Όταν έχεις περάσει
πρόσφατα ένα τροχαίο και βγαίνεις αλώβητος, είθισται να υψώνεις το βλέμμα σου
στον ουρανό και να ευγνωμονείς τον προσωπικό σου Θεό.
Είναι εκείνη η
ιερή στιγμή, που αντιλαμβάνεσαι τα πράγματα με διαφορετική οπτική.
Προβιβάζεσαι σ’
ένα βαθμό πιο πάνω στην ανθρώπινη ιεραρχία.
Δουλεύεις
περισσότερο την ψυχή σου και λιγότερο το στόμα σου.
Αξιολογείς αυτό
που έγινε και ευγνωμονείς το άγγιγμα του καλού σου αγγέλου που σε κράτησε στη
ζωή.
Ή τις συγκυρίες που σου παραχώρησαν μια δεύτερη
ευκαιρία.
Γιατί όπως λες
κι εσύ με μεγάλη σοβαροφάνεια στην επαγγελματική σου σελίδα:
Παραπλήθυναν οι αγράμματοι. Όμως, "εάν το άλας
μωρανθή, εν τίνι αλισθήσεται;"
Πόσο αντιφατική
είναι η χρήση μιας φράσης απ’ το Χριστιανικό Ευαγγέλιο που διδάσκει την αγάπη,
από έναν άνθρωπο που ασελγεί λεκτικά πάνω απ’ τους νεκρούς μιας τραγωδίας;
Κύριε Θάνο μας,
Αν έτσι
διαφημίζετε τον εαυτό σας, φοβάμαι πως τα υποψήφια προς διαφήμιση προϊόντα ή
υπηρεσίες που σας έχουν ανατεθεί, θα πάνε άπατα.
Musa Shep, 2 χρονών. Περπάτησε με την οικογένειά του για 20 μέρες μέχρι να φτάσουν στο νότιο Σουδάν
Η τύχη των
κατόχων τους αγνοείται. Μαζί με την ανθρωπιά των "πεφωτισμένων" ηγετών του
πλανήτη που αλλάζουν τα σύνορα του παγκόσμιου χάρτη, λες και πρόκειται για
επιτραπέζιο παιχνίδι με πιόνια.
Makka Kalfar, 7 χρονών
Μαζί με τη
γενικευμένη αποχαύνωση όλων μας, που ομφαλοσκοπούμε ασυστόλως και παριστάνουμε τους
βαθιά προβληματισμένους. Σαν τον “Σκεπτόμενο”
του Ροντέν, καθόμαστε ακινητοποιημένοι στις πύλες της κόλασης, με την αφελή ψευδαίσθηση
πως τα δικά μας παπούτσια θα είναι πάντα λουστραρισμένα και γερά. Και καταναλώνοντας το ενδιαφέρον μας στα “χρυσά
πόδια” του Μέσι και του Ρονάλντο.
Ας διαλέξουμε
λοιπόν τους προσωπικούς μας ήρωες και ας
μπούμε, αν αντέχουμε, στα παπούτσια τους.
Makka Bala, 30 χρονών
Για όλους εμάς
που θεωρούμε πως η φρίκη είναι μακριά μας και δεν μας αφορά, που δυσανασχετούμε
με την αλλοιωμένη αισθητική του νησιού ή της πλατείας, που σχολιάζουμε τα
ακριβά κινητά των προσφύγων κι όχι τον βίαιο εκτοπισμό απ’ τα σπίτια τους, ας αναλογιστούμε
αν τα πόδια μας θα άντεχαν σε τέτοιες περπατησιές θανάτου. Γιατί τελικά, από
κει κρίνεται το μπόϊ του ανθρώπου. Απ’ τη γενναιότητα και το πείσμα του να
επιβιώσει.
Muhammed Hajana, 30 χρονών
Η Shannon Jensenφωτογράφισε τα κουρελιασμένα παπούτσια των Σουδανών προσφύγων. Οι
φωτογραφίες του έργου της “A Long Walk”,
είναι η πιο κραυγαλέα μαρτυρία για τις απάνθρωπες συνθήκες της ομαδικής φυγής, στην οποία χιλιάδες άνθρωποι
εξαναγκάστηκαν, για να ξεφύγουν απ’ τη φρίκη του πολέμου.
Jamun Mam, 70 χρονών
Mussah Abdullai, 6 χρονών
Tahiya Ibrahim, 30 χρονών
Ajuk Ido, 70 χρονών
Aradia Sheikh, 6 χρονών
Αποθανατίζοντας
τη διαδρομή τους σε μια εικόνα, η Jensen μας μεταφέρει κυριολεκτικά στην
αγωνιώδη πορεία των προσφύγων, στη διαρκή τους αναζήτηση για ένα ασφαλές
καταφύγιο, αλλά και την αποφασιστικότητα τους να επιβιώσουν και να συνεχίσουν τη
ζωή τους.
Το Απάγκιο κλείνει αισίως τα δύο του χρόνια. Απ’ το αποκαλόκαιρο του 2013
που άνοιξε δειλά τις πόρτες του, αξιώθηκε να ζήσει γνωριμίες και φιλίες που
υπήρξαν πολύτιμες και δυναμωτικές. Μοιραστήκαμε ιδέες, ανάγκες, συναισθήματα,
ελπίδες, αξίες, το χρόνο μας, τις απογοητεύσεις αλλά και τις μικρές χαρές μας. Κι
όσο αγριεύουν οι καιροί, όσο οι τοίχοι υψώνονται γύρω μας και μας απομονώνουν,
βάζουμε πλάτη ο ένας με τον άλλο, για να κρατηθούμε όρθιοι και να προχωράμε
χεράκι-χεράκι στις κακοτοπιές της εποχής. Γιατί το ζητούμενο των καιρών είναι
να κρατηθούμε με τεντωμένο το σώμα και να χτίζουμε καθημερινά, μυστικές ατραπούς και γεφύρια.
Σας ευχαριστώ απ’ την καρδιά μου για τα ανεκτίμητα "δώρα" σας! Κι
ας φαίνεται πως σβήνουν στο πέρασμα του χρόνου, εν τούτοις είναι καλά ριζωμένα
στο μνημονικό μου. Από κει αντλώ
δύναμη κι ελπίδα και είναι αυτά που με κάνουν να νιώθω τη χαρά και τον
ενθουσιασμό που έχουν τα παιδιά όταν βγαίνουν για παιχνίδι με τους φίλους τους.
Κι ας μην είμαστε στην ίδια γειτονιά, έχουμε βρει τη μυστική μας πυξίδα, που συγχρονίζει
το βηματισμό μας και μας κρατάει προσηλωμένους σε κοινές αξίες και προορισμούς.
Κι αν είμαστε μεγάλοι πια για να ματώνουμε τα γόνατά μας στο παιχνίδι,
αντέχουμε ωστόσο να ματώνουμε στις λέξεις και στα νοήματα που εμείς τους δίνουμε.