Τετάρτη 31 Μαρτίου 2021

Απρίλης σκληρός *

Με τόσα ψέματα που έχουμε καταναλώσει τελευταίως, έχουν εξαντληθεί τ’ αποθέματα για την αυριανή πρωταπριλιά. Με γυμνές αλήθειες θα βολευτούμε από δω και πέρα. Με την επίγνωση πως ο κόσμος ασχήμυνε και πως ο ερχομός της άνοιξης είναι προσωπική μας ευθύνη.

Δίχως προετοιμασίες για πασχαλινά γλέντια κι εκδρομές, ξεσηκωνόμαστε μ’ ένα υπέροχο βαλσάκι που είχε γραφτεί ειδικά για τον δεύτερο μήνα της άνοιξης. Η ευτυχία άλλωστε, κρύβεται σε μικρές χαραμάδες του χρόνου. Σ’ ένα θεϊκό τραγούδι, σ’ ένα ματσάκι κατακόκκινες παπαρούνες, σε μια δειλά ειπωμένη αλήθεια και σε μια γενναία μοιρασιά αγάπης με όσους συνυπάρχουμε. Κάπως έτσι εξημερώνεται κι ο πόνος.

[…μη με ζαλίζεις λέγοντάς μου ότι ο κόσμος έχει ανάγκη χαρωπά ποιηματάκια.

 Αυτό που θέλει ν’ ακούσει ο άνθρωπος που βγήκε ζωντανός από το Άουσβιτς

 δεν είναι ότι τα πουλάκια κάνουν τσίου – τσίου στα κλαδάκια, αλλά ότι και

 κάποιος άλλος πέρασε από εκεί και ξέρει τι σημαίνει πόνος] 

έγραφε η Σίλβια Πλαθ, όταν προσπαθούσε να συμφιλιωθεί με τους προσωπικούς της εφιάλτες.


Τραγουδάει η Φωτεινή Βελεσιώτου, σε μουσική του Λάζαρου Σαμαρά και στίχους της Σοφίας Καραχάλιου. Περιλαμβάνεται στο -ζωντανά ηχογραφημένο- διπλό άλμπουμ της Φωτεινής «Τα Διαλεγμένα», που κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 2016.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

*Ο τίτλος είναι εμπνευσμένος απ’ το στίχο «Ο Απρίλης είναι ο μήνας ο σκληρός» του Τ.S. Eliot στην «Έρημη Χώρα» (μετ. Γ. Σεφέρης)

Φωτογραφία: Θάνος Τσάκαλος

29 σχόλια:

  1. Το βασικό είναι να έχουμε έναν καλό ήρεμο μηνα
    Αισιοδοξία και ελπίδα... Ουτοπικα ίσως αλλά είναι το μόνο που μας κρατάει όρθιους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό μήνα Μαράκι μου♥
      Με την ελπίδα ζωντανή και με ανοιξιάτικη διάθεση, προχωράμε...

      Διαγραφή
  2. Ναι, σίγουρα η αυριανή μέρα δεν χωράει άλλο ψέμα Μαράκι μου.
    Εύχομαι έναν μήνα με λιγότερο πόνο για όλους, κάθε πόνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σωστή η ευχή σου Νικολέτα μου.
      Μακάρι να κυλήσει έτσι ο Απρίλης ♥

      Διαγραφή
  3. Πρώτα πρώτα, θα μείνω στο "καμία διάθεση για ψέματα". Οι αλήθειες είναι αυτές που χρειάζονται τώρα. Η σύνδεση σου με την Εντίθ Πιαθ και τις παρόμοιες αλήθειες που έζησε και ήθελε να ακούσει, απόλυτα κατανοητή. Έχω σχετική εμπειρία από αυτά που συμβαίνουν σήμερα. Δεν ξέρω. Νιώθω την κούραση του κόσμου, αλλά και τη δική μου, μου λείπουν πολλά αλλά... θα κάνω ακόμα λίγη υπομονή, όχι πλέον για μένα αλλά για αυτούς που θα πρέπει να ξανανοίξουν τις δουλειές τους, να αισθανθούν κ πάλι παραγωγικοί κ χρήσιμοι.
    Την καλημέρα μου, Μαρία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σύλβια Πλαθ.. τι μπερδεμα πρωί πρωί.

      Διαγραφή
    2. Πολύ σωστά τα λες, Βασίλη. Για όλους αυτούς που ξεκινούν απ' την αρχή τις δουλειές και τις ζωές τους, για τα παιδιά μας και για όσους δοκιμάζονται, θα κάνουμε υπομονή.
      Ευχές για έναν καλότυχο μήνα!

      Διαγραφή
  4. Καλημέρα και καλό μήνα,Μαρία μου!
    Ο Απρίλης μπορεί να είναι σκληρός, όμως είναι ο μήνας των γενεθλίων μου και ομολογώ, πως του έχω αδυναμία.
    Σε φιλω πολυ!
    Παντα σε σκεφτομαι με αγαπη! Εισαι υπεροχη! Σε θαυμαζω και θελω να το ξερεις αυτο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μου αρέσουν τα βαλσάκια ακόμα και αν κρύβουν μια γλυκιά μελαγχολία!
    Κοίτα τι διάβασα (μέσα στα πολλά!) που όμως μίλησε στην καρδούλα μου:
    "Το πρόβλημα με την δυστυχία δεν είναι η κατάσταση αλλά οι σκέψεις πάνω σ' αυτή, γιατί οι σκέψεις μας δημιουργούν την πραγματικότητα μας"...
    Καλό μήνα να έχουμε γιατί πιο πολλά από ότι πιστεύουμε είναι στο χέρι μας!
    ΑΦιλάκια ανοιξιάτικα αυτά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πάντα με το γλυκό σου λόγο, τον παρηγορητικό και τον φιλοσοφημένο!
      Καλό μήνα να έχεις Στεφανία μου, ολάνθιστο και παραγωγικό ♥

      Διαγραφή
  6. Μαρία καλημέρα , καλό μήνα.. Η σημερινή Πρωταπριλιά έχει και αυτή τις χάρες της.. Φυσικά ..αν το βαλσάκι το χορέψεις στην εξοχή μέσα στα αγριολούλουδα και τις ανεμώνες.. Αν ξεχάσεις ότι ένα κομμάτι του εαυτού μας, μας ταλαιπωρεί κατοικοεδρεύοντας πάνω στα σύννεφα.. Αν διαλογιστείς ότι αυτοί (που σήμερα γιορτάζουν) που μας κυβερνάνε είναι οι δικοί μας εκπρόσωποι..
    Γιατί όχι λοιπόν, σύμπλευση της πραγματικότητας και της σκέψης μας με στόχο το βαλσάκι να χορεύεται με ρυθμό χαρούμενο, εύθυμο, μελωδικό.. Είναι στις επιλογές μας το βαλς, χορός που επιδέχεται πολλούς αυτοσχεδιασμούς..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε όλα τα νοήματα αλλά και τα υπονοούμενα του σχολίου σου, θα με βρεις σύμφωνη.
      Κι επειδή η διαπίστωση του ποιος μας κυβερνά, είναι μια αβάσταχτη εμπειρία, επιλέγω τρόπους διαφυγής για να πάρω καθαρό αέρα.
      Τις ολόψυχες ευχές μου σ' όλη την οικογένειά σου, καλό μήνα να έχετε, Τάσο μου!

      Διαγραφή
  7. Ένα ρομαντικό, ήσυχο, λίγο μελαγχολικό βαλσάκι και την αισθησιακή φωνή της Βελεσιώτη δίνει την ελπίδα σε μια εύθραυστη πραγματικότητα να συλλάβει την εικόνα της Άνοιξης με συναίσθημα, με φαντασία, με νοσταλγία σε μια έστω σιωπηλή προσδοκία, αρκεί να την νοιώσει.
    Κι ας μην πιστέψουμε τον Έλιοτ που λέει: Έτσι τελειώνει ο κόσμος, όχι με μια θεαματική έκρηξη (μπορείς να τις δώσεις ότι έννοια θέλεις) αλλά με ένα αδύναμο κλαψούρισμα.
    Η δύναμη της φαντασίας μεγάλη κι ας ρίχνει έξω χιονόνερο απ’ το πρωί.
    Παρόλα αυτά Καλό απόγευμα Μαρία μου και Καλό μήνα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γαληνεύω με τα σχόλιά σου κάθε φορά.
      Έχεις μια ιδιαίτερη οπτική, πιο υπερβατική και ευαίσθητη που θέλει καλούς αισθητήρες, Αννίκα μου.
      Όντως, ο Απρίλης έκανε ποδαρικό με χειμωνιάτικη διάθεση, αλλά μας χρωστάει λιακάδες κι έναν πρώτο υπαινιγμό "καλοκαιρίας".
      Οψόμεθα...
      Την αγάπη μου και τις ευχές μου, Αννίκα μου♥

      Διαγραφή
  8. Γεμίσαμε ψέματα Μαρία μου! Ψέματα νοσηρά και φονικά. Οπότε δεν υπάρχει πλέον η ανάγκη για ένα ακόμα Πρωταπριλιάτικο. Θα φαντάζει ...αληθινό μέσα σε όλα τούτα.
    Νέος μήνας λοιπόν. Νέες προσδοκίες, νέοι σχεδιασμοί και καθήκοντα. Προέχει η υγεία μας, η μαχητικότητά μας, το καλό χαμόγελο, η διάθεση για δημιουργία. Ας τα βαστάξουμε όλα αυτά όσο μπορέσουμε. Στέλνω τα φιλιά και τις ευχές μου καλή μου φίλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η σύσταση του Υπουργείου Αλήθειας θα συμπλήρωνε την οργουελική προφητεία γι' αυτά που κάνουν.
      Βαστάμε όλα όσα λες Γιάννη μου και πάμε μπροστά.
      Καλό μήνα να έχεις!

      Διαγραφή
  9. Μόνο αλήθειες και αν δεν τις πούμε εμείς ποιος άλλος θα τις πει;
    Ωραίο το απόσπασμα και το βαλσάκι ταιριαστό με τη διάθεση
    Καλό μήνα Μαρία μου
    Τελικά μόνο να ευχόμαστε νομίζουμε ότι μπορούμε
    Καλή σου μέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οι ευχές εκπληρώνονται όταν έχεις πίστη, Αννούλα μου.
      Καλό μήνα να έχεις, με ανανεωμένη διάθεση και υγεία ♥

      Διαγραφή
  10. Στο κέντρο του στόχου πάντα οι σκέψεις σου Κανελλάκι μου ψαγμένες και με ουσία...
    Για ποιες αλήθειες μιλάμε; εσύ τις βλέπεις πουθενά;
    Η μόνη αλήθεια είναι ότι η Ανοιξη θα έρθει έστω και μετ εμποδίων...
    Ας πορευτούμε με ευχές, αυτές τουλάχιστον μόνο θετικά έχουν μέσα τους και που ξέρεις Μαράκι μου ίσως το σύμπαν να είναι ανοιχτό και να τις ακούσει, να λειάνει την ασκήμια του κόσμου και ο Απρίλης να μην είναι τόσο σκληρός μαζί μας!!!
    Η Βελεσιώτου γαλήνεψε το μέσα μας!!! Καλό μήνα Σ.Λ. Κανελλάκι μου!❤

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μέχρι να εισακουστούμε απ' το σύμπαν, στέλνω απριλιάτικες ευχές, Ρουλάκι μου ♥
      Να έχετε έναν υπέροχο μήνα με τα πρώτα μωρουδιακά "τιτιβίσματα" να γαληνεύουν το σπιτικό σας ♥♪♫

      Διαγραφή
  11. η αλήθεια είναι πως η κοινωνία έχει τη δύναμη να μας βγάλει από την κυνηγημένη ως πανδημία. Η ιατρική ποτέ δεν τα κατάφερε. Όποτε όποτε το κρίνουμε και έχοντας τελειώσει με τις υποχρεώσεις μας λέω να ξεκινήσουμε για την άνοιξη.
    Αυτά από την άσωτη αναγνώστρια (φυσικά ξανθιά θεά κλπ κλπ )

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαχαχα, γεια σου άσωτη ξανθιά αναγνώστρια 🙂
      Αν και εμπιστεύομαι την ιατρική ως επιστήμη, φοβάμαι ότι τώρα κάνουν κουμάντο οι φαρμακοβιομηχανίες και τα μεγάλα συμφέροντα.
      Σιγά που θα δεν εμπορευματοποιούσανε την υγεία!...
      Καλό μήνα Μάνια 🌺

      Διαγραφή
  12. Ναι, "Κάπως έτσι εξημερώνεται κι ο πόνος."!
    Μέσα σε λίγες κουβέντες παραπάνω τα είπες όλα!
    Το μουσικό κομμάτι ξέρεις ότι μου αρέσει πολύ (απόλυτα ταιριαστό εδώ) και χαίρομαι που έχεις εντάξει τη μουσική στις αναρτήσεις σου!
    Η μουσική μαλακώνει οτιδήποτε σκληρό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με την Φωτεινή, όσο κακή κι αν είναι η διάθεσή μου, γαληνεύω. Κι επειδή την έχω γνωρίσει και σαν άνθρωπο, είναι η προσωποποίηση της ήρεμης δύναμης και της απέραντης καλοσύνης.
      Καλή συνέχεια στις ανοιξιάτικες διαδρομές σου, Γλαύκη μου!

      Διαγραφή
  13. Η ψυχή μας ούτε άλλο ψέμα βαστά, ούτε άλλο δούλεμα.
    Εύχομαι όλοι μας να βρίσκουμε αποθέματα ψυχής, να συνεχίζουμε τη ζωή μας με χαμόγελο και ελπίδα.
    Όσο και αν προσπαθούν να μας κλέψουν την ελπίδα, πρέπει να αγωνιστούμε να την κρατάμε ζωντανή.
    Όπως έκαναν και άλλοι πριν από εμάς.
    Ήρεμος και φιλικός ας είναι ο Απρίλης μας.
    Φιλί γλυκό Μαρία μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έτσι ακριβώς, Μαρίνα μου. Συνεχίζουμε στο δρόμο που όρισαν οι προγενέστεροί μας. Κι ο Θεός βοηθός!
      Καλή εβδομάδα να έχεις!

      Διαγραφή
  14. Καλησπέρα. Συνεχίζουμε, με αμείωτο ενδιαφέρον. Ο Μάρτης ήταν ο πλέον ψυχρός Μάρτης... Ο Απρίλης μπήκε συνεφιασμένος... ΕΊΔΩΜΕΝ... Ελπίδα έχουμε πάντως περίσσια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Δεν νομίζω ότι θα πιστέψουμε στην αλήθεια, όποιος και να την πει.
    Έχουμε εθιστεί στο ψέμα Μαράκι μου.
    Δοξάζω τον Θεό που είμαστε καλά κι ελπίζω να βγούμε αλώβητοι από τον εφιάλτη.
    Έχουμε υποχρέωση να το κάνουμε για τις νεότερες γενιές.
    Συνεχίζουμε ακάθεκτοι και φιλάκια πολλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ευχαριστώ πολύ για τα σχόλιά σας.