου και για την διάκριση!
    Το ποίημα σου συμπεριλαμβάνει όλα τα κακά της εποχής μας και τα καυτηριάζει με τον δικό σου μοναδικό τρόπο!
    Και η λύση έρχεται αναπάντεχα!
    Πόσο εύκολα, με ένα χάδι και μια αγκαλιά!
    Τόσο απλά!
    Να είσαι καλά και να μας χαρίζεις τέτοια καλούδια!
    Συγχαρητήρια και στην Αριστέα μας που μας δίνει δείχνει ότι όντως η ζωή είναι Ωραία και πρέπει να παλεύουμε κσι να μην το βάζουμε κάτω.
    Πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να 'σαι καλά, Ρένα μου!
      Τις ολόθερμες ευχές μου για τη νέα χρονιά, να σου φέρει όλα όσα επιθυμείς και να είναι γεμάτη πολύτιμα "κουρελάκια" που στα χέρια σου γίνονται έργα τέχνης 💖

      Διαγραφή
  14. Το έξοχο ποίημά σου είναι ένας αληθινός ΥΜΝΟΣ στον Άνθρωπο, τον Άνθρωπο που αντιστέκεται στην αλλοτρίωσή του από το ρατσισμό, το φασισμό, την Απανθρωπιά.
    Είναι ένα ΕΡΓΟ που θα πρέπει να διδάσκεται.
    Σε ευχαριστούμε Μαράκι με την όμορφη ψυχή και σου εύχομαι εγκάρδια, υγεία, πνευματική διαύγεια και να γράφεις, να γράφεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κάτι τέτοια σχόλια, από κάτι ανθρώπους σαν κι εσένα, με τιμούν αφάνταστα και μου δίνουν ώθηση για ν' αντέχω και να γράφω...
      Σ' ευχαριστώ απ' την καρδιά μου, Ευρυτάνα!

      Διαγραφή
  15. Συγχαρητήρια Μαρία! Όχι τόσο για την θέση, που θα συνεχίζω να το λέω, την έχεις "καπαρωμένη" όταν και όποτε θέλεις, όσο για την γραφή σου που πάντα είναι ιδιαιτερη, καυστική και συναισθηματική.

    Καλή χρονια με υγεία εύχομαι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μου αρκεί το σχόλιο για τη γραφή και όσα αυτή καυτηριάζει, Μάκη. Αν έχουμε κοινές ευαισθησίες και αγωνίες, τότε έχει νόημα όλο αυτό που συλλογικά κάνουμε.
      Ολόψυχα σου εύχομαι καλές περπατησιές στη νέα χρονιά, να σου φέρει όλα όσα ονειρεύεσαι και να κυλήσει ανέφελη και καλότυχη ☘🌼🌻

      Διαγραφή

Ευχαριστώ πολύ για τα σχόλιά σας.