Πέμπτη 20 Μαΐου 2021

ΠΙΣΩ ολοταχώς

Αν ήταν καζίνο ή λέσχη, ίσως και να είχε μόνιμη αστυνομική προστασία. Αν ήταν τηλεοπτικό ριάλιτι, θα είχε ορδές χορηγών και θαυμαστών που θα συνέρρεαν στο βωμό της οθόνης. Κι αν ήταν η βιβλιοπαρουσίαση κάποιου νικητή κάποιου ριάλιτι, θα γινόταν πανζουρλισμός απ’ το βιβλιοφάγο κοινό. 


«Γιατί, αν κάτι μας διακρίνει ως λαό, είναι η φιλαναγνωσία. Και η ροπή μας στις τέχνες, γενικά».  Αυτό θα ήταν το καλό σενάριο, και αν ίσχυε, μπορεί και να ζούσαμε σήμερα σε μια πιο ανθρώπινη χώρα, με καλλιεργημένους και συναισθηματικά ευφυείς ανθρώπους. Τα παιδιά μας θα είχαν ίσες ευκαιρίες στη μόρφωση, και το μεγάλωμά τους δεν θα ήταν μια αγχωτική εμπειρία, αλλά μια υπέροχη διαδρομή πραγμάτωσης του γονεϊκού μας ρόλου.


Δυστυχώς, ήταν πολύ ΕΜΠΡΟΣ για τις οπισθοδρομικές μας αντιλήψεις. Κι ήταν πολύ “συλλογικό” για μια κοινωνία που έχει παραδοθεί αμαχητί στην αποξένωση και την ομφαλοσκόπηση. Kι αν έχει απομείνει κάτι που κρατάει την ελπίδα ζωντανή, είναι οι παρακαταθήκες σπουδαίων δημιουργών που βίωσαν τα “γύψινα  χρόνια” της δικτατορίας. Ας τα έχουμε καλού κακού πρόχειρα στη συνείδησή μας. Έχει παλιόκαιρο εκεί έξω, ποτέ δεν ξέρεις πώς θα το γυρίσει αυτός ο (θεατρο)φονιάς καιρός.


 «Ό,τι ωραίο γεννήθηκε στην Ελλάδα από καλλιτεχνικής άποψης, έγινε στα χρόνια της δικτατορίας. Όλοι οι μηχανισμοί των καλλιτεχνών μπήκαν στο τούνελ της σκέψης, της ευαισθησίας, της εσωτερικής αντίστασης στη μαλθακότητα. Επαγρυπνούσαν διαρκώς και δημιουργούσαν. Αυτό ήταν το μόνο πράγμα που έτρεμε η δικτατορία»

Γιώργος Διαλεγμένος

Ήταν η εποχή της άγριας  λογοκρισίας, όταν η χούντα πετσόκοβε κείμενα «δυνάμενα να διαταράξουν την δημόσιαν τάξιν, που υπονομεύουν τας υγιείς κοινωνικάς παραδόσεις του Ελληνικού λαού και τα πατροπαράδοτα ήθη κι έθιμά του».

//Απεφασίσθη ότι μεγάλη συμβολή στην διαφθορά του ελληνικού λαού είχαν 1046 έργα των κάτωθι: Ευριπίδη, Σοφοκλή, Αισχύλου, Αριστοτέλη, Αριστοφάνη, Ζαν Πωλ Σαρτρ, Τόμας Μαν, Έλιοτ, Αμπέρ Καμύ, Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, Κώστα Βάρναλη, Γιάννη Ρίτσου, Σολόχωφ, Ηλία Ερεμπουργκ, Χόρχε Αμάντο, Τζώρτζ Φίνλεϊ, Διονυσίου Σολωμού, ειδικά το έργο του «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι» και Κωστή Παλαμά. Παραπέμπεται στο στρατοδικείο όποιος ακούει μουσική του Μίκη Θεοδωράκη και απαγορεύονται οι ταινίες όπου πρωταγωνιστεί η Μελίνα Μερκούρη και η Ειρήνη Παπά//

Αν ήμασταν μια προχωρημένη κοινωνία, όπως και οι αρχαίοι μας πρόγονοι, θα γυρίζαμε την πλάτη στις φουσκωμένες τηλεπερσόνες, στους ξεπουλημένους δημοσιογραφίσκους και στους “γνωστούς σκηνοθέτες, ηθοποιούς και νταβατζήδες”. Αν ήμασταν μια κοινωνία σκεπτόμενων όντων, κι όχι μια αγέλη χειραγωγημένων δίποδων, δεν θα διασκεδάζαμε εικονικά με το “Στην υγειά μας ρε παιδιά”. Θα γυμνάζαμε την ψυχή μας και θα στήναμε γερά τα μαδέρια της ύπαρξής μας, με λαϊκές όπερες, σπουδαία θεατρικά έργα, μουσικές συναυλίες και εικαστικά δρώμενα. Με κοινωνικές επαφές, γόνιμες συζητήσεις και ανταλλαγές ιδεών. Μια συνέχεια της αρχαίας αγοράς, όπου οι πολίτες θα “αγείρονται” σε λαϊκές συνελεύσεις.



Δυστυχώς, το μόνο που μας απόμεινε απ’ το αρχαίο ελληνικό θαύμα, είναι μια σκουριασμένη περικεφαλαία, μια σαραβαλιασμένη πανοπλία κι ένα τσουρούτικο φιλότιμο.

Η μέρα που έκλεισε το ΕΜΠΡΟΣ ήταν για κάποιους η Τετάρτη, Μάη μήνα. Για όσους μοιράστηκαν τη χαρά της αυτοοργάνωσης, της αλληλεγγύης, της προσβασιμότητας για όλους στην τέχνη, δίχως οικονομικά ή φυλετικά κριτήρια, δίχως αποκλεισμούς και ρατσιστικές αγκυλώσεις, πάντα με κοινές ανησυχίες και με το σπόρο της τέχνης να καλλιεργείται με αγάπη και φροντίδα, για όλους αυτούς τους ανθρώπους που στήριξαν αυτή την προσπάθεια, είναι ένα θέατρο που έκλεισε με συνοπτικές και βάρβαρες διαδικασίες.


Ποιος θα το θυμάται δέκα χρόνια μετά;” όπως είχε πει ο φάδερ-Ανέμελος κάποτε… 

Εδώ ξεχάστηκαν άλλα κι άλλα, το Ελεύθερο-Αυτοδιαχειριζόμενο θέατρο θα θυμούνται;

«Ο ασθενής στο γύψο και το θέατρο στο τσιμέντο». Γδέρνει την ψυχή αυτό το βίντεο, αλλά αξίζει η έκθεσή μας στις σκληρές εικόνες του.

***Οι φωτογραφίες της ανάρτησης προέρχονται απ’ το διαδίκτυο και ανήκουν στους δημιουργούς τους***

 

23 σχόλια:

  1. Δεν έχω να αλλάξω μήτε μια λέξη σε όσα αναφέρεις Μαρία μου. Άλλωστε ξέρεις τις απόψεις μου. Πριν ανεβάσω μια ανάρτηση σχετική στο facebook έπεσε πάνω στην αναφορά ενός δημοσιογράφου. Όχι από τους ...γνωστούς. Και εκεί σταμάτησα γιατί ήθελα διευκρινήσεις.
    Έγραψε λοιπόν ότι το κτίριο, το ακίνητο ανήκει εδώ και χρόνια μνημονίων στο ΤΑΙΠΕΔ. Και συνεπώς η τύχη του είναι προδιαγεγραμμένη για πώληση.
    Ερεύνησέ το σε παρακαλώ αν αληθεύει. Όλο και κάποιες επαφές μπορεί να έχεις με κόσμο της τέχνης. Ίσως μάθουμε γιατί ειλικρινά με ενδιαφέρει αν έλεγε την αλήθεια.
    Σε φιλώ κορίτσι μου.
    Δύναμη να αντέχουμε όσα γίνονται.
    Εννοείται ότι τίποτα δεν αλλάζει τις σκέψεις μου πάνω σε όσα λες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στο σύνδεσμο που έχω βάλει Γιάννη, έχει λεπτομέρειες για το πώς δημιουργήθηκε ο χώρος και τι έχει φιλοξενήσει όλα αυτά τα χρόνια. Πέρα απ' την κοινωνική προσφορά του, υπάρχει μια ηθική υποχρέωση της πολιτείας να στηρίξει αυτό το χώρο, που είναι απ' τους ελάχιστους (αν όχι ο μοναδικός) που έχει προσβασιμότητα για ΑΜΕΑ (ηθοποιούς & θεατές). Ο τρόπος που χτίστηκε αιφνιδιαστικά με τσιμεντόλιθους, είναι συμβολικός της καταστολής και την τιμωρίας και στέλνει ένα δυνατό προειδοποιητικό μήνυμα σ' όσους επιχειρούν παρόμοιες δράσεις.
      Σήμερα άκουσα πως "έχτισαν" μέχρι και τη ράμπα για ΑΜΕΑ. Ο εξοπλισμός προσβασιμότητας φυγαδεύτηκε τελευταία στιγμή σε άλλο δήμο.
      Δεν ξέρω την τελική έκβαση, αυτό που ξέρω είναι πως θα μείνουν (καλλιτεχνικά) άστεγοι, σπουδαίες ομάδες όπως το Θέατρο Κωφών.
      Εδώ βέβαια τσιμέντωσαν ολόκληρη Ακρόπολη, σιγά μην αφήνανε όρθιο ένα θεατρικό στέκι.
      Για το ιδιοκτησιακό καθεστώς, θα γίνουν κινήσεις στο δήμο και στα αρμόδια όργανα. Ο χώρος πρέπει να διατηρήσει την πολιτιστική του ταυτότητα.
      Την καλησπέρα μου Γιάννη.

      Διαγραφή
    2. Είμαι καλυμμένος απόλυτα με τις διευκρινίσεις Μαρία μου και σε ευχαριστώ γιατί θα απαντήσω ανάλογα σε εκείνους που μου την "είπαν". Τώρα έχω εφόδια.
      Όσο για το έγκλημα, αυτή η κυβέρνηση δεν διστάζει πουθενά, το έχει αποδείξει. Μανατζαραίοι συμφερόντων είναι οι άνθρωποι και με απόψεις τόσο μουχλιασμένες κοινωνικά που βρωμάνε.
      Χαίρομαι που ο κόσμος πήρε πάλι στα χέρια του το χώρο αν και πιστεύω θα επανέλθουν στην καταστολή.
      Καλησπέρα Μαρία μου. Καλή βδομάδα.

      Διαγραφή
  2. Θλιβερή επέτειος...
    ΠΙΣΩ και όχι ΕΜΠΡΟΣ πάει η ζωή και αυτό παγκοσμίως σε πολλά επίπεδα.
    Γιαπί έχει καταντήσει και η τέχνη και πόσο βολεύει η πανδημία για μια επί πλέον φίμωση του ελεύθερου λόγου.
    Δεν συνεχίζω άλλο, αλλά ας έχουμε κατά νου, πως μόνο η πνευματικότητα θα επιβιώσει.

    ΑΦιλιά και περαστικά θα πούμε αν όλοι μας, βάλουμε ένα λιθαράκι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μακάρι να επιβιώσει η πνευματικότητα και όχι η βαρβαρότητα, Στεφανία μου ♥
      Για την ώρα, μετράμε ένα δάσος λιγότερο...

      Διαγραφή
  3. Μακάρι τα πράγματα να ήταν διαφορετικά αλλά δεν είναι. Κατ΄ αναλογία, παρόμοιο γεγονός, έγινε προσπάθεια να σταματήσουν οι μουσικοί να παίζουν μουσική στο δρόμο. Ή έχεις χρήματα ή παίζεις το παιχνίδι του υπ. Πολιτισμού. Μα αυτό που με προβληματίζει περισσότερο είναι η έλλειψη δημιουργών πρώτης γραμμής. Με την εμβέλεια του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι ή του Μινωτή κα
    Ειλικρινά δεν ξέρω τι φταίει.
    Την Καλημέρα μου, Μαρία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι η ταφόπλακα του πολιτισμού ήρθε πέρυσι, με το κλείσιμο και την απαξίωση όλων των κλάδων που απασχολούνται σ' αυτόν. Οι φωνές ήταν και είναι πολλές. Υπάρχουν εξαιρετικοί δημιουργοί και σήμερα, Βασίλη. Προσωπικά, θεωρώ ήρωες πρώτης γραμμής όλα τα παιδιά που έχουν σπουδάσει μουσική, έχουν λιώσει σε ωδεία και εξετάσεις και κυνηγάνε ένα μεροκάματο σε μια μπάντα για να επιζήσουν. Έχουμε το δυναμικό, αλλά δεν έχουν τη βούληση. Κι ένα μεγάλο μερίδιο ευθύνης είναι σ' εμάς τους "καταναλωτές". Ας κάνουμε πιο ψαγμένες επιλογές, πέρα απ' τα play lists που μονοπωλούν τα μέσα και τις διαφημίσεις.
      Την καλησπέρα μου, Βασίλη.

      Διαγραφή
  4. Ναι είναι πίκρα η είδηση. Φίμωση το λέω εγώ όχι απλά κλείσιμο.
    Όμως όταν οι εμπνευστές άρχισαν λίγο λίγο να φεύγουν άρχισε και η αντίστροφη μέτρηση νομίζω.
    Το Εμπρός θα μείνει όμως στην ιστορία μας γιατί έχει γράψει ιστορία.
    Τώρα πού θα πουληθεί και πώς ούτε το πρώτο θα είναι ούτε το τελευταίο που άδειασε για να ερημώσει και να καταρρεύσει γιατί κατά κει πάει
    Καλημέρα Μαρία μου
    Δυστυχώς το ''πίσω ολοταχώς'' είναι αληθινό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θέλω να ελπίζω ότι τίποτα δεν έχει χαθεί ακόμα.
      Είναι άλλη μία επίδειξη ισχύος, παρόμοια με αυτήν του ΚΕΘΕΑ.
      Κι αφού δηλώνουν τόσο ευαισθητοποιημένοι για την προσβασιμότητα των ΑΜΕΑ στον ιερό βράχο, ένας λόγος παραπάνω να στηρίξουν και να ενισχύσουν αυτόν το χώρο.
      Τα φιλιά μου Αννούλα μου!

      Διαγραφή
  5. Αν ήμασταν μια προχωρημένη κοινωνία θα γυρίζαμε τις πλάτες στους ξεπουλημένους αυλοκόλακες. Κρίμα να φιμώνεται η ελεύθερη σκέψη, οι αντικειμενικές φωνές, η δράση του αντίλογου να συναντά εμπόδια που μπαίνουν για άλλου είδους σκοπιμότητες, πέρα απ’ τους ηθικούς με πρόσχημα ίσως τον εκσυγχρονισμό. Ένας τόπος με βαρύνουσα σημασία για τους μικρούς και άσημους που αγωνίζονται να σταθούν στα πόδια τους γιατί είχαν ένα όνειρο να γίνουν καλλιτέχνες αλλά δεν είχαν την τύχη να έχουν «μπάρμπα στην Κορώνη» Κρίμα, κρίμα!
    Συγκινητικό το βίντεο Μαρία μου! δεν θα ξεχαστούν αυτό είναι βέβαιο, αλλά αυτό δεν φτάνει! Το βέβαιο είναι πως όσο υπάρχουν Συμφέροντα, δεν θα αλλάξουμε ποτέ. Κι αυτό είναι ακόμη πιο κρίμα!
    Μαρία μου καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η τέχνη και ο πολιτισμός είναι τα όπλα μας απέναντι στη βαρβαρότητα. Θέλω να πιστεύω ότι αυτή η μάχη δεν θα κερδηθεί απ' το "μυστρί και το τσιμέντο".
      Καλό Σαββατόβραδο Αννίκα μου ♥

      Διαγραφή
  6. Καλησπέρα, Μαρία μου.
    Οτιδήποτε εμπερικλείει την αυτοδιαχείριση κρίνεται αυτόματα επικίνδυνο... Οπότε τσιμεντώνεται για μένουν μερικά κεφάλια ήσυχα. Ξεκίνησε ήδη η αφαίρεση του τσιμέντου από εκείνους στους οποίους ανήκει πραγματικά ο χώρος... Ελπίζω στα καλύτερα για τη συνέχεια.
    Έλεος πια. Ζούμε τις πιο μαύρες σελίδες μετά τη δικτατορία. Εκμεταλλεύονται τα πάντα και διαλύουν τα πάντα σαν οδοστρωτήρες. Χεσμένους μας έχουν.
    Φιλιά, κορίτσι μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευτυχώς, το "τείχος της ντροπής" γκρεμίστηκε και η κοινωνία έδειξε και πάλι, ότι υπάρχουν αντανακλαστικά, κι όταν χρειαστεί, βγαίνει στους δρόμους και διεκδικεί.
      Είναι αυτό που λες κι εσύ, Γλαύκη μου. Οτιδήποτε αυτοδιαχειριζόμενο, ενοχοποιείται και τσιμεντώνεται.
      Καλή εβδομάδα να έχεις!

      Διαγραφή
  7. Σήμερα διάβασα στο twitter πως η Γαλλία στους 18χρονους, δίνει κάτι σαν πολιτιστικό πάσο 300 ευρώ, για σινεμά, θέατρο, βιβλία, μουσεία. Κλαίει λίγο η ψυχή μου για τα δικά μας 18 χρονα που δεν έχουν την ίδια τύχη.
    Στην χώρα μας η τέχνη και ο πολιτισμός, έχουν νόημα μόνο αν μιλάμε για το παρελθόν. Όχι του δείχνουμε μεγάλο σεβασμό. Ας μην ξεχάσουμε τις Μυκήνες που παραλίγο να καούν και την Ακρόπολη που μπάζωθηκε!
    Οπότε δεν με ξαφνιάζει τίποτα πια. Ίσα ίσα, τα κατανοώ όλα. Έναν λαό που τον αφήνεις να βλέπει μόνο tv με χαζομάρες και φόβο, του στερείς την τέχνη και την πνευματικότητα και τον χειραγωγείς πιο εύκολα!
    Και όλα εκεί στηρίζονται και εκεί (δυστυχώς!) αποβλέπουν!
    Καλό απόγευμα Μαρία μου. Ευχαριστούμε για τις πάντα ουσιαστικές σου αναφορές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ελπίζω να μην κάνουμε για πολύ καιρό ακόμα αυτές τις διαπιστώσεις, γιατί τα παιδιά μεγαλώνουν και θα τα γεράσουμε πριν της ώρας τους. Σε αντιδιαστολή με την Γαλλία, εμάς εδώ κόβουν τρακοσάρια για πρόστιμα. Κι άμα είναι στα ντουζένια τους, τα τραβολογάνε στα τμήματα για ειδική "περιποίηση".
    Συνένοχοι όσοι στηρίζουν ένα καθεστώς που με μαθηματική ακρίβεια καταδικάζει το μέλλον των νέων.
    Για το παρόν, ας μη το συζητήσουμε καλύτερα...
    Φιλιά Μαρινάκι μου και καλή δύναμη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μήπως να μείνουμε στα λόγια του Γιώργου Διαλεγμένου;
    Ο,τι ωραίο γεννήθηκε στην Ελλάδα, έγινε τα χρόνια της δικτατορίας;
    Λέω εγώ τώρα, ή μήπως έχουμε τσιμεντωθεί τόσο πολύ που δεν μας αγγίζει τίποτα;
    Σε φιλώ Μαρία μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Eυτυχώς οι εξελίξεις δείχνουν να είναι καλές για το θέατρο.
      Φιλιά Ρενάκι μου και καλό σ/κ!

      Διαγραφή
  10. Ωραίος χώρος έχει δίκιο ο Διαλεγμένος τα καλύτερα τραγούδια, ποιήματα και γενικά καλλιτεχνήματα δημιουργήθηκαν στα χρόνια της δικτατορίας, τότε που ο κόσμος διψούσε να εκφραστεί

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και φαίνεται πως αυτή η "δίψα" προέκυψε ξανά.
      Σ' ευχαριστώ Νατάσσα μου!

      Διαγραφή
  11. Κανελλάκι μου για μια ακόμα φορά στοχεύεις εκεί που πρέπει...Ο πολιτισμός για μια ακόμη φορά πάει πίσω.. Δεν ήξερα την ιστορία του ελεύθερου θεάτρου εδώ στην επαρχία δεν έχουμε την τύχη να βλέπουμε ταχτικά θέατρο και αν έρθουν έρχονται σαν αρπαχτές που λένε...
    Κάποια πολιτιστικά που γίνονταν και εδώ δεν ξέρω αν θα ξαναγίνουν πια, τα μουσεία άνοιξαν και γίνονται κάποια διαδραστικά δρώμενα με παιδιά...αλλά πόσα μετρημένα στα δάχτυλα σχολεία θα προωθήσουν τις αξίες που μας ανεβάζουν ένα σκαλί παραπάνω σαν ανθρώπους;
    Τελικά Κανελλάκι μου υπάρχουν εκείνοι που δεν θα το βάλουν κάτω, γιατί έχουν μάθει να παλεύουν για τα όνειρα τους και να ανάγουν το πολιτισμό σε όποια του μορφή!!
    Ας είναι η ευχή μας αυτή να έχουμε περισσότερη πνευματική τροφή στην ζωή μας!! φιλώ σε Σ.Λ.



    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με το σταγονόμετρο άνοιξε ξανά ο πολιτισμός, ή αυτό που οι ιθύνοντες θεωρούν "πολιτισμό". Κι αν η Ακρόπολη υποβαθμίζεται σε πίστα για επίδειξη μόδας, οι κραδασμοί απ' τα κόκκαλα που τρίζουν, θα είναι δυνατοί...
      Φιλιά πολλά Ρουλάκι μου ♥

      Διαγραφή
  12. "Εις βάσιν γύψου"!
    Σε σύγχρονη έκδοση 2021.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ευχαριστώ πολύ για τα σχόλιά σας.