Σάββατο 15 Ιουλίου 2023

Συμβουλές ενός γάτου

 

Πρόκειται για έναν γάτο κοινό, γέρο, και με εμφάνιση συνοικιακού μπακάλη. Δεν έχει τίποτα το εξωτικό, τίποτα από Σιάμ ή Περσία στο παθητικό του. Τα μουστάκια του αρχίζουνε να παίρνουνε το δρόμο των γηρατειών. Οσμίζεται ακόμη τα μικρά, τρυφερά ποντίκια, αλλά είναι ζήτημα αν μπορεί πια να παίζει μαζί τους.

Τις νύχτες, επάνω στα πυρωμένα κεραμίδια, μαζεύει ολόκληρον ένα λόχο από νεαρούς, άπειρους γάτους, και τους κάνει ένα είδος φροντιστηρίου. Έχει σπουδάσει στο πανεπιστήμιο της πείρας. Ξέρει πολλά.

–   Παιδιά μου, τους λέει, ένας κοινός γάτος όπως εμείς δεν έχει και μεγάλες πιθανότητες ν’ αναδειχθεί στη ζωή. Θα τρέφεται πάντα με τ’ αποφάγια των ανθρώπων, και μόνο αν είναι πολύ τυχερός θα πετύχει κάποια γεροντοκόρη που να τον ταΐζει μπομπόνια. Κι αυτό θα διαρκέσει όσο η γούνα του είναι γυαλιστερή και ωραία. Να είστε βέβαιοι ότι μόλις αρχίσει να μαδάει, θα χάσει όλες τις εύνοιες, που θα δοθούν σε κάποιον άλλο γάτο.



–   Μάλιστα, συμφωνούν ειρωνικά οι νεαροί.

–   Παιδιά μου, τα καλά φαγητά τα τρώνε συνήθως οι άνθρωποι. Ψάρι άλφα ποιότητος δεν πρόκειται να γευθείτε ποτέ, εκτός κι αν αποφασίσετε να το κλέψετε. Η κλοπή, παιδιά μου, δεν είναι αμάρτημα. Αμάρτημα είναι η ανακάλυψη του κλέφτη. Αυτό που σας λέω, είναι μια σπαρτιατική συμβουλή.



Αν καταφέρνετε να ’σαστε τόσο καπάτσοι, ώστε να κλέβετε χωρίς να σας παίρνουνε μυρωδιά, να είστε βέβαιοι ότι θα περάσετε μια ζωή χαρισάμενη, τιμώμενοι και φθονούμενοι από όλους τους άλλους γάτους του κύκλου σας. Να κλέβετε, παιδιά μου, αλλά πολύ ελαφριά, πολύ έξυπνα, και όχι ψιλόψαρα. Όχι μαρίδες και γόπες. Όποιος κλέβει τέτοια είδη, κακοχαρακτηρίζεται και χάνει την καλή του φήμη. Μπαρμπούνια, λιθρίνια, τσιπούρες. Αυτά είναι που θα σας ανεβάσουν στην εκτίμηση του κοινού.

 


Ήταν μια ορεκτική συμβουλή που άρεσε σ’ όλους.

–   Με τις γατούλες, παιδιά μου, να είσαστε τρυφεροί και περιποιητικοί, όχι όμως να σας παίρνουν και τον αέρα. Αυτό που κάνετε και διαλαλείτε τους έρωτές σας με ηχηρά νιαουρίσματα, είναι μια καλή πολιτική. Όποιος έχει πολλούς έρωτες, κατακρίνεται από την κοινή γνώμη μόνο και μόνο γιατί η κοινή γνώμη τον ζηλεύει. Κατά βάθος, η κοινή γνώμη πολύ θα επιθυμούσε να ’χει κι αυτή έρωτες. Επειδή όμως δεν τα καταφέρνει, το ρίχνει στην ηθικολογία, λέξη με την οποία έχει βαφτίσει την κακοήθειά της.

Έκανε μια μικρή παύση γεμάτη σκέψεις.

–   Μπορείτε να χαρίζετε μικροπράματα στις γατούλες. Κάτι πρέπει να τρώνε κι αυτές από τα κλεμμένα. Αν το ξέρουνε ότι είναι κλεμμένα, δεν είναι ανάγκη να τους το λέτε κιόλας. Οι γατούλες δεν ενδιαφέρονται από πού τα έχεις, αλλά αν έχεις. Και μακριά από γούνες. Αν αρχίσετε να τους παίρνετε γούνες, δε θ’ αργήσει η ημέρα που θα αποπειραθούν να μαδήσουν και τη δική σας…



Ήταν ένα γάτος κοινός, γέρος, και γεμάτος πείρα απ’ τη ζωή.

 

*** Νίκος Τσιφόρος ***  Ο πρώτος Τσιφόρος των εκδόσεων Ερμής

[Οι φωτογραφίες της ανάρτησης προέρχονται απ’ το pinterest και ανήκουν στους δημιουργούς τους]

17 σχόλια:

  1. Ειδικά στην συμβουλή για την κλεψιά και όχι μάλιστα ψιλόψαρων, το μυαλό πάει στο: Οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα και καταστάσεις (πχ πολιτική) είναι εντελώς συμπτωματική! χαχα
    Η τελευταία φωτογραφία με την γατούλα, δεν υπάρχει!!!
    Καλή μας δύναμη Μαρία μου! Έχουμε πολλά να ζήσουμε ακόμα στην καθόλου βαρετή πραγματικότητα μας!
    Στέλνω ευχές για ένα ήσυχο βράδυ :)
    Σε φιλώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Διαχρονικός και προφητικός ο Τσιφόρος, μέγας δεξιοτέχνης της γραφής και ας μην του δόθηκε η πρέπουσα αξία μεταγενέστερα. Μαρίνα μου, γι' αυτές τις αντίστοιχες καταστάσεις που συμβαίνουν στην πολιτική αλλά και στη ζωή μας σήμερα, διάλεξα ένα αγαπημένο μου κείμενό του. Χαίρομαι που σας άρεσε.
      Φιλί γλυκό και καλή εβδομάδα να έχεις!

      Διαγραφή
  2. Η Πένα του Τσιφόρου κεντούσε όταν έγραφε. Αλληγορικός, σατυρικός, είναι κρίμα που δεν του έχει δοθεί η απαραίτητη προσοχή.
    Την Καλημέρα μου, Μαρία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνώ μαζί σου Βασίλη. Ό,τι ενοχλεί τον καθωσπρεπισμό αλλά και την ιστορία μας -ο Τσιφόρος έγραψε σπουδαία έργα για το "ένδοξο" παρελθόν μας- μοιραία εξοβελίζονται.
      Ευχές για μια πιο δροσερή νέα εβδομάδα!

      Διαγραφή
  3. Πολύ καλός ο Τσιφόρος όπως πάντα. Οι δε φωτο σου απίστευτες! Καλημέρα Μαράκι καλές διακοπές εύχομαι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να 'σαι καλά Αννούλα μου και καλά να περνάς στο πανέμορφο νησί σου!

      Διαγραφή
  4. Γλυκόξινο το γέλιο παρ όλη την εξαιρετική γραφή του Τσιφόρου και αυτό γιατί η ομοιότητα με το σήμερα δεν επιτρέπει χαλαρότητα!
    ΑΦιλάκια καρδιάς και ένα μεγάλο ευχαριστώ γιατί μες το καύσωνα παρόμοια κείμενα δροσίζουν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χάρηκα που πήραμε μια ανάσα δροσιάς και όσης χαλαρότητας επιτρέπουν οι συνθήκες...
      Καλόδροση να είναι η νέα σου εβδομάδα ♥

      Διαγραφή
  5. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αχ, βρε Μαρία, πώς με μπερδεύεις, μερικές φορές! Διαβάζω κι εγώ, και λέω "Α, να κάτι που θα μπορούσα να γράψω και εγώ (από άποψη θέματος, εννοώ), κοίτα να δεις που οι κακές παρέες έχουν αποτέλεσμα και η Μαρία κόλλησε τα κουσούρια μου! Έρχεται, σιγά-σιγά, στα νερά μου"! Και μετά διαβάζω ότι το κείμενο είναι του Τσιφόρου και με στέλνεις κυριολεκτικά αδιάβαστη!
    Πόσο "δροσερό" κείμενο, και με πόσα (όχι και τόσο) κρυφά μηνύματα! Ευχαριστούμε πολύ που το μοιράστηκες μαζί μας!
    Φιλάκια πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μακάρι να κολλούσα αυτό το κουσούρι σου, βρε Πίπη μου.
      Βρίθει μηνυμάτων όντως κι αυτό το κείμενό του. Προς γατάκια, γατόνια και γατούλες πονηρές...
      Εγώ ευχαριστώ για τη γατοσυνεύρεσή μας 😻

      Διαγραφή
  7. Του ταιριάζει τέλεια...
    https://www.youtube.com/watch?v=L76O9-oNPZA
    Μαρία μου, μέχρι να φτάσω στο τέλος της ανάγνωσης νόμιζα ότι το είχες γράψει εσύ...! Α βρε θηλυκέ Τσιφόρε! Χαχαχα!
    Διαβάζοντάς το κανείς περνά σε άλλες σκέψεις θέλει δε θέλει βλέποντας μπροστά του την πραγματικότητα των ανθρώπων και δε συζητώ πόσο πολύ των πολιτικών ή όσων ασχολούνται με τα κοινά και όλους τους παρατρεεχάμενούς τους.
    Οι φωτογραφίες είναι όλες απίθανες! Πού τις πέτυχες βρε θηρίο;
    Μου έφτιαξες τη διάθεση πέρα από την υπενθύμιση δυσάρεστων πραγμάτων της ζωής μας.
    Μωρέ πόσα έχουμε να δούμε ακόμα...! Ποπ κορν, πατατάκια και μπύρες να πάρουμε! Σούργελα είμαστε και δεν αλλάζουμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βάλε και κανένα πακέτο ψαροκροκέτες μαζί με τα ποπ κορν 😋
      Να μας σκάσει μύτη κανένας υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος και να μην έχουμε να τον κεράσουμε κατιτίς τον αριστόγατο;
      Καλή δύναμη με τις ζέστες, εγώ πάντως τις ψυχρολουσίες του φθινοπώρου είναι που φοβάμαι περισσότερο...

      Διαγραφή
  8. Ο μέγας Τσιφόρος, πάντα δεικτικός, πάντα επίκαιρος και ...σοφός. Οι εικόνες σου, μία προς μία διαλεγμένες, Μαρία μου.
    Και οι συμβουλές του έμπειρου γάτου, ...κάτι μού θυμίζουν βρε παιδί μου, ναι! Κάτι μού θυμίζουν.
    Αχ Μαρία μου. Να είσαι καλά, κορίτσι μου με όμορφες καλοκαιρινές στιγμές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Έτσι είναι Γιάννη μου. Άλλοι με μπαρμπούνια και τσιπούρες, κι άλλοι με γόπες και μαριδάκι. Είναι ταξικές κι αυτές οι διαφορές, όπως πολλά άλλα...
    Την καλησπέρα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Διανοούμενος της... απαλλοτρίωσης ο γέρο ερωτιάρης γάτος!
    Εξαιρετικό θέμα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ο Τσιφόρος από τους αγαπημένους Κανελλάκι μου...πάντα θα είναι επίκαιρος για την γραφή και τα νοήματα του...καλά στην αρχή και εγώ ψάρωσα, μέχρι που έφτασα στο τέλος... 🤣 Ωραίος ο γάτος του!
    Φιλί καθυστερημένο στέλνω! 😘 Σ.Λ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ευχαριστώ πολύ για τα σχόλιά σας.