Πέμπτη 25 Μαρτίου 2021

Έτσι ήτανε

 


Παππού, σήκου, παππούλη: Σήμερα είναι μέρα επίσημη: Τι φυλάς το στρώμα και βογγάς; Όλο βογγάς κι όλο μαλώνεις – σώνεις πια: Έβγα να ιδής: Έλα ν’ αλλάξης και να πας στην αγορά. Ο κόσμος έχει πανηγύρι σήμερα – Σάββατο Λαζάρου:

Το μαθητούδι ζωηρό, καθώς μπήκε στο σπίτι, έφυγε κιόλα. Τόξερε ο παππούς πως ήταν η τρανή. Παραμονή, της Έξοδος η μέρα… Αχ, τέτοια μέρα δε θα ξαναφανή – μήτε ο θεός να δώση:

Τόξερε ο παππούς, κι αυτό από μέρες κι από νύχτες συλλογιόταν. Ο πονεμένος νους του σερνότανε τριγύρω στη μεγάλη Θύμηση. Και την περίμενε τη μέρα αυτή, σα νάτανε ναρχόταν άλλη μια φορά, πρώτη φορά – του κάκου:

Μα του μικρού ταγγόνου οι χαρωπές φωνές του ξάφνισαν το νου. Κι εκεί, να πάλι το τρελόπαιδο μπροστά του. Άφησε τις τρεχάλες για να ξαναρθή και να του γίνη πειρασμός και πάλι.

-Ακόμα κάθεσαι, παππούλη; Λεχώνα θα μου γίνης αυτού πέρα; Απόλυσε κι η εκκλησιά:

-Καλά, καλά, μωρέ παιδί, μη με μαλώνεις τόσο· γέρος είμαι, δε μπορώ να σηκωθώ. Εδώ άσε με να σήπωμαι…

-Τι είπες; Δεν ακούς; Περνάει η Έξοδο!

Αυτός ο λόγος χτύπησε το γέρο αλλόκοτα. Της λιτανείας η βοή, που έφτανε απ’ τον άλλο δρόμο, κρυφή τρεμούλα τούχυσε στα σωτικά· ο νους του σάλεψε άξαφνα.

-Έφτασα: Τ’ άρματά μου:

Ορθός τινάχτηκε σαν παλληκάρι. Ανάλλαγος, ανάμαλλος ζώστηκε το σπαθί. Και βγήκε.

Τα μάτια αγριωπά στυλώνει γύρω του. Κάτι σα να ζητή. Το κανόνι και το τουφέκι γεμίζει όλη τη χώρα μ’ αμέτρητη βοή. Κόσμος πολύς στην αγορά. Όλοι ντυμένοι τα καλά τους. Όλοι τ’ άρματα κρατούν – και ρίχνουν:

Ο λαός παίζει με τη φαντασιά του το παιγνίδι αυτό, στο χρόνο μια φορά. Θέλει να ξαναζωντανέψη τη μεγάλη εικόνα, έτσι για να δη «πώς ήτανε» – κι ο γέρος πάει να το πιστέψη.

Βρίσκεται με ταγγόνι στης λιτανείας την ουρά, κι ακολουθούν. Τέλος στους Τάφους έφτασαν. Εκεί χιλιάδες συναγμένοι στέκονται κι ακούν έναν που βγάνει λόγο, μα ο λόγος είν’ ατέλειωτος. Ο γέρος ακούει, και δεν καταλαβαίνει. Ακούει, και καρτερεί· σαν κάτι φαίνεται να καρτερή…

-Ωρέ, δεν ήταν έτσι: κράζει με δυνατή φωνή.

Άφησε στη μέση τη γιορτή και πήρε το δρόμο πίσω για το σπίτι. Θυμωμένος φαίνεται. Βογκάει, στ’ αγγόνι δε μιλεί. Άξαφνα σταματάει. Εκεί κοντά του κάποιος τραγουδεί. Ένας τυφλός, χωριάτης διακονιάρης, στρωμένος καταγής, παίζει τη λύρα του και τραγουδεί. Λέει το θλιμμένο, το μοιρολόγι του Μεσολογγιού.

Ορθός ο γέρος, άσειστος ακούει. Βρύση πάνε τα μάτια του. Κλαίει ήσυχα, και δε μιλεί. Τέλος κόπηκε το τραγούδι.

-Να, ωρέ, έτσι ήτανε:

Αυτό είπε μοναχά. Και γύρισε στο σπίτι του και στον καϊμό του.



Γιάννης Βλαχογιάννης - 16/12/1911

“ΕΤΣΙ ΗΤΑΝΕ” από το βιβλίο “ΜΕΓΑΛΑ ΧΡΟΝΙΑ” Εκδόσεις ΕΣΤΙΑ

-----------------------------------------------------------------------

Ζωγραφικός πίνακας: “Η αυτοθυσία”, εκτίθεται στο μουσείο ιστορίας και τέχνης του Μεσολογγίου, François-Émile de Lansac (1827)

23 σχόλια:

  1. Καλημέρα. ΕΞαιρετικό απόσπασμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και ταιριαστό με τα πρόσφατα ρεζιλίκια μας.
      Την καλησπέρα μου, αρχηγέ!

      Διαγραφή
  2. οι αναρτήσεις σου, ένα σχολειό ολάκερο, όμορφή μου Μαρία!
    σε ευχαριστώ!

    εχεις παντα την αγαπη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Όταν οι φανφάρες σκιάζουν την πραγματικότητα. Και η πραγματικότητα ήταν σκληρή, γεμάτη πόνο, με αγώνες καθημερινής επιβίωσης για τους ανθρώπους εκείνους που η ιστορία τους έκανε ήρωες.
    Την Καλημέρα μου, Μαρία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολλά κόκαλα θα έτριζαν απ' τους τάφους τους αυτές τις μέρες.
      Κι αν υπήρχε ένας σύγχρονος Βλαχογιάννης σήμερα, τα ίδια θα έγραφε.
      Καλησπέρα, Βασίλη.

      Διαγραφή
  4. Έτσι ήταν Μαρία μου και έτσι θα είναι!
    Έχουμε δρόμο μπροστά μας και καλά θα κάνουμε να φορέσουμε γερά παπούτσια γιατί μόνο έτσι θα τον περπατήσουμε!
    "Ο λαός παίζει με τη φαντασιά του το παιγνίδι αυτό, στο χρόνο μια φορά. Θέλει να ξαναζωντανέψη τη μεγάλη εικόνα, έτσι για να δη «πώς ήτανε» – κι ο γέρος πάει να το πιστέψη... και εμείς μαζί του!

    Πολλά και πάλι, πάλι και πάλι τα ευχαριστώ ΚΑΙ για το παραπάνω κείμενο, με πολλά ΑΦιλάκια καρδιάς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ως πότε θ' αντέξει κι αυτός ο λαός, άραγε;
      Θλίψη, θυμός και ντροπή απ' αυτό το κακόγουστο πανηγύρι που έστησαν με δημόσιο χρήμα.
      Το κείμενο αυτό με εκφράζει απόλυτα.
      Τα φιλιά μου Στεφανία μου!

      Διαγραφή
  5. Ναι, ένα μεγάλο απόσπασμα που αναδεικνύει πάρα πολλά πράγματα Μαρία μου.
    Ο Αγώνας είναι ένα βίωμα διαφορετικό που δεν μπορεί να γίνει "λόγος". Που δεν μπορεί να αποτελέσει εμπόρευμα για "παράτες" και "φούμαρα".
    "Δεν ήταν έτσι"! Αλήθεια είναι! Νιώθει ο παλιός υπέργηρος αγωνιστής την αλήθεια. Την έχει βιώσει. Ήταν εκεί. Μέσα στην αντάρα του πολέμου, στο αίμα της φρίκης. Είδε! Άκουσε! Και όλα αυτά τα συναισθήματα μόνο σε κάτι αληθινό απ την ρίζα της καρδιάς του μπορούν να βγουν. Από ένα μοιρολόι! Όχι από έναν ξύλινο λόγο.
    Συγκλονιστικό απόσπασμα και αναφορά καλή μου φίλη και είναι ευλογία στο ότι γίναμε και εμείς κοινωνοί της.
    Την καλησπέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι ο ερευνητής που συγκέντρωσε τα αρχεία και εξέδωσε τα Απομνημονεύματα του Στρατηγού Μακρυγιάννη. Αν τα είχαν μελετήσει όλοι αυτοί που τον έβαλαν στο στόμα τους αυτές τις μέρες, θα έψαχναν λαγούμι να κρυφτούν... αλλά πού να τη βρουν τη μπέσα;
      Την καλησπέρα μου Γιάννη μου.

      Διαγραφή
  6. Ένα όμορφο βιβλίο (οποιοδήποτε για την Ελληνική Επανάσταση) που το ξεφυλλίζεις, διαβάζεις κάποιες σελίδες, αρχίζεις να αισθάνεσαι κάπως και στο τέλος διαπιστώνεις πως πρόκειται για ένα βιβλίο όπου ο συγγραφέας δεν παρουσιάζει μια απλή ιστορία, αλλά είναι η ίδια η ιστορία, είναι βίωμα από εκείνα τα πολύτιμα που σημάδεψαν όσους είχαν την τύχη (την οποία αναθεμάτιζαν εκ των υστέρων) να ζήσουν μετά την ηρωική Έξοδο. Κι έρχονται στο νου σκληρές αλήθειες για το φόβο, το πείσμα, τον ηρωισμό, την καρτερία, την πείνα που βίωσαν. Συγκίνηση μα και οργή ανάξιοι να καταχρώνται τον αγώνα ενός έθνους για την ελευθερία και το φιλότιμο (αν υπάρχει) να ξοδεύεται σε φιέστες και μεγάλα λόγια.
    Ο πανηγυρικός της ημέρας έκλεισε με το καλύτερο τρόπο Μαρία μου. Μ' αρέσει ο Βλαχογιάννης. Αν ζούσε σίγουρα θα έλεγε: "Η ακολασία αυτή η βακχική, η σπατάλη της μπαρούτης και όλη η μάταιη επίδειξη, είχανε και πολιτικό λόγο....Οι πιστοί θα περιμένουν να πληρωθούν για τις απιστίες τους"
    Χρόνια Πολλά Μαρία μου!
    Σε φιλώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ...να πληρωθούν για τις υπηρεσίες τους....συγνώμη, από κεκτημένη ταχύτητα, αλλιώς δεν βγάζει νόημα.

      Διαγραφή
  7. Υπέροχο κείμενο , δεν έχω γνώση του βιβλίου όμως σίγουρα εκφράζει το πνεύμα της εποχής και των γεγονότων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Eίναι ο συγγραφέας των απομνημονευμάτων του Μακρυγιάννη, Γεωργία μου.
      Καλή νέα εβδομάδα εύχομαι να έχεις ♥

      Διαγραφή
  8. Κι όλη αυτή η "η σπατάλη της μπαρούτης", εν μέσω αδιάκοπων θανάτων στα χειμαζόμενα νοσοκομεία. Ούτε κι αυτό τον ύστατο φόρο τιμής στους νεκρούς δεν τήρησαν.
    Αννίκα μου, ένα μεγάλο ευχαριστώ για το εξαιρετικό σου σχόλιο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αγώνας ήτανε και μοιρολόι και θάνατος. Όχι φιέστα.
    Την αγάπη μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Κάπου μέσα μου πιστεύω πως οι ήρωες δε ζητούν ούτε τη γιορτή, ούτε το μοιρολόι.
    Κάπου μέσα μου πιστεύω πως θα ήθελαν απλά να ζήσουμε με αξιοπρέπεια, χωρίς να συμβιβαστούμε και όταν χρειαστεί να πάμε κόντρα στις πιθανότητες να το κάνουμε.
    Μα οι σκέψεις μου, δεν είναι αρκετά γκουρμέ και έτσι έχουν λίγη σημασία.
    Από την άλλη, εδώ τσιμεντώνονται τα σύμβολα της ιστορίας, οι σκέψεις μου θα μετράνε;
    Το σήμερα, δεν είναι αντάξιο του μεγαλείου ψυχής των προγόνων μας.
    Αλλά φαντάζομαι όλοι μίλησαν για τα φαντασμαγορικά μας μεγαλεία, οπότε αυτό μετράει!
    Αχ Μαρία μου!
    Πάντα καταφέρνεις να μας προβληματίσεις με τον πιο αβίαστρο τρόπο!
    Σε φιλώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχ Μαρίνα μου!
      Κουβαλάς τη σοφία ενός ώριμου ανθρώπου και η σκέψη σου, όχι μόνο μετράει, αλλά έχει μεγάλη αξία.
      Να την φυλάς σαν τα μάτια σου ♥

      Διαγραφή
  11. Πόσο συμφωνώ απόλυτα όμως Κανελλάκι μου με το Μαρινάκι μας από πάνω...τι όμορφο σχόλιο!!!
    Με κάλυψε πλήρως δεν θα μπορούσα να έγραφα κάτι άλλο από αυτά που έγραψε.
    Υπήρχαν και τότε εκείνοι που ήξεραν τον τρόπο πως να αποδώσουν φόρο τιμής στην έξοδο και πως να τον λάβουν εκείνοι που τον ένιωθαν!!
    Με πολύ εκφραστικό τρόπο έδωσε ο συγγραφέας την εικόνα της εποχής!!
    Στο σήμερα τώρα...η στιγμή που με συγκλόνισε και μόνο αυτή Κανελλάκι μου, ήταν όταν δυο παιδιά που δεν είχαν ακούσει ποτέ τον εθνικό ύμνο, τον ερμήνευσαν με τα χέρια και τα μάτια τους!!
    Γι αυτά τα παιδιά το χειροκρότημα μου και το δάκρυ της ευγνωμοσύνης μου Μαράκι μου!!!!Σ.Λ.
    Για το τώρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι, ήταν συγκλονιστικό αυτό το βίντεο!
      Και το χειροκρότημά μας γι' αυτά και για όλα τα παιδιά που αγωνίζονται να στήσουν τις ζωές τους, μέσα σ' αυτό το ρημαδιό.
      Την αγάπη μου Ρουλάκι μου ♥

      Διαγραφή
  12. Εξαιρετικό απόσπασμα. Και συγκινητικό.
    Να σαι καλά Μαράκι
    Καλό μήνα γι αύριο
    Την καλημέρα μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ευχαριστώ πολύ για τα σχόλιά σας.