Δευτέρα 31 Μαΐου 2021

“Ζεϊμπέκικο, ο χορός των χορών!” *


 

“…Το ζεϊμπέκικο είναι κλειστός χορός, με οδύνη και εσωτερικότητα. Δεν απευθύνεται στους άλλους. Ο χορευτής δεν επικοινωνεί με το περιβάλλον.

Περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό του, τον οποίο τοποθετεί στο κέντρο του κόσμου. Για πάρτη του καίγεται, για πάρτη του πονάει και δεν επιζητεί οίκτο από τους γύρω. Τα ψαλίδια, τα τινάγματα, οι ισορροπίες στο ένα πόδι είναι για
τα πανηγύρια. Το πολύ να χτυπήσει το δάπεδο με το χέρι, ν' ανοίξει η γη να μπει…

”…Ο σωστός [άντρας] χορεύει άπαξ· δεν μονοπωλεί την πίστα. Το ζεϊμπέκικο είναι σαν το Πάτερ Ημών. Τα είπες όλα με τη μία...”

Διονύσης Χαριτόπουλος

(απόσπασμα κειμένου του που δημοσιεύτηκε στα ΝΕΑ το 2002)

*Ο τίτλος της ανάρτησης είναι απόφθεγμα του Γιάννη Τσαρούχη που λάτρευε το ζεϊμπέκικο και το αποτύπωσε σε πολλά έργα του

Φωτογραφία: Πάρις Πετρίδης

 

 

                                                                      Ο Ζεϊμπέκης του Γιάννη Τσαρούχη


13 σχόλια:

  1. Κι εγώ αγαπώ το χορό των χορών! Μπορώ να χαζεύω εκστατική τον καλό χορευτή. Και τον χορεύω κιόλας και δεν θέλω κουβέντα ότι είναι αντρικός χορός!!
    Αλλά ότι είναι σαν το ''Πάτερ Ημών'' δεν το είχα σκεφθεί.
    Καλησπέρα Μαρία μου
    Καλό μήνα γι αύριο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πάντως ο συντάκτης του άρθρου θα διαφωνούσε μαζί σου, αφού υποστηρίζει ότι είναι ανδρική υπόθεση 🙂
      Φιλιά Αννούλα μου, πολύ καλό μήνα εύχομαι 🌺

      Διαγραφή
  2. Αχ βρε Μαρία μου τι μου θύμησες; Σε ένα κείμενο που έγραψα για τον πατέρα μου, έλεγα περίπου, (αν θυμάμαι καλά) "Χόρευε εκείνο το πολίτικο ζεϊμπέκικο και ξεσήκωνε τον κόσμο. Χορός βαρύς, κοφτός, παλικαρίσιος. Έκλεινε τα μάτια, άπλωνε τα χέρια σαν τα φτερά του αετού, δίπλωνε το σώμα κι άρχιζε το στριφογύρισμα αργά, βήμα και καημός, καημός και βήμα. Χόρευε στο ρυθμό που του 'δινε το ούτι, το σαντούρι, ο μπαγλαμάς. Μα 'κείνος πιότερο άκουγε το ρυθμό που του 'δινε η ψυχή του, χτυπώντας πότε-πότε το πάτωμα λες και ήθελε να βγάλει όλη την πίκρα που φόραγε κατάσαρκα... Στα νιάτα του!"
    Την τελευταία φορά που χόρεψε (παραμονή Πρωτοχρονιάς) με κινήσεις πιο αργές, αλλά το ίδιο πάθος, τον ίδιο πόνο, την ίδια αξιοπρέπεια. Είχε περάσει πια τα ογδόντα. Έκλαψα Μαρία μου εκείνο το βράδυ στην αγκαλιά του, από περηφάνεια έκλαψα κι ορκίζομαι ήταν η ωραιότερη παραμονή Πρωτοχρονιάς.
    Μαρία μου σ’ ευχαριστώ απ’ την καρδιά μου γι αυτήν τη θύμηση.
    Να είσαι καλά!
    Καλό μήνα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εμείς όλοι πρέπει να σ' ευχαριστήσουμε, Αννίκα μου!
      Αν αυτή η σύντομη ανάρτηση για το ζεϊμπέκικο, έγινε η αφορμή για ένα τέτοιο σχόλιο, τι να πω;
      Σ' ευχαριστώ που καταθέτεις ψυχή κάθε φορά ♥
      (Συγκινήθηκα πολύ)

      Διαγραφή
  3. Καλησπέρα Μαρία μου,
    Λατρεύω το ζεϊμπέκικο. Από τα νιάτα μου το τιμούσα. Λέω με ιδιαίτερη επιτυχία στις όμορφες εκείνες παρέες της εποχής. Όμως να μερικές σκέψεις εδώ που με προβληματίζουν. Ο χορός αυτός δεν προσφέρεται για χορευτική επίδειξη. Δεν είναι τανγκό. Είναι κάτι σαν αρχαίο χορικό τραγωδίας νεκρικής πομπής. Άρα απαιτεί σοβαρότητα και μινιμαλισμό στις κινήσεις. Πολύ προσεγμένο και σωστό τελικά.
    Επίσης, μένω και στα σχόλια της Άννας και της Αννίκας, ειδικά της δεύτερης για την εμπειρία με τον πατέρα της. Συγκλονιστική.

    Καλό μήνα κορίτσι μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σίγουρα θέλει μοναχικότητα και ψυχική υπέρβαση για να χορέψεις έτσι. Θέλει και ντέρτι για να δίνει το ρυθμό και να οδηγεί τα βήματα.
      Έτσι όπως το περιγράφει η Αννίκα στο συγκλονιστικό της σχόλιο.
      Σ' ευχαριστώ πολύ Γιάννη μου!

      Διαγραφή
  4. Δεν νομίζω Κανελλάκι μου να υπάρχει άνθρωπος να μην ανατριχιάσει από συγκίνηση βλέποντας ένα άντρα να χορεύει ζεϊμπέκικο...
    Όντως είναι ο χορός των χορών, της λεβεντιάς της εκφραστικότητας και των συναισθημάτων!!
    Πολύ συγκινήθηκα και με την θύμηση της Αννίκας!!!
    Καλό μήνα Μαράκι μου στέλνω αγκαλιά 🤗 Σ.Λ. φιλώ σε!!❤
    Πολύ μας ανέβασες με το απόσπασμα του κειμένου που μας χάρισες!!σε ευχαριστούμε Κανελλάκι μου..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η Αννίκα μας είναι μια αστείρευτη πηγή συναισθημάτων... κι εγώ συγκινήθηκα πολύ με την πατρική της φιγούρα, που πολλά κοινά έχει και με τις δικές μου μνήμες.
      Καλό μας μήνα Ρουλάκι μου γλυκό ♥

      Διαγραφή
  5. Και να που έρχεται και στην νεότερη Ελλάδα ο χορός να μας συνδέσει με τον βαθύτερο εαυτό μας!
    Χαίρομαι που ο άνδρας τιμά τον χορό και χορεύει Ζεμπέκικο, γιατί στην νεότερη παράδοση ο χορός είναι γυναικεία υπόθεση!
    Χαίρομαι επίσης που μέσα στον παραλογισμό που δέρνει τη χώρα μας, μαζί με το τραγούδι, την μουσική δεν απαγορεύτηκε και ο χορός!
    ΑΦιλάκια Μαρία μου και πάλι ευχαριστώ για μια ακόμα συνειδητή νότα ομορφιάς στην ανάρτηση σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δίκιο έχεις! Πώς δεν το σκέφτηκαν κι αυτό; Θα μου πεις βέβαια ότι αφού απαγορεύεται η μουσική, πώς θα χορέψουμε; Κανένα πρόβλημα. Μας χορεύουν στο ταψί για να μην έχουμε παράπονο 🙂
      Ο χορός ήταν πάντα συνιφασμένος με την παράδοση και τα έθιμά μας. Απλά στη νεώτερη ιστορία μας, το γνήσιο ζεϊμπέκικο έγινε τσιφτετέλι πίστας με κακόγουστες εκτελέσεις.
      Καλό μήνα Στεφανία μου 🌼

      Διαγραφή
  6. Μαρία μου, μας εκπλήσσεις με το θέμα σου!
    Μου αρέσει πολύ να βλέπω να το χορεύουν με αυθεντικότητα δίχως υπερβολές. Αυτό φυσικά μπορεί να γίνει μόνο όταν το άτομο που το χορεύει εκφράζει κάποιον εσωτερικό του πόνο. Λίγους έχω δει να το χορεύουν θαυμάσια και συγκινούν όσους τους παρακολουθούν.
    Είμαι όμως από εκείνους που υποστηρίζουν ότι είναι χορός που ταιριάζει περισσότερο στους άντρες. Αν και πιστεύω ότι κάθε χορός είναι ελευθερία έκφρασης και μπορεί να χορευτεί από όποιον το επιθυμήσεις, τον συγκεκριμένο μου αρέσει να τον βλέπω από άντρες. Ωχ, θα μου μουρμουράει η Άννα...χαχα!
    Έχουμε ανάγκη και από τέτοια θέματα, κορίτσι μου! Να είσαι καλά!
    Υ.Γ.
    Εδώ και πολύ καιρό θέλω να κάνω μίνι (για πιο μεγάλο δεν με παίρνει) αφιέρωμα στους ρεμπέτες (έχω κρατήσει και το υλικό) και δεν έχω βρει τη διάθεση και τον χρόνο. Τώρα μου το θύμησες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνώ απόλυτα ότι είναι αντρικός χορός, Γλαύκη μου.
      Θέλει βαριά βήματα και ασήκωτο καημό.
      Να το κάνεις το αφιέρωμα αυτό, δοθείσης της ευκαιρίας 😉

      Διαγραφή
    2. Χορός απ' την ψυχή βγαλμένος!
      Αυτό είναι το ζεϊμπέκικο κι ας επιχειρεί να το μετατρέψει η θέαση της επίδειξης σε.... άτυπο διαγωνισμό φιγούρας.

      Διαγραφή

Ευχαριστώ πολύ για τα σχόλιά σας.